22.05.2009, 00:00
Kokkuvõte hetkeseisust: elus ja ilus
Näitus “Vaba Tahe ja sõbrad” Pärnu Uue Kunsti Muusuemis, kestab 28. maini.
Selle aasta tekstiili-keraamika esimest ühisnäitust korraldades
tõestas vaibakunstnike rühmitus Vaba Tahe taas, et uued ajad pole
vanu häid püsiväärtusi kuigivõrd kulutanud.
Seintel on mitmes mõõdus vaipu 20 autorilt – nii
klassikat kui eksperimente. 19 keraamiku tööd täiendavad pehmeid
väärtusi: traditsiooniline põimevaip ja keraamiline suurvorm
on äraproovitud kooslus.
Rühmituse järjekordne
näitus on Pärnus kolmas. Väljas suhteliselt uued tööd,
mida pole siin varem näidatud. Vaibakunstil pole hetkel kuigi tulusad
ajad, sotsiaalne tellimus on tagasihoidlik, töö on ju
aeganõudev ja väga spetsiifiline. Miks me seda siiski teeme?
Küsime endalt ise või küsitakse meilt, vastus on ikka seesama:
ühistunne. Vaibakunstnike rühmitus Vaba Tahe on tegutsenud 11 aastat
ja selle aja jooksul on seitsmele asutajaliikmele lisandunud mitmeid eri
vanuses kunstnikke. Ka püsisuhe keraamikutega on olnud tugeva vastastikuse
tõmbega. Igal aastal on korraldatud mitu näitust. Sedalaadi vaba-
ja heatahtlik ühistegevus on loomingulises mõttes unikaalne.
Vastastikku üksteist toetades rikastub ka erialane üldpilt,
ühiselt korraldatud näitused on seni olnud oodatud ja menukad.
Väljapaneku on kujundanud Peeter Kuutma. Teist nii hea
ruumitajuga ning kindlakäelist kujundajat ei oskaks vaipadele ja
keraamikale tahtagi. Kõik on paigas – on ruumi süveneda,
õhku, huvitavaid dialooge. Suurepärase valgustusega ruumid lasevad
siin mõjuda igal tööl.
Koos esinevad eri vanuses
kolleegid ning mitu põlvkonda: õpetajad, nende kunagised
käealused ning omakorda nendegi õpilased. Seetõttu on
üldpilt kirev, sest esindatud on suur osa Eestis tegutsevatest
keraamikutest ja vaibakunstnikest.
Kaks saali läbi jalutatud,
jäävad mällu mitmed põimevaibad ning
gobeläänid, mis erilise oskusega kavandatud ja teostatud. Vana kuld,
tuleb tunnistada, särab endiselt. Kindel respekt kuulub Peeter Kuutma
võrratult askeetlikus ja maskuliinses koloriidis teostatud
töödele. Kolmest põimevaibast kõige erilisem on
“August. Suvetee”. Selle töö ees seistes aimab
vanameistri loomerahutust ja elujanu. Merike Männi gobelään
“Leegitsev sügis” on salapäraselt peen ja tundlik. Samas
ka lihtne ja tabamatu, justkui illustratsioon luuletusele.
Tema
väga hoogne, isikupärane ja elava tekstuuriga teostus on olnud alati
imetlusväärne, selles töös saab seda taas nautida. Maasike
Maasik näitab oma hingemaastikke helge koloriidiga lummavas vaibas
“Kodutee”. See töö on justkui visioon
lapsepõlvest, kui silmapiir tundus alati nii kutsuv... Erika
Tammpere “Per aspera ad astra” ja “Errare humanum est”
on Eesti traditsioonilise vaibakunsti kehastused – villased pildid ilusa
stilisatsiooniga ning täpse teostusega. Helen Kauksi
“Lähedane” on müstiline ning lummav ja tõmbab
vaataja justkui endasse, maagilisse teispoolsusse. See vaip on ühtaegu
pidulik ja kurb, sest jäi kunstniku viimaseks.
Nooremate
autorite meisterlikult teostatud visioonide loetelu läheks pikaks,
seetõttu jäävad sõelale vaid kaks üldpildist
hästi erinevat kunstnikku. Kadi Pajupuu töid peab kindlasti oma
silmaga nägema, neid ei saa foto ega sõnadega lahti seletada. Aet
Ollissaar on minimalistlik maksimalist. Tema uuenevat ning teisenevat
autoritehnikat võid vaadata lõpmatuseni.
Ei
kujuta ette seda näitust ilma keraamikuteta – üldpilt
oleks liiga
tõsine. Nende seekordne väljapanek on kevadiselt uueilmeline,
suuremad tööd vaheldumisi dekoratiivplastikaga.
Süveneja avastab siit ridamisi tehnilisi nüansse ja elegantset
vormiilu. Tarbevormidest paitavad silma Ülle Rajasalu, Merike Hallik,
Annika Teder, Rita Raidma ja Anne Türn. Vaid asjaosalistele
on teada, kui mitme tegija koosmõju nendes töödes on olnud
otsustav.
Ekspositsiooni kõige võimsama
kompositsiooni autoriks on Marget Tafel. Roostetanud metall ja savivormid
mõjuvad koos üpris ootamatult. Helle Videviku “Janune
maa” lummab mõjuva lihtsusega ja tehniliste finessidega. Triinu
Made-Safin meelitab vaataja sürrealistlikku maailma.
“Kirg” I ja II on Eesti keraamikas midagi uut ja erilist.
Katarina Aus laseb oma tasapindses töös “Sisemine
elu” uurida ja avastada, lausa peidetud ilu otsa komistades.
Viive Väljaots on ühtaegu dekoratiivne ja skulpturaalne.
Selle näituse üks toredaim töö on tema
“Rääkivad pead”. Raske seletada, mis siin erilist on...
aga tahaks seda veel ja veel vaadata, ei raatsi näituselt äragi
minna.