Kristlased, paganad ja pühakud
Peter Brown. “Pühakute kultus kristluses”
Inglise
keelest tõlkinud Pärtel Piirimäe. Kunst. Tallinn, 2002, 216 lk.
Juba sajandeid on ajaloolasi paelunud küsimus Rooma impeeriumi kiirest langusest ja hukust. Mis põhjustas selle hiigelriigi kadumise maailmakaardilt? Seletusi on läbi aegade pakutud erinevaid, roomlaste eetilisest lodevusest ja kristlaste nakatavast moraalist kuni barbarite laastavate ründeretkedeni. Princetoni ülikooli ajalooprofessor Peter Brown, tänapäeva üks kõige nimekamaid ja loetumaid hilisantiigi uurijaid analüüsib Rooma ühiskonna üleminekut varakeskaja ühiskonnaks (2.–5. sajand pKr) aga hoopis teisel tasandil. Browni huvitavad nihked ajastu mentaliteedis, muutused inimeste mõtte- ja tundeilmas, nende vahekorras üleloomulike jõududega ja hoiakus teispoolsusesse. Seda teemat on Brown põhjalikult uurinud mitmes raamatus, alates 1971. aastal ilmunud raamatust “The World of Late Antiquity” kuni 1997. aastal ilmunud teoseni “The Rise of Western Christendom”. 1981. aastal ilmavalgust näinud “Pühakute kultus” vaeb samu protsesse ühe konkreetse teema – varakristliku pühakute kultuse – kontekstis.
“Pühakute kultus” näitab, kuidas Rooma paganlikus ühiskonnas kehtinud
“horisontaalne” maailmamudel asendub kristluse levikuga seoses “vertikaalse”
maailmamudeliga. Kui roomlased rõhutasid nii ühiskondlikus kui ka taevases
vallas pariteetsust ning kellelegi ei antud eesõigust jumaliku sfääriga
suhtlemisel, siis varakristlikus kultuuris juurdus käsitus, mille kohaselt olid
mõned inimesed – piiskopid ja pühakud – Jumalale lähemal ning nende
funktsiooniks oli tavainimestele vahendada taevaseid sõnumeid. Selle
mentaliteedimuutuse üks kõige eredamaid vilju – pühakute kultus – lõhkus
mitmeid antiikaegseid arusaame siin- ja sealpoolsusest ning inimese
positsioonist maailmas. Brown kirjutab tabavalt: “…pühakute kultuse kasv oli
purustanud enamiku kujuteldavatest piiridest, mille antiikaja inimesed olid
asetanud taeva ja maa, jumaliku ja inimliku, elavate ja surnute, linna ja selle
antiteesi vahele” (lk 35).
Peter Browni raamatu üks peamiseid argumente on
varakristliku pühakutekultuse tihe sidumine surnute kultusega. Pühakud on
ennekõike “väga erilised surnud” (vt 4. ptk), kes on ühel või teisel moel
tõstetud teistest lahkunutest kõrgemale. Pühakute austamine leiab aset nende
haual, mille arv varakeskajal plahvatuslikult kasvab. “Kui väljavalitud olid
tähed Jumala taevas, siis Jumal oli puistanud selliste tähtede Linnutee
pühakute haudade kujul üle kristliku maailma,” kirjutab Brown kujundlikult (lk
95). Pühaku haud oli varakeskajal tõeline taeva ja maa kohtumispaik, mida
ilmestasid ohtrad imeteod. Brown juhib sealjuures leidlikult tähelepanu
sellele, et pühakute hauad ei kerkinud sugugi spontaanselt, vaid selle taga
seisid piiskopid, “pühakute kultuse impresario’d”, nagu Princetoni ajaloolane
neid tabavalt nimetab, kes valisid hoolikalt, kuhu uut pühamut asutada.
Kristlik surnute kultus märkis ühtlasi veel üht veelahet antiikaja ja kristliku
mõttelaadi vahel ning “näib tähendavat ühe surnute suhet universumiga mõtestava
süsteemi lõppu” (lk 16). Roomlasi ðokeeris tõepoolest kogu see laipadele
osutatav tähelepanu, nii hurjutab näiteks Julianus Apostata 4. sajandi keskel
kristlasi: “Te jätkate uute laipade lisamist ammustele surnukehadele. Te olete
täitnud terve maailma hauakambritega” (lk 18).
Browni raamatu teine peamine argument on pühakute kultuse vabastamine
“rahvaliku usu” varjust. Tavakäsituses (mille juured ulatuvad David Hume’i
töödeni) oli keskaja pühakute kultus lihtrahva vaimupimeduse väljendus, mida
vaimulik eliit eriti ei jaganud ja oli lihtsalt sunnitud taluma. Brown näitab
veenvalt, et selline rahva- ja eliidikultuuri vastandamine varakeskajal on
eksitav ning usku pühakute imettegevasse väesse jagasid võrdselt nii õpetatud
piiskopid kui ka harimatud talupojad. Pühakute kultus on selgelt “jagatud usk”,
mille kujunemisse ja levikusse andsid võrdse panuse nii kõrgvaimulikud kui ka
lihtrahvas.
Tasub ka rõhutada, et pühakute kultusest kujunes kiiresti tähtis
kaart vaimulike omavahelises ning mõjukate ilmikutega peetud võimuvõitluses.
Kuna pühamu asutamine tagas piirkonnale suure tähelepanu ja auhiilguse, oli
pühaku säilmete vägivaldne või salajane üle viimine ühes pühamust teise
(“pühaduse erastamine”, nagu Brown kujukalt kirjutab) varakeskajal levinud
praktika, mis tihtipeale tipnes tõelises võidujooksus. Loomulikult oli selles
võitluses oma sõna öelda ka pühakul endal, kes mitmete märkide kaudu andis
teada, kas ta on oma säilmete üle viimisega päri või mitte. Kui Browni võluvale
raamatule midagi ette heita, siis vahest liigset usku kasutatud
hagiograafilistesse allikatesse. Brown tsiteerib mitmeid eredaid kirjakohti
pühakute imetegudest, kuid laseb ennast nende võlust liigselt kaasa haarata ega
sea kahtluse alla autorite ilmselgeid liialdusi, mis on alati mingi ideoloogia
teenistuses.