27.02.2009, 00:00
Margit Kilumets, Kersti Kreismann “Kersti kreismann. Paljajalu kõrrepõllul”
Margit Kilumets, Kersti Kreismann “Kersti kreismann. Paljajalu
kõrrepõllul”
Ajakirjade Kirjastus, 2008. 238 lk.
Raamat käsitleb tuntud ja armastatud näitleja Kersti
Kreismanni arengulugu. Mitte kõik elulood pole arengulood. Mitte
kõik ei liigu endale antud ruumis kõrgemast juhituna, seda
ära tundes ja seda mööda kulgedes. Kersti Kreismanni puhul
võiks seda tunnistada küll.
See ei ole enesekeskne
primadonnalugu. Kersti Kreismann märkab ja mõtestab kogu aeg teisi
inimesi, neid hoides ja toetades, neile vabadust andes ja neist lahkudes, kui
vaja – ta järgib omaenese nähtamatut, vaid talle endale
teadaolevat, vaistlikult tajutud rada – hoolivalt, vaikselt ja
peenelt.
Juba pealkiri on kõnekas – viidates raskele
rajale, mis ometi on vähemalt pealtnäha kergel sammul läbitud.
See on läbini teatriinimese tekst, vahetu, otsene ja täpne. Siin ei
ole kirjanduslikke paisutusi ega flirti lugejaga – kõik
tunderõhud on edasi antud diskreetselt, ausalt, puhta tunde ja peene
maitsega.
“Paljajalu kõrrepõllul” on
sündinud tänu väljastpoolt kerkinud küsimusele –
mitte kättemaksuks ega enesetõestuseks, veel vähem
enesereklaamiks; mitte raha, au ega kuulsuse pärast – see on
puhtsüdamlik, kui ka ennast ületava eneseavamise läbi teoks
saanud teos, mis kõneleb ühtaegu ajastust ja isiksusest, samal ajal
ka mitmetest teistest autorile lähedal seisnud, eesti kultuuri jaoks
olulistest isiksustest – nagu Mati Unt ja Juhan Viiding.
Siin
on tänuväärt materjali nii teatriajaloolastele kui
lihtlugejatele, nii sise- kui välisringile. Ühtlasi on see veenev
lugu sellegi noore teatrihuvilise inimese jaoks, kes eesti kultuurist tuhkagi
ei tea – psühholoogiliselt kõnekas ja lihtsas
kõneviisis kirjeldatud teekond kõrrepõllult
kõrgkultuurini – ja omajagu ilmutuslik, avarusi avav ruum.
Neljakümne keisri hullu kiri on tõenäoliselt praegusel
ajal, praeguste noorte jaoks raskesti mõistetav – ometi on see
uhke hirm Kersti Kreismanni raamatus veenvalt lahti kirjutatud. Ja just see
sõnaühend sobib iseloomustama mitmeidki Kersti keerulisi, kuid
väärikaid valikuid.
Margit Kilumets on komponeerinud
erinevatest mälukildudest, päevikukatkeist ja fotodest terviku,
millest kumendab äratuntavalt läbi Kersti isiksus, kõlab tema
enda hääl. Siiruse ja diskreetsuse tasakaal on ülipeen ja
raskesti saavutatav kunst omaette – see nõuab suurt
enesedistsipliini ja erakordset vaprust; võib-olla on see koguni
musikaalsuse küsimus.
Võin vaid kujutleda, et oma
eluheiet looks kedrates toimub inimese teadvuses mitmeid muutusi; ühtaegu
on see psühhoteraapiline tegevus, vallandades maetud mälestusi, samas
sunnib silma vaatama ebamugavatele tõsiasjadele, nagu kas või
inimeste erinevate mälupiltide kõrvutamine. Ehk nagu ütleb
autor ise: “Pööningult, keldrist, panipaikadest tuli välja
mälestusi, mis olid sinna kunagi talletatud, ja mis ilmselt olekski
jäänud minust sinna. Ehmatav kohtumine olnuga täis naiivsust,
pateetikat, häbi, huumorit, soojust.” Ja samas tõdeb ta:
“Kui ma peaksin võtma ühe sõnaga kokku tunde, mida
kogesin selle raamatu valmimise ajal, siis on see IMETLUS.”
Olgu öeldud, et sama kehtib ka raamatu lugeja puhul.