Liigikaaslaste lõualuud lakitud
Mall Nukke näitus “Inimesed ja reliikviad” Viljandi Kilpkonna galeriis, lahti 7. septembrini.
Mall Nukke, kes on juba aastaid hoolsasti tänapäeva
medialiseeritud olmet religioosseteks atribuutideks konverteerinud, on
nüüd siis asunud lõpuks reliikviate kallale. Kui ikoonid on
lihtsalt mingi religioosse idee representatsioonid, siis reliikviad on midagi
märksa käegakatsutavamat. Mis sellest, et enamasti võltsitud.
Ka võltsitud asi on rohkem asi kui asja kujutis.
Nukke ei hakka
ristitükkide ega higirätikutega jamama, ta asub kohe kontide kallale.
Pühad luud on kahtlemata üks body-art’i varaseid vorme, ja läbi
ajaloo üks mõjusamaid nii emotsionaalses kui ka populaarsuse
mõttes.
Kondikunst on ka praegusajal in, kuid otsest paralleeli keskaja
mentaalsusega enamasti ei tooda. Pigem on luud, harilikult loomade omad, kui
võimalik variant ready-made’i, mängides teose komponendina oma
rolli võrdselt värvi, vormi ja liikumisega, omades visuaalset kaalu
samavõrd kui semantilist. Nukke projekti puhul ei saa eitada
dekoratiivset funktsiooni, aga sisu tuleb siin esitusviisist. Nimelt on kondid
kurikavalalt piltide kompositsiooni integreeritud, kaetud siivsa lakikihiga
nagu muudki piltide osad, jättes nii petliku mulje süütust
faktuurist. Ei mingit kõdu ega laibalehka. Illusioonidest maa peale toob
vaataja fakt, et mõned luud on inimese omad. Küll
anonüümsed, aga siiski, liigikaaslastele kuulunud, võiksid
olla sama hästi ka meie omad.
Nukke ise peab selle näituse puhul
oluliseks mõttekäiku, et reliikviad ei ole midagi
üleloomulikku, vaid inimeste tehtud. Igast asjast võib teha
reliikvia. Antud juhtumil pole piltide põhikomponendiks tegelikult mitte
kondid, vaid portreed meie aja anonüümsetest kangelastest. Nad ei pea
olema pühakud selleks, et sattuda altarile. Piisab, et ka neil on kondid
ja luud, ehk siis, et ka nemad on ühed meie aja väärtuste
kandjad. Tegija on sotsiaalne grupp, mitte üksikisik nagu kangelaste ja
antikangelaste legendaarsetel ajastutel.
Kompositsioonid leiavad lõpetuse akna- ja uksefurnituuridega, mis
võiksid viidata avatuse ja suletuse temaatikale, samuti piirialadele
siin- ja teispoolsuse vahel. Aga ega nad eriti ei viita millelegi, sest
kõik otsad on nagunii lahti.
Poliitilised ideoloogiad on viinud
Lääne tsivilisatsiooni tupikusse, ideoloogiad koos toore jõuga
ei suuda siiski mõju poolest võidelda tugeva religiooniga.
Religioossed kultuurid kipuvad meie valget ja n-ö demokraatlikku
võimu ohustama. Kas Nukke stiilis flirt religiooniga võiks meid
päästa? Kindlasti mitte, kuid sellised nähtused viitavad
tendentsile, et ka teaduslikule maailmapildile toetuval valgel rassil on
alateadlik vajadus kaasata oma mängu irratsionaalseid jõude, kas
või nende üle ironiseerimise kaudu.