Kuidas saada haljale oksale
Malmö – Rootsi suuruselt kolmas linn – ei jää
meelde ainuüksi linnaparkides patseerivate ja otsekui Nils
Holgerssoni muinasjutust pärit hanede, vaid ka sõbraliku
linnaruumi, trendikate uudisehitiste ning tõelise rahvaste paabeli
tõttu.
Ja tundub, et sealne arhitektist linnapea –
keda kohalikud arhitektid iseloomustavad küll kui väga otsuse- ja
sihikindlat meest – ei ole erinevalt meie meeridest mingi
füürer, vaid pigem ametnik, kelle kaudu linlaste ideed teoks tehakse.
Ilmar Reepalu, kas linnapeal, kes on hariduselt
hoopistükkis arhitekt, on prioriteedid kuidagi teistsugused kui
näiteks majandusinimesel?
Otse loomulikult annab
õpitud elukutse sulle teatud teemade puhul enesekindlust. Näiteks
kui tegelen suuremate strateegiliste linnaplaneeringutega, siis valdan seda ala
päris hästi. Ma töötasin 16 aastat just nimelt
linnaplaneerimisele pühendunud arhitektina.
Mis teeb
Malmö “projekti” eriliseks?
Ajalooliselt
on Malmö olnud tugev tööstuslinn, kus oli palju laevatehaseid,
terase- ning tekstiilitootmisettevõtted. Aga kaheksakümnendate
lõpul ja üheksakümnendate alul kukkus kõik kokku. Ja
seda nii hullusti, et meil jäid väga-väga paljud inimesed
töötuks – suisa 25 protsenti elanikkonnast.
Ja just
ajal, mil linnas oli suur tööpuudus ning linnaeelarve oli negatiivne,
võitsime me valimised. Siis mõtlesime sügavamalt
järele, milline on meie tulevik. Meie võistlejad pole teisel pool
maailma asuvad “tiigrid”, nagu Taiwan, Indoneesia ja Korea, vaid
riigid teisel pool Läänemerd, mis on kujunenud pärast
Nõukogude süsteemi kokkuvarisemist. Berliini müüri
langemine muutis pilti päris palju. Meie majandus oli muidugi tunduvalt
efektiivsem kui idapoolsete riikide oma, mis oli kujunenud pärast
plaanimajandust. Ütleks, et meie majandus oli umbes 20 protsenti
tõhusam, ent palgad 10 korda suuremad kuid Ida-Euroopas. Seetõttu
oli tööjõu osas raske konkurentsis püsida. Otsustasime
välja pakkuda omapoolse visiooni, kuidas seda linna muuta. Üks
oluline otsus oli ehitada kindel ühendustee Kopenhaageniga.
Inimeste mõtlemist muutis ka see, et aastal 1995 astus Rootsi Euroopa
Liitu. Malmölased hakkasid oma kodulinna pidama mitte niivõrd
Euroopa lävepakul asuvaks Rootsi suuruselt kolmandaks linnaks, vaid
võtsid seda koos Kopenhaageniga kui üht tihedamini asustatud
piirkonda Euroopa südames. Ka elab selles regioonis väga palju
tudengeid. Meie kui rootslased ei tajunud seda varem. Pigem olime väga
uhked, et läheduses on Lundi ülikool – suurim kõrgkool
Põhjamaades. Kui me vaatame ka Taani poole, siis on meie
üliõpilaskond arvukuselt Euroopas neljas-viies, seda ületavad
London, Pariis, Rooma ja võib-olla ka Milano. Aga me edestame
näiteks Berliini, Varssavit ning Viini. See andis enesekindlust ja meie
uueks brändiks sai, et oleme piirkond, kus inimkapital on tähtis ja
kasvab. Samuti on meie jaoks oluline keskkond, mis on ka uus vaatepunkt, sest
tööstuspiirkondades see tavaliselt nii ei kipu olema.
Ja
kuna noortele, kes on meie tulevik, on just keskkonnasäästlikkus
eriti oluline, on see tähtis ka linna juhtidele. Peale selle arutasime
tulevikuvisioone teistegi linlaste ning arvamusliidritega: pangajuhtide,
ülikoolide professorite, ametiühingutegelaste, poliitikutega.
Kas Öresundi sillaga ühendatud Kopenhaagen ja
Malmö funktsioneerivad kaksiklinnana või on Malmö pigem nagu
Taani pealinna väike ripats, kus turistid käivad ühep&a
mp;a
uml;evareisil?
Enne 1990. aastaid oli Kopenhaagen meie
jaoks hea lõõgastumiskoht, sest seal oli kõik odav, Taani
kroon oli Rootsi omast nõrgem ja meie olime “suured”
rootslased, kes külastavad väikest Taanit. Ja mis sest, et
Kopenhaagen oli üpris suur linn, ikkagi oli meil lihtsalt selline veidi
üleolev tunne. Äri seal ei tehtud, rohkem šopati ja käidi
mööda klubisid. Nii oli see seitsmekümnendatel,
kaheksakümnendatel ja ka üheksakümnendate aastate algul.
Nüüd on meil mitmeid ühiskomisjone, mis töötavad
võrdsetel alustel.
Mis on teil suuremad
ühisettevõtmised?
Näiteks tahame ehitada
digitaalset ühendust – teha Rootsi-Taani digikanali, kus saadetakse
infot mõlemalt poolelt ja on kaks toimetust. Nii annaks meedia
inimestele võimaluse üksteist paremini tundma õppida.
Ettevõtjatele on meil nüüd ühine ärikoda, enne oli
eraldi koda Kopenhaagenis, teine Malmös, mis tegeles kogu
Lõuna-Rootsiga.
Proovime välja mõelda, kuidas
saaksime ühiselt tööjõudu kasutada. Sellest on tulenenud
näiteks biomeditsiinikeskus, mis peaks kujunema üheks kõige
tugevamaks klastriks kogu maailmas, kuhu peaks pärast valmimist tulema
olulisemad teaduskonverentsid. Samuti arendame innovatiivsete tehnoloogiate ja
toiduainete tehnoloogia klastreid – mis mõlemad on väga
perspektiivikad.
Kas Skåne identiteet on rohkem seotud
Taani või Rootsiga või on see pigem multikultuurne?
Meie kindlasti ei taha muuta Skånet taanilikuks ega
Taanit rootsipäraseks! Pigem soovime erinevusi säilitada ja
koostööd teha. Et teisele maale äri tegema minnes sobiv
partner leida, mitte ainult üksteise turgu oma toodetega vallutada.
Kui palju kohalik võim teil linnaplaneerimist saab
mõjutada?
Linnaplaneering kuulub linnale. See on
Rootsi seadus, mis annab läbirääkimistel meile tugeva aluse.
Lisaks õigusele linna planeerida on meil maksumaksjate heaolust ning
suurest hulgast tingituna priske linnaeelarve.
Kuidas
kontrollite, et üldplaneeringutest ka kinni peetakse? Et
ettevõtjaid neid omatahtsi ringi ei mängiks?
Kui mõni ettevõte – näiteks DaimlerChrysler
– tahab meile oma peakontorit ehitada, siis ta alustab meiega
läbirääkimisi ning peetakse aru, kuhu seda
võiks rajada. Kui maa kuulub linnale, on asi lihtne, vaatame, kas saame
seda müüa või rendile anda. Muidugi võime anda ka
soovitusi mõne kindla maaomaniku poole pöördumiseks, kelle
krunt asub sobivas paigas. Nii proovime neid aidata, et leida firmale
parim asukoht. Ja kui on vaja selle tarbeks varasemaid planeeringuid
muuta, siis teeme seda.
Pikaajaliste staatiliste planeeringute
asemel proovime rakendada pigem visiooniplaneerimist. Milline on Malmö
kümne aasta pärast? Mida tahaksime esmalt meie linnaga seostuvat?
Aastal 1995 otsustasime, et me ei soovi, et see on hall tööstuslinn,
vaid et see oleks koht, kus noored tahavad olla. See on koht, kus pole suurt
ooperimaja, küll aga palju lahedaid kultuuriüritusi väikestes
kihvtides kohtades. Ja linna keskusele võiksid tooni anda hoopis
üliõpilased, mitte vanurid. Ja praegu ongi nii. Isegi need
üliõpilased, kes õpivad Lundis, tahavad elada cool’is
linnastus, mitte kohalikus ülikoolilinnakus.
Aga kuidas
on lood elamuarendustega?
Siin on maaomanikel päris
suured volitused, nad võivad ka maa müügist keelduda. Aga kui
linnavalitsus siiski seda maad linna tarbeks vajab, võib ta selle
sundvõõrandada. Näiteks Läänesadam kuulus enne
Saabi tehasele, kes tahtis selle ala edasi müüa ühele teisele
firmale.
Siis läks samuti käiku seadus, mille kohaselt on
meil eelisõigus osta ala sama hinna eest, kui tahame seda kasutada
linlastele vajalikumal viisil. Nii muutsime tööstusala kauniks
elamualaks.
Eesti linnade arhitektuurne üldpilt on
kaunis juhuslik. Malmös seevastu on kogu miljöö hoolikalt
läbi mõeldud, avalik ruum on põnevalt sisustatud. Kuidas
olete sellega hakkama saanud?
Esiteks, kui tahate
mõnd ala – nagu meie tegime Läänesadamaga –
planeerima hakata, siis ei pea seda alati ise valmis ehitama, vaid pakkuma
üld- ja detailplaneeringuid ning arhitekte.
Ning kui tegu on
populaarse alaga, siis ettevõtjad tahavad kõik sinna tulla. Siis
saame omakorda pidada läbirääkimisi, kellel on parimad projektid
ning pakkumised ka keskkonna ja materjalivaliku suhtes. Ka lõpuks loa
saanud firmad peavad toetama avaliku ruumi arendamist.
Kui palju
sina kui arhitekt linnaplaneerimisse sekkud?
Olen
planeerimiskomitee eesotsas. Seal arutame olulisemaid plaane, kohtun
arendajatega, pean läbirääkimisi jne.
Kas Malmö linn korraldab ka
arhitektuurivõistlusi?
Me kasutame konkursse
väga palju! Eriti just tähtsamate ehitiste puhul. Esile tooksin
Läänesadamat, Malmö ülikooli, praegu on käimas Hyllie
arendamine. Sageli eelistame nelja-viie bürooga kutsutud konkursse.
Suuri diskussioone ka väljaspool Rootsit tekitas
Malmö üks uusi sümboleid – Santiago Calatrava
kavandatud kõrghoone “Pöördes torso” (Turning
Torso). Uuriti, miks lammutati senine visiitkaart – maailma suurim
kraana – ning miks eelistati kohalikele headele tegijatele
välismaist staararhitekti.
Sel ajal ei teinud Rootsi
arhitektidest keegi selliseid maju. Seevastu Calatrava oli väga kuulus
arhitekt ning tegime palju tööd, et teda endale saada.
Kuidas täpsemalt? Kas maksite lihtsalt vägevalt?
Ta pole just kuigi odav, aga ta on abielus Hamstast pärit
rootslannaga. See oli “tee” talle lähenemiseks, sest
seetõttu tundis Calatrava ka ise Rootsi vastu huvi. Samuti polnud ta
varem elamuid teinud, vaid ikka pigem sildu ja kontorihooneid.
Kas olete veel üritanud kedagi “ära
rääkida”?
Veetsime ka kaks päeva Los
Angeleses Frank O. Gehry büroos, kes ise oli täitsa huvitatud, kuid
kellelt tellimine oleks linnale läinud liiga kalliks maksma.
Kas valglinnastumine on ka Malmöle probleem?
Ikka. Eriti just noored pered kipuvad Malmöst ära kolima. Villa
kuskil eeslinnas on ligi poole odavam kui samasugune maja kesklinnas.
Kuidas saite läbi suruda, et Malmös on keset linna mitmeid
ainult jalakäijatele ning jalgratturitele mõeldud alasid?
Loomulikult oli nende ümber palju poliitilist nagelemist.
Konservatiivid väitsid, et kõik poed lähevad nõnda
pankrotti ja tulemuseks on surnud linn. Aga me siiski saime hakkama. Samuti
eelistame autodele ühistransporti.
Kas soosite
kuidagiviisi ka passiivmajade ehitamist?
Kui 1970. aastatel
olid popid ülimalt tehnitsistlikud lahendused – “inseneride
jõulupuud” –, siis nüüd on suund ikka targalt
läbi mõeldud ehitamine. Näiteks Läänesadamas on
majadel päikesepatareid ja suvel, kui soojust juurde ei vajata, pumbatakse
see alla ja salvestatakse paekivisse, ja talvel pumpame sooja vee üles ja
külma vee alla. Uutes ehitistes kasutamegi peamiselt taastuvat
päikese- ja tuuleenergiat.
Kuidas on need
ülitrendikad majad tavalistele inimestele meeldinud? Kas neid liiga
elitaarseks ei peetud?
Meile oli tähtis jõuda
just ökoloogilise mõtteviisiga inimesteni, kes on linnast maale
kolinud, seal endale porgandeid kasvatavad ja vanakraamipoest asju ostavad jne.
Meie tahtsime näidata, et see on vale tee, ning oleme püüdnud
näidiselamute abil tutvustada uusi tehnoloogiaid. Oleme tahtnud
tõestada, et ka peened linnakorterid võivad olla
keskkonnasõbralikud.
Kas Malmö sotsiaalmaju
ehitab?
Ei, sotsiaalmajad on ainult väga vaestele, aga
meie sotsiaalsete probleemidega inimesi ühte kohta koondada ei taha. Nii
ehitame hoopis munitsipaalmaju. On parem, kui ühes piirkonnas on suuri
korrusmaju, eraomanikule kuuluvaid väikeelamuid,
üüripindasid.
Veel üks isiklik küsimus:
miks läksid arhitektuurist poliitikasse?
Muidugi mind
huvitas poliitika juba arhitektuurikooli päevil. Kaheksakümnendate
algul polnud aga ka arhitektina just eriti põnev töötada. Maj
andusbuumi ajal ehitati rohkem Potjomkini maju, mitte aga ehitisi, mis vajaksid
arhitekti oskusi. Sel ajal otsustasin teha midagi muud. Olin esialgu
ülikooli haigla juhatuses ja kui selle president suri, võtsin tema
ameti üle. Samal aastal kaotasime valimised, kuid järgmisel korral
olime juba edukad. Kuigi paus arhitektuurist pidi olema esialgu
lühiajaline, olen nüüdseks juba viisteist aastat olnud linnapea.
Ja sõpradele suvilaid ka enam ei kavanda?
Enne küll, aga nüüd pole mul enam selleks
aega.
Aga iseendale?
Jah, maale.
Kui tihti käid Eestis?
Mu vanemad on
juba väga vanad. Mu isa on 99, mu ema 94. Kolm aastat tagasi olime
pikemalt seal. Sõitsime ringi, käisime näiteks oma isapoolse
sugulase kunstnik Ants Laikmaa elupaigas.
Kas eesti juured
on kunagi ka takistuseks olnud?
Ei, kui me
põgenesime Rootsi, oli siin hädasti vaja töökäsi.
Samas oli isal, kes oli tegev metsanduse alal, raskusi, sest Rootsi
Metsatööstuse Ühing protestis uute konkurentide pärast.
Ja kui elasin lapsena väikeses kohas ja lehed kirjutasid, et kaks
eestlast röövisid taksot, siis kiputi ka kohe mind kiusama.
Mida arvad linnaplaneerimisest Tallinnas?
Tallinn
on väga ilus linn, millel on rikas ajalugu. Vanalinn on turistide seas
hästi tuntud, aga mulle kui arhitektile pakuvad väga palju ka selle
ümbruse puidust asumid, mida ei inimesed ei pea piisavalt vanaks, et neist
hoolida. Aga samas: kui ei olda piisavalt ettevaatlik, hävitatakse
kiiresti põnev osa oma ajaloost.
Pigem tahame olla
vist väike Ameerika.
Mul oli mõni aeg tagasi
Dubais loeng. Kohtusin ka sealse linnapeaga. Neile oli nii väga
tähtis välja näha nagu Ameerika, ehitades näiteks
kõige kallimaid hotelle ja kõige kõrgemaid maju. Miks see
nii oluline on, imestasin. Samal ajal kui televiisoris näidatakse
kõrbes telgis elavaid šeike, ehitatakse uut Manhattanit? Teha
midagi uut, ent olla samas uhke omaenese ajaloo üle on ka seal probleemne.
Nii on ka Tallinnas.
Mis on veel meie probleem? Kuidas
tundub kõrvaltvaatajana?
Turiste on palju ja enam
pole need ainult soomlased, kes tulevad odavat alkoholi jooma. Tallinn on
šikk linn. Aga saage ometi lahti kuritegevusest! Samuti
narkosõltlased, suur HIVi levik, neid asju tuleb tõsiselt
võtta. Stabiilne ei pea olema ainult majandus ja keskkond, vaid ikka
kogu ühiskond.
Haapsalu kandis tundus mulle aga jõhker,
kuidas mereäärsed teed ujumiskohtadesse on eraomanike poolt kinni
pandud. Ilmselt on plaanimajandusest uude demokraatiasse jõudmine nagu
kestavahetus ja võtab aega.