28.11.2008, 00:00
Lihtsalt tuntuks tagasi
Enn Roosi näitus “Monument” Hobusepea galeriis, avatud 1.
detsembrini.
Seda, kuidas loovinimese renomeed võivad
mõjutada ja muuta täiesti kunstivälised tegurid, on inimkond
kogenud antiikajast peale, või Willendorfi Veenustest alates. Aga ikka
satume seeüle imestama – imelik, miks!
Eesti
kujukunstist tuntud autoreid teab tavainimene ühe, heal juhul kahe
käe sõrmede jagu üles lugeda: Adamson, Weizenberg, Koort,
Sannamees, Karmin, Kangro... Küll aga on üks skulptor, kelle nimi
siitmaa asukail rahvuskuuluvusest olenemata on viimaste aastate jooksul
mällu kinnistunud – Enn Roos (1908–1990). Kurikuulsa
Pronkssõduri autorina, teadagi.
Küllap pole
allakirjutanu ainus, kel monumendi ümber kohunud ideelahingute haripunktil
hakkas juba 18 aasta eest teispoolsusse lahkunud kunstnikust inimlikult kahju.
Ja häbi meie olu- ja taidepiiride segapundarduste pärast.
Ei hakkaks siin tiražeerima legende sellest, et esimese kavandina oli
langenud korpusekaaslasi leinav relvavend lausa põvlili,
säärane asend ei saanud nõukogude sõduri kujutamisel
kõne allagi tulla. (Vähemalt ei saanud sellist siivutust
üheski kirjalikus annaalis talletada.) Ega pruugi üle kõnelda,
kui mitu korda tuli parteilise komisjoni nõudel leinaja lõuga
kõrgemale ja pilku patriootlikumaks modelleerida. Sellegipoolest, kas
taas kord võiks kurikuulsaks kujunenud kujule vaadata hoopis teisiti,
klassivihata ja põlguseta?
Kujuri 100.
sünniaastapäevale pühendatud näitus Hobusepea galeriis
aitab mõista – nii kunsti kui ajalugu kui loojanaturi, nagu ta
tegelikult oli.
Vaatad meistrikäe läbi vormunud plastikat
sel mitte kuigi mahukal näitusel kohe mitu ringi – ja üks
kummaline nihestuse tunne tungib kuklasse. (Just kuklasse, kuna silma ees on
kõik kaunis ja klaar.) Kõik need visuaalselt armsad loomafiguurid
on natuke naljakalt abitud – mitte teostuselt, vaid iseeneses. Terrakotas
“Härg” poseerib tölbilt isekas isetuses, taipamata,
mispärast temast on saanud härg ja et see pole staatus, mida muu ilm
peaks imetlema.
Pronksist “Jänes” kargab kui
känguru, vaprus tagakintsudes enesepetlik ja
naeruväärt-kummastav... Kõik nad on loomuomasele vastakalt
võõras paigas ja rollis – loomaaias, tsirkuses, postamendil
poseerimas. Sõna sügavamas tähenduses: kohatud.
Inimestega on Roosil tegelikult sama lugu. “Ants Laikmaa”
ekspressiiv-impressionistlikult turritav habemetutt, ette-kaugusse suunatud
pilk ja kuriterav kulmukaar, mis tahes-tahtmata assotsieerub “Viktor
Kingissepaga”, kelle monument Harjumäe nõlval oli samuti Enn
Roosi töö ... Aga Roman Treumani pronksjalt roheliseks
võõbatud kips-statuett – kõnekas ja kaunis hea
maalija ja hea sõbra kujutis ühtaegu. Ja võrratu
lapseportree, malbelt mõtlik, endassesüüvinud,
lüüriline varateismeline – “Pioneeri pea”.
Küsida võiks tolle ajastu riigikeeles: “Pritšjom
tut pioner, pritšjom tut pilotka?” Ega muud olegi kui
modelleerimise aastanumber 1944.
“Pealkiri
“Monument” on mitmeti mõistetav,” ütleb
juubelinäituse kuraator Juta Kivimäe. “Kogu elutöö on
ju monument kunstnikule. Näitus püüab avada ühe eesti
skulptoriisiksuse olemust läbi tema loomingu, tagasi vaatava fotovaliku ja
mälestuste. Aus pilk minevikku ei ole niivõrd hinnanguline kui
kunstniku tollaseid valikuvõimalusi uuesti mõtestada
püüdev.”
Et kõik t&
auml;nased vanemad ja keskealised skulptorid on olnud Enn Roosi
õpilased, oleks juba teine jutt.