Mait Ando Raun ja kollane maja
Mait Ando Raun ei olnud suurt huvitatud Eesti Ekspressile intervjuu
andmisest. Telefonis vastas ta pahur hääl, et pole tal mingeid värskeid
saavutusi hinge taga, aega ei ole ja et ta viibib enamasti koolis. Kuid Jaak
Kilmi ja Andres Maimik olid niikuinii otsustanud minuga Tartut külastada, et
seal pisut filmida. Vabatahtliku autojuhina lõi kampa Ken Saan.
Mait Ando
jäi esimesel päeval tabamata ja pigem nagu ikka veel ei tahtnud mingit
intervjuud anda, lõpuks ohkas, et olgu, ta niikuinii peab homme aeda koristama.
Lubasin talle appi hakata. Aga meie nelik muudkui intervjueeris. Väga paljud
Tartu inimesed on rõhutatult ükskõiksed või umbusklikud ekspromptintervjuude
vastu ja eriti halvasti läks hoopis Tartu kirjanikega, kelle käest oleks
muuseas huvitav olnud küsida lühikommentaare Rauna staatuse kohta.
Raun on ju ikkagi Tallinna päritolu ja Tartus tulnuk ja ta on juba avaldanud
kümme raamatut, neist viis on minu meelest olulised romaanid, kus Tartu
motiividel või Tartu-suhtel on tähtis roll. Kuid peaaegu kõik kirjanikud olid
Tartust läinud Kirjanike Liidu suurkogule Tallinna. Valvasime neid, et
kaaperdada mõni ekstravagantne lause- või filmijupp. Kuid kirjanikud naasid
hiljukesi ja märkamatult nagu kõige intelligentsemad hiired. Meie pandud lõks
oli väga primitiivne.
Järgmisel päeval jõudsime lõpuks Mait Ando Rauna manu
(Oa 26). Näinud ehitusprahi hulka õuel, tajusin ülesaamatut jõuetust. Polnud
must rohkem kui lubajat. Jäi selline mulje, et Raun peab kõik ise ära tegema,
mingit abi või talguid poleks nagu loota. Kõikvõimalikke lubajaid leidub alati,
aga Raun askeldab rohkem üksi. Selline mulje lausa surus end peale.
Rauna kollane, rohelise viilkatusega majakarp on kena toekas ehitis, mis
püsib püsti järgmised sada aastat, seespool on eurotasemel valmis ehitatud vaid
veevärk, tualett, vannituba ja elektriinstallatsioon, põrandaid kaitsevad
kilepaanid, teine korrus pole aga veel soojustatudki. Veidi on tunda
betoonitolmu lõhna.
Selles majas on peaaegu pool aastat teotsenud nn
kirjanduslik salong, mis Janika Kronbergi arvates siiski salong olla ei saa,
kuna puudub perenaine. Küll ootab üht last nurgas väike jalgratas. Inimesed
tulevad Rauna majja kaks korda kuus ja istuvad pikkadel puupinkidel, nagiseval
trepiotsal või kus juhtub, peavad ettekandeid ja intellektuaalseid vestlusi,
loevad värsket loomingut, esitlevad raamatut ja koguni vist musitseerivad
vahel.
Ja seltskond koguneb alkoholi abita. Kirjandusilmas tuntumatest on
tegevamad olnud Jüri Ehlvest, Piret Bristol, Mehis Heinsaar, Priit Uring, Arvo
Uustalu (tema on ka “salongi” ajakirjanduslik ruupor), omaette suurusena Merle
Jääger ja Rauna võluv kamraad Riho Nassar, kes kuuldavasti on uuesti ja
huvitavalt kirjutama hakanud, vähemtuntud tegelastest näiteks keegi kahtlane
Ehlvesti sõltlane Ürgar Helves (vt Looming 2002, nr 3) ja koguni miskine poeet
Oskar Ohak. Kollases majas on esitletud isegi EV kodaniku tunnistust, seda tegi
eesti vabadusvõitleja Jevgeni “Jekki” Rjazin, vallandades keskustelu nn
restitutsiooni keerdkäikude üle.
Tegelikult, kui jälgida kirjarahva
elukäike, ongi Supilinn olnud paljudele periooditi koduks ja on seda praegugi,
seal on sünnitud, ärgatud, valgustust kogetud, loodud jne – aga et ka surdud,
ei meenu nagu. Supilinnast on ikka edasi mindud,
Rauna kodurajamine võiks ju mõjuda uue elu kuulutusena ja tagasitulekuna.
Kui meenutada Rauna mullust, vägagi autobiograafilist romaani “Suur Jaan ei ole
inimene”, siis sealne tegelane lausa manifesteeris, et Tartu keskkond on talle
kui vaimuinimesele või lihtsalt inimesele Eestimaal ainuvõimalik paik. Sõbrad
ütlevad, et Raun on alati hull olnud Tartu järele, pärast ülikooli ei suutnud
ta enam Tallinnas ega mujal – näiteks Vilsandil – end kodus tunda.
Vastupandamatu tung pealinna meepottide juurest Tartu on praegu veel üsna
ebaharilik, nii et kahtlusta inimest või iseäratsemises. Sellisele kiindumusele
saab hõlpsasti külge klammerdada luuserdamise või koguni eskapismi märksõna.
Kuid nii see kindlasti pole.
Tartu pole mõistagi ainult Supilinn, nagu ka
vastupidi. Mart Kivastik oma Teatrikohviku laua tagant Supilinna ei näe, Rauna
näeb ta vaid harva tänaval ja ütleb tere-tere, “salongist” ei huvitu põrmugi.
Margus Kasterpalu märkas Rauna Tartu-tegemisi alles siis, kui meie filmikamp
kollast maja otsima hakkas. Rauna peaaegu-et-naaber Jaan Unt on kollase maja
tegemistest hästi informeeritud, kuid ei käi kohal. Tartu kirjanike päälik
Janika Kronberg on Rauna tegemistest informeeritud ja pole omalt poolt
infotõket tekitanud, ent pole ka kohal viibinud. Priit Uring esitles oma uut
novellikogu Rauna pool, sest Raun on ta noor sõber, kelle kirjanikuks
kasvamisele ta lähemalt kaasa elas ja keda ta kirjanikuna ka hindab. “Salongi”
kohta rehmab ta vaid, et “normaalne” ja “supilinnatamine”, “alguse värk”. Ka
Nassarit tõmbab Supilinna ikkagi keskkond, mis tema uuenenud kirjutamishoogu
toetab ja võimaldab tema võrratul esinemisnärvil avaneda. Nii et Tartu
mastaabis on Rauna kui avaliku tegelase ja majaisanda üks olulisi rolle praegu
avarduva seltskondliku alusmüüri rajamine. (Keegi Aivar Täpsi luuletab
kohapeal: “Väikse puust linna laul, kõlamas, kus elab Raun, Mait, kes Supilinna
tõi elevuse – ja kodu lõi.”)
See paik toimib mõistagi ka mingi, kaugeltki mitte ühekülgselt tõlgendatava
subkultuursuse sildi all, millele on omane tasakaalukas ja põhjendatud
opositsioonilisus ehk ka nn vähemustelembus. Hannes Varblane peab Raunast väga
lugu ja ei külasta “salongi” vaid isiklikus elus peituvate vastuolude tõttu.
Varblane ütles, et talle meeldib, aga samas heitis ette elitaarsuse puudumist
ja “salongi” tegelastele liigset või palavikulist meediakesksust. Varblane
nimelt oma loomingule Tartu Kulkalt ja linnavalitsuselt toetust ei leia,
kohalikud sponsorid temast ei huvitu, samas väidab ta, et Rauna isik ja
ettevõtmised olevat sellist tähelepanu pälvinud. Nii et mingid pinged Tartus
Rauna ümber särtsuvad.
Minu äratundmist mööda on Rauna suhe “suure
ajakirjandusega” vastupidi kahetsusväärselt leigeks muutunud või lausa
katkemas. Ja mingit rahalist tuge ta oma tegevusele pole tegelikult saanud,
toetati hoopiski Supilinna päevi.
Me jalutasime Raunaga veidi Supilinnas,
vaatasin enamjaolt räämas, väga tihti poolpõlenud ja kahtlase voluntaristliku
asustusega maju, kust kuuldavasti sageli surnuid välja kantakse, ent kus on
mõjusalt tunda üleaegset aguliasumi soojust. Sellist paika peab hoidma ja sinna
on hädasti vaja ka uut elu. Raun mu meelest on inimene, kes ei valda sugugi
pätidiplomaatiat ja on seepärast mitmeid kordi eluohtlikult peksagi saanud –
niisiis hoidku jumal teda Supilinna “varjude” eest. Ja et ta avatus ei pöörduks
tema vastu.
Meil oli ikka veel kaamera käeulatuses ja kaamera üritas, nagu
meie programm ette nägi, õhutada vestlust haritlaste ja loovisiksuste
eneseväärikusest. Raunale polnud see küsimuseasetus võõras, sel teemal on
diskuteeritud juba “salongiski”. Raun rääkis nii mõndagi kogemuslikku praegusel
ajal vaimuinimesi kimbutavatest kriisidest. Rääkis nälgimisest ja paastumisest.
Ta rääkis nagu psühholoogile kohane, ta nagu vaadanuks ka oma “salongi” natuke
kui psühholoogi toetavat tegu.
Raun muide on praegu ametlikult töötu, käib
hoolega täienduskursustel (ettevõtlus ja raamatupidamine) ja on valmis saanud
juba teise magistritöö käsikirja. Raunaga on nii, et erinevalt tavalistest
inimestest on tal väitekirja kirjutamine kerge, kuid eksamite õiendamine ja muu
akadeemiline bürokraatia takerdub rahalistes raskustes. Rauna maja põhineb küll
pärandusel, kuid ka ammendab päranduse.
Esimese väitekirja kirjutas Raun
millalgi Immanuel Kantist, praegune keskendub Eesti vabadusvõitlusele 1970.
aastatel ja koondab palju unikaalset, sealhulgas ennekõike intervjuupõhist
ainet, sest dokumentaalset materjali on tolle ajajärgu kohta ülinapilt. Meil on
vabadusvõitluse problematika kuidagi tagaplaanile kadumas, mõjub kuidagi
kõveralt subkultuursena, kuid Rauna seob sellega nii isiklik kui ka isikuline
kogemus, tema “salongis” on räägitud demokraatidest Brežnevi-aja Eestis
(näiteks mälestatud Artem Juskevitšit) ja Eesti rahvastikukaotustest nõukogude
okupatsioonis, seal on end kuulama pannud Mati Kiirend ja Kalju Mätik, ette on
loetud vapustavaid noore, surema mõistetud ema kirju Siberi asumiselt jne.
Raunal ei puudu poliitiku kogemus ja vastavad suhted, poliitikuist on siiani
ta majas kõnelnud Mart Nutt eestlusest Brežnevi perioodil ja Vootele Hansen
teemal “Edgar Kant ja Supilinn”. Raun on veel selline unikaalne tegelane, kes
on kirjutanud väga huvitava ja stiililiselt ainulaadse mammutessee eestluse
strateegiatest “Sada sõna” ja hetkel vägagi aktuaalse satiirilise värssdraama
“Kuningas Arnold”, mis miskipärast kellelegi ei meenu. Vaid Mati Unt korra
kiitis kui põnevat materjali (vt Akadeemia Trükk, Tallinn 1999). “Sada sõna”
asetab Rauna isiku suurejoonelisse mõõtkavasse.
Raun on vesteldes ühtaegu
palju- ja napisõnaline. Jääb mulje, et ta arvab, et teda loetakse liiga vähe,
suhtutakse eelarvamusega. Ta vihjab koguni, et kuna ta 1997. aastal keeldus
Kirjanike Liitu astumast, ei ole ta sealtpeale leidnud piisavat mõistmist või
tõsiselt võtmist Kultuurkapitalis. Novellikogu seisab ootel juba mõnda aega.
Rauna juurest lahkudes ja maantemürasse uppudes vaagisin, kas Raun jätab
või ei jäta mulle kibestunud ekstsentrilise inimese mulje. Ei jäta. Ta on
praegu töötu, kel pole hetkegi vaba aega. Ta on boheemlane, kes ei salli
lodevust. Tal on võitleja, mitte võistleja loomus ja ta on alati rakkes olnud,
kuid ta on enesele halb müügimees. Ja võib-olla natike kõrk. Ta on heas mõttes
tegija.