19.12.2008, 00:00
lack of Eoins “Echo Park”
Paigalpüsimatu ja psühhopaatiliselt ärev indikunst.
lack of Eoins
“Echo Group”
(Seksound)
“Echo Park” – on see õnnelik juhus, riuklik
lõks või meie esimene kohtumine sirguva geeniusega? Ei julge,
mitte kuidagi ei julge veel musta markeriga õigele vastusele ringi
ümber tõmmata.
Miski aga üha lükkab mind
sinnapoole, et Viljandist esile kerkinud indi-rock-ansambli esikalbumi taga on
kurikaval vandenõu. On see siis heliplaadi produtseerinud Martin Kikase
oma (muidu Tartu rock-bändi Honey Power boss) või bändi liidri
– ainuisikulise lugudekirjutaja, laulja, kitarristi,
klahvpillimängija Madis Järvekülje hautud või bändi
või kõigi kolme osapoole ühine skeem. Asi on selles, et siin
heliteosel, muusikas, ei ole peaaegu mitte kui midagi, mida võiks pidada
ilusaks ja kenaks. Ometi loob “Echo Group” eraldiseisva maailma,
kuhu on kihk uuesti ja jälle sisse astuda ning üle vaadata –
kas ma nägin ikka kõike? Kas see maailm püsib ikka sedaviisi
koos, nagu mulle paistis, või teist- või kolmat- või
tagurpidi? lack of Eoinsi indie-tihnik on täis veidralt disainitud
toakesi, eksiteele juhatavaid koridore, kõledaid nurgataguseid ning kogu
see kunstlik kompleks tundub, et võib igal järgmisel silmapilgul
koost laguneda.
Eraldiseisev? Kuigi noored viljandlased on seadnud
oma myspace-küljele lahkelt ritta lemmikartistid mustjamapoolsest
indiajaloost, oleks konkreetsete võrdlusjoonte tõmbamine
tõmblemine. Eks neil ole esto-indie kõrvalmaik küljes. Ja
kuidagi puhitub siit rõskus ja rõhuvus ning soov
me-ei-taha-jätta-muljet-nagu-me-tahaks-kellelegi-meeldida, mis
käimasolevatest trendidest omane shit-gaze žanrile Ameerikas, kuid see on
siiski hoiakute, mitte kõlade küsimus.
Mitte midagi
ilusat? Ei ole... Ka kõige ilusamad hetked on kui robustsest traadist
valmistatud ning see veider inetus meeldib mulle aina rohkem ja rohkem.
Järvekülje vokaal on hoolimatult possessed, kurblik ja leebelt
meeleheitlik. Ta toituks justkui ainult hapudest õuntest. Ning aeg-ajalt
– ja just nimme siis kui seljatagused harmooniad või rütmid
lubavad midagi klassikalise indikauniduse sarnast – õnnestub tal
laulvalt matkida mõnd poissi multifilmist “South Park”.
Kitarrid ei ole kindlasti huvitatud täpsusest ega jõust, parimates
paikades keeled justkui puruneksid või veniksid välja samal
mängimise hetkel. Ning esmajoones annavad siinsed kitarrid tavalisi
indisignaale ja soovivad liivapaberi kombel kriipida, kuid jäävad
– irriteerivalt – nahast mõne sentimeetri kaugusele. Ja
selleks hetkeks, kui kitarrid vibreerivad helgelt ja lopsakamalt, tundub see
iroonilise toretsemisena nagu kandlemäng. All viirastuste maailmas
sündinud on ka “Echo Groupi” paranoilised
süntesaatorihääled, vaid trummid on muu sünge kõrval
tublid, lausa ontlikud.
Kõikide nimetatud, teineteise
külge lohakalt loobitud kõlade vahel valitseb veel ohtralt
psühhopaatilist tühjust ning armas jumal! Alles nüüd
jõuab kõige olulisema juurde – lack of Eoins eirab
loogilist kuulamiskommet, nende laulud ei püsi paigal, nad muudavad
järjepanu kuju, voolavad laiali ja mujale, kusjuures ilma igasuguse
näilise ambitsioonita. Mis tähendab, et me oleme sellisel
ärevakstegeval ja ohtlikul alal nagu – vaikust... – art.
Art-rock. Art-indie.
Vihma kätte jäänud post-pungi
väikene vend, kelle kandvam roll on akadeemilistes ringkondades.
Aga ega lack of Eoins seda lõpuni selgelt välja ei ütle, kas
nad mõtlevad täpselt nii, on see neil veres v&am
p;otild e;i on see kõik juhus. Esialgu jääb nii mõndagi
kripeldama ning keedab üles rahutut uudishimu – kuhu kõikjale
Madis Järvekülg meid küll viia võib.
7