Maailmaklassi Donizetti ja Britten
Birgitta festival
Tallinnas, 8.–17. august.
Neljandat korda toimunud Birgitta festival, kava
tõenäoliselt erinevatele publikugruppidele mõeldes
turundusstrateegiliselt eklektiline nagu varasematel aastatel, pakkus igatahes
ooperitõlgendusest kahte tipplavastust, mille tase absoluutselt
kõrgeim klass. Sealjuures erinesid need lavastused teineteisest
kontseptuaalselt nagu punk ja kokteilpop.
Vana head akadeemilist
ooperiinstseneeringut mõõdetult teatraalse lavalise liikumise,
psühholoogilise rollilahenduse, stiilsete ajalooliste kostüümide
ja olustikulise butafooriaga esindas Moskva Novaja Opera Gaetano Donizetti
“Maria Stuart” Stanislav Mitini seades (11. augustil). Tunnistan,
et läksin etendusele mõningaste kõhklustega – ikkagi
lavastus aastast 1992, ja kuuldavasti väga konservatiivses lahenduses.
Seega – kindlasti moraalselt vananenud, kergelt kopitanud
museaalne asi, nagu võiks arvata. Aga eelarvamused on halvad
nõuandjad. “Maria Stuarti” etendus osutus oma
võrratus stiiliühtsuses üheks kõige parematest
“vanamoodsatest”, mida kunagi näinud olen. Lavastuse
visuaalset ja emotsionaalset mõju toetas ning tugevdas esituskoht kui
perfektne kuliss keskaegsest, esmajoones gooti (vareme)nostalgiaga
seostuvast Inglismaast – monumentaalne Pirita kloostri kirik. Et
aga selline lavastus tõesti kannaks ega mõjuks pelgalt
romantilise ilupildina, vajab ta esmaklassilisi lauljaid, kelle kehastuses
lavastaja idee tegelikult realiseerub. Novaja Operal on nad olemas: eelmisel
aastal samal festivalil Anton Rubinsteini “Deemonis” vaimustanud ja
seekord “Maria Stuarti” nimirolli esitanud sopran ja oma lavakujule
väärika surmatrotsiva kangelanna karakteri andnud Elvira Hohlova
võiks karjääri teha parimates ooperimajades. Hohlova kaunis
särav hääl kõlab puhtalt nii ülemistes kui alumistes
registrites ning Donizetti keeruliste bel canto partiide laulmine ei
valmistanud talle mingeid tehnilisi probleeme. Elizabethi laulnud Suure Teatri
dramaatiline sopran Jelena Zelenskaja, kelle Desdemona tekitas
mäletatavasti furoori Estonia Verdi “Othellos”,
laulis-mängis sama sugestiivselt välja kuninganna võimuka,
halastamatu rolli. Kõrgel vokaalsel tasemel meessolistid ja
suurepärane koor tõestasid omakorda selle meile
vähetuntud ooperiteatri trupipotentsiaali.
Benjamin Britteni
ooperit “Kruvi keere” (piletil ja kuulutustes ka
“Kruvipööre”, esietendus 15. augustil) pole nagu
“Maria Stuartitki” Eestis varem lavastatud. Kuna tegu oli festivali
omaproduktsiooniga, olid ootused kõrgele kruvitud, ehkki massiivne
promotöö mõjub teatavasti sageli vastureklaamina, pigem
hoiatuse kui soovitusena. Õnneks oli seekord tulemus reklaami
väärt – Tšehhi lavastaja Jiri Nekvasili ja dirigent
Lauri Sirbi käe all sündis ülimalt muljetavaldav kaasaegse
muusikateatri etendus. Britteni kummitusi käsitleva, pedofiilsete
allüüridega sümbolistliku ooperi lavategevuse viis
Nekvasil ebamäärasesse unenäolisse, valgete
õhupallidega piiritletud ruumi (stsenograafia Zuzana Ježkova), kus
liikusid 19. sajandi lõpu riietust meenutavates kostüümides
(kunstnik Klara Fonova) tegelased.
On maitse asi ja üldse
küsitav, kas ja mis põhjustel pidada “Kruvi keeret”
Britteni parimaks ooperiks (nagu pressitekstist sai lugeda), kuid
dramaturgiliselt (kui kunstlik proloog ära jätta) on tegemist
väga kontsentreeritud, aga liiga naiivsevõitu süžeega.
Ooperiheliloojana Britten siiani mu lemmikute hulka ei kuulunud, kuid
“Kruvi keere” pani mind oma senisesse hoiakusse korrektuure tegema
– i
lmselt polnud ma varem näinud häid Britteni lavastusi. Nekvasili
rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline lavastus on vaimukas, poeetiline,
tempokas, üllatuslik ning konteksti targalt ärakasutav. Väheste
esemetega markeeriti laval elegantselt suure maamaja interjöör ja
lastetoa miljöö. Kummitava endise teenri Peter Quinti (Oliver Kuusik)
ilmumine kloostriaknal oli lavaruumi arvestades ainuvõimalik koht, ent
teenri esitlemine mingi naeruväärse vanaroomaliku soengu ja meigiga,
justkui poistearmastajad Tiberius või Heliogabalus, kukkus üldisest
stiilist välja.
Eesti solistid olid samuti bravo’t
väärt. Kui Rossini “Tuhkatriinus” esines hetki, mil noor
tenor Oliver Kuusik ei tundnud end don Ramirona veel kindlana (ka kui laulja),
siis “Kruvi keerme” Peter Quinti roll oli talle vokaalselt ja
mänguliselt märksa sobivam. Kuusiku ilusa tämbriga
hääl väljendas peaaegu alati täpselt erinevaid hingelisi
reaktsioone – selles oli intensiivset kirglikkust, alatust, pugemist,
kahetsust. Sopran Liisi Kasenõmmest (koduõpetajanna) kujunes
mulle meeldiv avastus, ta on korralike näitlejavõimetega ja
värske lavasarmiga laulja, kes valdab vabalt nii rolli dramaatilist kui
lüürilist külge. Heli Veskus (majapidajanna) ja Aile Asszonyi
(teine kummitus miss Jessel) olid senikuuldu taustal oma parimas vormis.
Võib-olla et suurima elamuse pakkusid aga laps-solistid –
Heldur-Harry Põlda (Miles) ja Hanna-Liisa Kappel (Flora), kelle
esinemisele ei pea mingit hinnaalandust andma. Nad käitusid laval
enesekindlalt nagu professionaalid, lauldes raskeid ansamblipartiisid ja
soolosid puhtalt ning aktiivse kaasaelamisega. Usun, et väheste lavaliste
muudatustega saaks seda etendust ka välismaale eksportida.
Ooperiprogrammi 10. augustil sisse juhatanud kaks verismi klassikalist
lühiooperit (Pietro Mascagni “Talupoja au” ja Ruggiero
Leoncavallo “Pajatsid”) demonstreerisid vene laulukooli parimaid
omadusi ja soome ooperilavastaja põhjendamata “moodsat
panemist”.