Itaalia, 1999: Stseen raamatuga Garda järve äärest. Foto: © Martin Parr / Magnum Photos

Maailma ühte mainekamasse, Magnumi agentuuri kuuluv fotograaf Martin Parr on tuntud šokikunstnik. Tema arrogantne käekiri on laialt teada, ta suudab inimesi ka kõige tavalisemates elusituatsioonides näidata totrate veidrike ja irratsionaalsete ekstravertidena.

“Life’s a Beach” on tema pikaajaline, esimest korda kogu mahus avalikkusele näidatav projekt, mida ta on pildistanud juba 1970. aastatest alates. Selle käigus on ta jälginud inimeste käitumist eri maade randades tänapäevani välja.

“Suurbritannias pole võimalik olla rannikust kaugemal kui 75 miili. Pole ime, et sellise pika rannajoonega riigil on tugevad rannafotograafia traditsioonid,” alustab Parr näitusest rääkides võrdlemisi tagasihoidlikult. “Rannas saavad inimesed end lõdvaks lasta, olla nemad ise ning paljastada kõik oma ekstsentrilise briti käitumise jooned.”

Neid kaasmaalastest rannaekstsentrikke võis näha tema 1986. aastal välja antud raamatus “Viimane kuurort” (The Last Resort), mis kirjeldab elu Liverpooli-lähedases New Brightoni merekuurordis. Ja sealt edasi tekkiski Parril mõte minna kaameraga juba Argentina, Brasiilia, Hiina, Hispaania, Läti, Jaapani, Ameerika, Mehhiko ja Tai randadesse. 3. juulini näeb nende käikude tulemust galeriis Aperture New Yorgis ning sellega koos sama pealkirja all välja antud fotoraamatus.

Võimalik, et projektina on “Life’s a Beach” Parri enda jaoks ka natuke nagu leebe suvine tuul: talle omaste teraste absurdikaadrite kõrval võib näha üksikuid mahedamas meeleolus tehtud töid, kus parrilik kirg ja suhe pildistatavatesse ning hinnang ja kriitika pildil toimuva suhtes jääb pigem tagasihoidlikuks.

Aga õnneks jääb Parr iseendaks ja tõestab, et rand on tõesti avalik ruum, kus avalduvad absurd ja veidrad rahvuslikud käitumisjooned kultuurist sõltumata.

Muide, räägitakse, et 1990ndatel külastas Parr ka Eestit. Huvitav, kas ta rannas ka käis?

Martin Parri näitus “Life’s a Beach” galeriis Aperture New Yorgis on avatud 3. juulini 2013.