17.07.2009, 00:00
Lucy O’Brien “Madonna kui ikoon – täielik biograafia”
Eesti Ekspress 2009. 432 lk.
Lucy O’Brien on kirjutanud Madonnast igati korraliku raamatu. Korralik
tähendab siin põhjalikku, faktiküllast ja oma kangelanna
suhtes empaatilist. Korralik ei tähenda küll aga seda, et raamat
võtaks ette erilisi teoreetilisi ambitsioone. Mis võib olla
pettumus, kuid ka kergendus.
Madonna on küllap tänase
popkultuuri kõige ületeoretiseeritum staar, seda kuni
naeruväärsuseni välja. Need kriitikud (ja fännid), kes
rohkem kahe jalaga maas püsivad, on juba aastaid muianud mitmesuguste
talle pühendatud akadeemiliste uurimistööde peale.
Kuigi, mis seal ikka naerda – mitmed tema imagoloogilisi
peitusemänge toitnud ideed on nagunii oma päritolult kaalutletult
teoreetilised. Kuid igatahes tahab O’Brien – vaatamata oma raamatu
pealkirjale – tegeleda vähem ikooniga ja rohkem selle reaalsusega,
mis seal varjus peitub. Ta ei ole paljastav biograaf, kuigi naudib oma avastusi
– ka neid, mis natuke räpased.
Pigem on O’Brieni
tõeotsingul feministlik taust. Madonnast kui passiivsest
imetlusobjektist on talle selgelt vähe ning nii aktiviseeribki ta teda,
näitab staari töös, liikumises, inimsuhete keskel. Tema
räägitud Madonna lugu on jõulise karjääritrajektoori
lugu, nullist tippuronimise Tuhkatriinu-lugu.
Üks Eesti
üsna Madonna-lembene kultuurikorüfee rääkis temast mulle
kunagi justkui moodsast Tuhkatriinust – kellestki, kes tõusis
ballile räpase koldesuu äärest. Kuid O’Brien ei lase meil
unustada, kust Madonna ikkagi pärit on. Me saame raamatus tundma edu
ära teenimise mehhanisme, saame aimu alanduse ja eneseületamise
loogikat. O’Brieni jaoks on Madonna ikoonilisus varjus tema sees ja mitte
tema pealispinnal. Mitte fotodel, plaatidel ja videotes, vaid jõulises
karakteris.
Kuid, kui küsida, siis... Selle karakteri
jõud on ikkagi... Milles? Ma ei kujuta ette, et keegi küsiks midagi
taolist Billie Holiday või Aretha Franklini kohta, aga mida Madonna
– keskpärane laulja ju iseenesest – ikkagi tegi ja teeb, et
oma edu vääriline olla? Kas O’Brien seda nõnda kavandas
või ei, temagi raamat signaliseerib seda – Madonna kõlbab
feministliku ikooni rolli, sest nimelt on ta olnud popkultuuri kõige
täiuslikum šoppaja. Tema ostukorvis on inimesi ja on ideid, nii
visuaalseid kui kõlalisi, aga näiteks religioosseidki. Samas leidub
seal ka igasuguseid sootuks argisemaid aksessuaare, mida kaasaegne naine ikka
vajab. Punkbändi The Slits liikmed tunnevad, et neid kunagi fännanud
Madonna võiks tänutäheks kas või nende T-särki
kanda, aga Madonna lihtsalt omandas neilt midagi, mida ta vajas ega ole selles
kapitalistlikus toitumisahelas kellelegi võlgu.