Massimo Polidoro “Viimne seanss. Houdini ja Conan Doyle’i kummaline sõprus”
Tõlkinud Piret Viljamaa.
Kunst. 324 lk.
Illusionisti ja kirjaniku suhetest rohkem huvitab mind see, milline
asend oli tsirkusemaagial ja spiritismil 80 aasta taguses maailmas. Omal kombel
õpetlik on ka ülevaade kummagi mehe arenguloost. Kuidas sir Arthur Conan Doyle
kujunes skeptikust vaimu-usuliseks. Kuidas Harry Houdini üüratu edevuse ja
kuulsusejanu palgaks sai hale surm tudengist jõmmi rusika läbi. Kollaažlik,
ülirohke allikmaterjali kildudest kokkupandud teos heidab stroboskoobivalgust
ainevalla ajaloole, spiritismi puudutavatele diskussioonidele, arvukatele
faktidele. Räägib kõige muu hulgas ka kurikuulsatest haldjafotodest, mille
võltsimise asjaosalised alles raugapõlves üles tunnistasid.
Illusionism ja
spiritism on ühe kepi kaks otsa, ning sõltub vaatajast, kas ta näeb ükskõik
kummas otsas tühipaljast trikitamist – või siis imet, millesse uskuda. Kui
mustkunstivigureid võtavad tõe pähe ennekõike lapsed, siis hingede rändamist ja
vaimude väljakutsumist on uskunud targad ja haritud inimesedki. Tuleb aga
tunnistada, et nii Houdini kui ka tänapäeva tsirkusemaagide repertuaaris on
olnud fantastilisi trikke, mida keegi pole veel suutnud ära seletada. Ja samas:
spiritistlike seansside korraldajaid on sageli paljastatud kui armetuid
petiseid – klassikalisi näiteid leiab sestsamast raamatust. Üleloomulikkuse ja
silmamoonduse vahel puudub selge piir.
Inimeste huvi teispoolsuse vastu on
igavene, kuid see spiritismi esinemiskuju, mis veel paar põlve tagasi lummas
tõsimeelseid tegijaid, mandus pärastpoole seltskondlikuks meelelahutuseks, kuni
hääbus sealtki. Tänastes kampades harilikult taldrikuid ei keerutata,
lauajalgadel kopsida ei lasta. Seevastu tsirkusekunstis elab traditsioon edasi.
Kuulsa meistri jälgedes on üritanud käia paljud. Illusionist David Blaine, kes
äsja lõpetas sambapühak Siimeonist inspireeritud etteaste, kavatseb järgmisena
vabastada end vee all käeraudadest ja ahelatest, korrates seega üht Houdini
võimsamat numbrit.