Mare Mikoff kuuleb ja näeb
Mare Mikoffi näitus “Ta kuuleb. Ta näeb”
Tallinna
Kunstihoone Galeriis, lahti kuni 20. oktoobrini.
Mare Mikoffi 2000. aastal toimunud retrospektiiv Rotermanni soolalaos (koos Herman Hallistega) andis järjekordse tõestuse veendumusele, et tegemist on ühe huvitavama portretistiga eesti skulptuuris. Mingeid väsimuse ega “mahakantud” stilisatsiooni märke tema 1970–80ndate pronkside ja marmorite taaskordsel ülevaatamisel ei tuvastanud ilmselt ka kõige norivam arvustaja. Mikoffi barokse volüümiga karakterportreede kangelasteks on eranditult tegijad mehed, tugeva kunstnikuisiksusena oleks ta portreteeritavatest otsekui endale võrdväärseid sparringupartnereid otsinud.
Jaak Kangilaski baby-face, Lennart Meri Mefistona ja futu-techno Harry Liivrand väljuvad kunstilise mõjukuse intensiivsuselt portree-büstile reserveeritud niðist. Tundub, et kujur on andnud oma tegelaskujudele nii tugeva power’i, et nood asuvad “katma” prototüüpe endid.
Mikoff on kunstnik, kes ei lepi kunagi saavutatuga: olles kursis maailmas toimuvaga, on teelolek talle igas mõttes eluviisiks saanud. Paradoksaalne on, et ehkki ta kuulub n-ö etableerunud ja ennast “lõplikult leidnud” tugevasse skulptorite plejaadi, leiame ta sarnaselt Mati Karminiga ennast uutes oludes läbi uute väljendusvahendite uuesti kehtestamas.
Mikoff lisas 80ndate lõpul pronksile värvi ja ohtralt drapeeritud tekstiili, “pehmeid ja karvaseid” materjale käsitleb ta siiski hoopis teises võtmes kui 90ndate keskel maaletoodud feministlik kunst. Ready-made lisandite, nagu valmisriided, jalanõud-käekotid, ohtrus tema assamblaaþides (“Tüdruk A”, 1995; “Vinüül”, 1995 jmt) loob küll mõeldava lingi camp-kunstiga, kuid domineeriv hingus ehk teisisõnu vormikindlus ja vormiprobleemide suur osakaal on pärit pigem renessansi-baroki-manerismi travestiast pop-kunstiga.
Kõik eelöelduon proloogiks käesolevale Kunstihoone galerii ekspositsioonile “Ta näeb. Ta kuuleb”. Galerii esimeses saalis näeme me nelja rohe-oranþ-roosa-valgesse ühevärvilisse toogasse mässitud, toolil istuvat (nais)figuuri, kellel pea asemel on tavaline kartongist pappkast (selline, kuhu kolimisel esemeid pannakse) – ühel juhul on tegelane hoopis “peata”. Tekstiilist draperiide toonivalik oleks pärit otsekui kriðnaiitidelt, toolid, millel figuurid istuvad, on oma naelteravikele asetatud olekus otsekui levitatsiooniks – kohavahetuseks – valmis. Figuuride käteks-jalgadeks on modellilt (kelleks suure tõenäosusega on Mikoff ise, vt sarnasus skulptuuri-seadeldisega “Mare”, 1995) võetud kipsvalus patineeritud jäljendid, isegi küüned on värvitud. Paranoiline oleks ilmselt kunstimaailmas tegutsevaid ametnikke seadeldiste prototüüpidena näha, kuigi Kunstihoone levitatud pressitekst teeb paljulubavaid vihjeid. Tagasaali “tuututavas” vaikuses, st seinale tagurpidi kinnitatud pasunate vahel, istub ikka samasugusel “hõljuval” toolil parukaga tegelane, kes sõrme huultele surudes vaikust näib paluvat.
Mikoffi plussiks ka sellel näitusel on kindlasti skulpturaalsete mahtude ja ruumisuhte ülihea valdamine, siin ei ole midagi liigset ja midagi ei saaks ka ära võtta. Ei mäletagi galeriis nii tempereeritud tervikmõjuga ekspositsiooni. Ootamatu on see programmiline anonüümsusetaotlus, figuuride puhul näiteks loobumine näo modelleerimisest kui “asjast, millest just Mikoff teab kõike”. Dekonstruktsiooni teele läinuna tundub ta plaanivat loobumist stiliseerivast isikupärast üldse. Kas selleks, et naasta “kontseptuaalse hüperrealistina”? Sarnasus skulptuurimaailmas levivate tendentsidega (Ron Muecki tähelend, Duane Hansoni rekordhinnad Christie’l jne) on loomulik, Mikoffi looming annab juba mõnda aega tunnistust, et mentaalselt tunnetab ta ennast osana maailmakunstist.
Maurizio Cattalani skandaalne hüperrealistlik assamblaaþ “La Nona Ora”, mis kujutab meteoriidist tabatud lamavat paavsti, võiks näiteks Mikoffile kuuluda. Ka Sergei ðutovi, Venemaa viimase Veneetsia-staari 26 musta drapeeritud palvetajat on kuidagi “mikoflik”. Mikoff kuulub küll Eesti skulptorite sellesse põlvkonda, kes 90ndatel elas üle ajutise sunnitud taandumise, kuid tema professionaalsus tagab talle jätkuvalt võimsa edumaa just manuaalsete oskuste allakäigu foonil – ja seda ka odavates, näiliselt madala künnisega, igaühele kättesaadavates materjalides.