"'Ma ei sure teie kiuste"'
“Klass”
Režissöör-
stsenarist Ilmar Raag.
Produtsent Riina Sildos.
Operaator
Kristjan-Jaak Nuudi.
Kunstnik Eva-Maria Gramakovski.
Osades Lauri
Pedaja, Pärt Uusberg, Vallo Kirs, Paula Solvak, Riina Ries, Mikk
Mägi, Margus Prangel, Tiina Rebane jt.
Alates 16. märtsist kobarkinos.
On uduvihmane
pärastlõuna (9. märts). Sõidame Ilmar Raagi musta
maasturiga trahvikiirusel Jõgeva poole. Autos on veel eriefektide spets
Lauri Laasik – kaks-ööd-magamata mees – ja film ise,
kahes arvutis. Ühes natuke küpsem, teises noorem versioon. Igaks
juhuks on kaasas ka projektor. Ettenägelikkus on pool võitu.
Eesmärk on testida Alo Mattiiseni muusikapäevadel osalejate,
keskmisest tublimate ja aktiivsemate (vanasti kutsuti neid oivikuteks –
neid, kes jõudsid kooli kõrvalt käia trennis, muusikakoolis,
koorilaulus, näiteringis, luuleklubis ja kelle klassitunnistusi oli igav
vaadata) noorte peal verivärsket noortefilmi “Klass”.
“Klassi” turundusstrateegiast veel nii palju, et
“originaalsus” seisnes ette-mitte-pläramises,
väljavalitute peal testimises (nagu Hollywoodis), spetsiaalsetes
filmiblogi-pihtimustes (http://ilmarraag.blogspot.com) ja... Muidugi tegi filmi
näitejuht Gerda Kordemets “Klassi” tegemisest omakorda
dokumentaalfilmi ning seda näitas paar päeva enne esilinastust
ETV. Filmi peategelased on pärit kooliteatritest Raplast,
Jõgevalt, Rakverest, Tallinnast...
Testseansi alguseks on
kultuurimaja saali kogunenud värvikas seltskond eespool kirjeldatud noori,
aga ka nende juhendajad-pedagoogid, kes pisut ärevil, sest SL
Õhtulehte nad juba lugesid. Siin-seal alustab keegi nõudlikku
plaksutamist, mis kasvab kohe massiliseks aplausiks. Ja nii üha uuesti ja
uuesti. Massihüpnoosi esimesed pääsukesed.
Miks teha
tehtud filmi?
Raag juhatab “mitteametliku põrandaaluse
linastuse” napisõnaliselt sisse, tehnika tõrgub
tavapäraselt, aga lõpuks on saal pime ja tillukesele ekraanile
projitseeruvad ... ammu nähtud ideed, nähtud kangelased ja
antikangelased, nähtud olukorrad, nähtud lahendused. Ma olen seda
kõike juba näinud, lugenud, kohanud, tundnud. Tõsi, üks
erinevus on. See klassitäis noori räägib eesti keeles. Kohati
ropus slängis (“Ja mitte üks türa ei sega vahele”,
“heavy metal, käisin sital”, auditooriumis saateks
kõmisevad naeruhood), kuid enamjaolt siiski elavas ja orgaanilises
keeles – mitte selles eesti filmile nii omases dialektis, mis
kõlab halvimal juhul nagu otsetõlge inglise keelest.
Ma
usun, et need elusad, värsked, jahmatavad repliigid pärinevad
suuresti 15 noore näitleja (filmi tuumik) enda kõnepruugist. Sest
nad on kahtlemata selle filmi kaasautorid. Initsiatiiv, algimpulss võis
ju tulla Raagilt, aga liha kontidele, isegi mõned konkreetsed karakterid
(õpetajad, vanemad) noortelt endilt.
Nad mängivad hästi.
Nende silmis pole “tahan saada superstaariks” edevust, vaid hoopis
pühendunu veendumus – film on nende jaoks vajalik ja ta
kõnetab seda, kes tahab kuulata, kelle süda on õige koha
peal. (Nagu nentis hiljem auditooriumi naerupahvakutest šokis noor
näitleja Pärt Uusberg, kelle kanda Joosepi, kiusatud poisi raske
roll: “Kes suudab kaasa elada ja keskenduda ja kaasa tunda, see nutab.
See, kes ei suuda, see naerab.”) Nad annavad endast kõik ja veel
natuke peale. Ja nad ei küsi midagi vastu.
David Cronenbergi
“Vägivaldne minevik”, Thomas Vinterbergi &l
dquo;Kallis Wendy”, Gus Van Santi “Elevant” tulevad
esimestena meelde. Need on kui kolm kaljut, mis kõrguvad kino pika
ajaloo tüseda
puberteedi-maailmavalu-süsteem-versus-indiviid-vägivallafilmide
kogumi kohal. Miks meil on vaja kodumaist klooni anno 2007? Kas tõesti
ainult selle pärast, et seda pole siinmail varem tehtud? Lubage meenutada,
Jaak Kilmi ja Andres Maimiku dokumentaal “Päkapikudisko”
näitas väga avameelselt koolivägivalda, aga keelati ETVs
ära. “Mänguvägivalda” aga ETV nüüd suisa
toetab?! Kui kellegi mälu ulatub ka “Naerata ometi” ja
“Õnnelind flamingo” aegadesse, siis “vägivald
sünnitab vägivalda” idee on ka eesti kinos kaunikesti kaalukalt
kajastatud.
Moralist, kes ei paku lahendusi
Raagi õigustus
koolivägivallast ausat ja realistlikku filmi teha peitub otsapidi kuskil
tema enda kooliajas kogetul ja nähtul, otsapidi asjaolul, et 77%
tänastest õpilastest on koolivägivallaga kokku puutunud (aina
sagedamini toob massimeedia meieni uudiseid tüdrukutest, kes peksavad
armutult läbi kooliõe, poistest, kes tassivad metsa ja pussitavad
jõhkralt klassivenda jne) ja igas teises klassis on õpilane, kel
on juurdepääs relvadele.
Filmi karm finaal on laenatud
maailmakogemusest. Kuigi Eesti olusid arvestades oleks adekvaatsem, kui
tagakiusatu endale nööri kaela paneks, sest vaadakem faktidele otsa
– just nii käitub eesti koolipoiss või koolitüdruk, kes
abi otsida ei oska, vanematega kontakti ei leia, ja kooli psühholoog (kui
teda üldse kooli palgal on) oli sel päeval näiteks koolitusel.
Raagi puhul ei saa me üle ega ümber tema soovist ühiskonna
silmi avada ja südametunnistusele koputada. “Klass” on tema
jaoks miniatuurne ühiskonnamudel, seal toimuvat saab laiendada apaatsetest
indiviididest oma muredega üle koormatud ühiskonnale, kel pole silmi
ega kõrvu teiste probleemide jaoks. Ta esitab vaatajale kaadrite vahel
küsimuse, kuidas too ise kriisiolukorras käituks. Ta ei otsi
süüdlast ja ei paku ka lahendusi. Murdeealiste käitumine koolis
on tema arvates võrreldav murdeealise noore ühiskonna
käitumisega. Mõned on isiksused, mõnel aga isiksuse asemel
firmakad. Ja see on nõme. Kui 15 aastat tagasi meile kapitalism kohale
toodi, siis oli pakist puudu kasutamisõpetus. Õigemini, ära
oli unustatud hoiatussedel, et edaspidi on igaühe ellujäämine
tema enda mure, ja nõrgemad peavadki välja surema.
“Ma
ei sure teie kiuste...” laulab lapsehääl kui ingel
teispoolsusest (Pärt Uusberg kirjutas selle filmi parima loo, mis
päästab filmi lõpuks üheplaanilisusest). Too kurb-kaunis
viis peas ringlemas, mõtlen enda jaoks kõigi filmi puuduste
kiuste välja ühe põhjuse, miks seda kinno vaatama minna: just
nende noorte näitlejate pärast tuleb seda teha, sest see on nende
ainus tasu. Ja kui teil tekib pärast korrakski küsimus “kus on
väljapääs?”, on film ilmselt ka oma hoiatusliku
eesmärgi täitnud. Mis sest, et lavastuslikult kohmakalt ja kohati
kopeerides. Müts maha suurepärase montaaži, helirežii ja
operaatoritöö ees, mõistagi.
Joosep (Pärt Uusberg) on klassi peksupoiss. Sõjaväelasest isa (Margus Prangel) õpetab kodus, et õige mees hakkab vastu. Ema (Tiina Rebane) noomib, et vägivald pole lahendus. Klassijuhataja (Laine Mägi) on klassi kiusajates pettunud.
Joosep on tark poiss, tal on unistus, ta kannatab kolkimise ära, sest varsti saab nende nõmedate, firmakatega isiksuse puudujääke kompenseerivate nolkide seltskonnast minema, ülikooli, välismaale... Kiusajad aga ei anna alla. Õli viskab tahtmatult tulle ka linnakooli uustulnuk, igati popp Kaspar (Vallo Kirs), kes saatuse tahtel vahetab leeri ja Joosepit kaitstes kõigutab liidri Andersi (Lauri Pedaja) positsiooni. Enne nii normaalne olnud poiss on ühtäkki olukorras, kust auga välja tulemiseks on vähe võimalusi...