Üks, kes loomuomase karjerismi ja ekshibitsionismi, mida meediaajastu ­rämps-staari amet eeldab, kõige tulutoovamal viisil on ühendanud, kannab nime Jade ­Goody. See mullu juunis oma 27. ­sünnipäeva tähistanud naisterahvas on küllap kõigi aegade tuntuim ning edukaim tõsi­elu­staar. Reality-show'des osalemisega on vaesest Lõuna-Londoni perekonnast ­pärit Goody lisaks kuulsusele teeninud ­aastatega kõmumeedia toel miljoneid ­naelsterlingeid. Aga mitte ainult: briti online-uuringufirma OnePoll tänavu jaanuaris k­orraldatud küsitluse tulemusel platseerus Goody maailma kõige tunnustatumate (respected - i.k) inimeste pingereas ­Barack Obama ning ­Nelson Mandela järel kolmandale kohale.

Ent millised isiksuslikud kvaliteedid on tõstnud ühe ülekaalulisuse käes vaevleva pooliku hariduse ning väikese intelligentsiga kahe vallaslapse ema nii tuntuselt kui mõjukuselt mööda kuninglikust perekonnast?

Varem hambaarsti assistendina töötanud Goody kerkis avalikkuse ette 2002. aastal, osaledes tõsielusarjas "Big Brother", kus ta tõusis üldrahvalikuks kõneaineks eelkõige oma harimatuse, matsluse ning ülbuse poolest. Lõplikult kinnistas Goody end teleauditooriumi mällu ja tabloidlehtede kaantele, tehes purjus peaga kaamerate ees striptiisi ning astudes kaasvõistlejaga vahekorda. Rahvasuus ja meedias kutsuti teda nii välimust, käitumist kui karakterit silmas pidades otsesõnu "seaks".

Järgnenud aastatel vahetas Jade Goody kättevõidetud tuntuse oskuslikult raha ning veelgi suurema kuulsuse vastu ­sellistes tele-show'des nagu "Naistevahetus" ning "­Nõrgim lüli".

Lisaks veel arvukad tasulised intervjuud ja fotosessioonid kollasele ajakirjandusele, omanimelised parfüümid, aeroobika-DVDd ning autobiograafia. Briti meediamaastikul kujunes Jade Goodyst bränd, mille abil võis turustada nii liikuvat pilti kui lõhnavett.

2007. aastal põhjustas Goody tõsieluseriaalis "Celebrity Big Brother" (paljude meelest saate produtsentide poolt initsiee­ritud) rahvusvaheliste mõõtmetega rassismiskandaali, tehes avalikke märkusi kaasvõistlejast India filmitähe Shilpa Shetty aadressil, kelle ilu, ­intelligentsus ning klass tema omadest igas elemendis selgelt üle olid. Koguni 82 ­protsenti ­hääletanutest otsustas Goody vastu ning tal tuli pisarate ning vabanduste saatel saatest lahkuda.

Mullu otsustas Goody osaleda nii enese rehabiliteerimise kui rahateenimise eesmärkidel "India Big Brotheri" tõsieluseriaalis. Paraku sai ta seal olla vaid mõne päeva, sest kaamerate (ning seega ka arvuka teleauditooriumi) valvsa pilgu all kuulis ta läbi telefonitoru Inglismaa arstidelt, et tal on raskekujuline emakakaelavähk, mille ravimiseks tuleb kohe koju sõita. Sealtpeale said tema pisarad ning kiiritusravist kiilaks jäänud pea avaliku meediaruumi igapäevasteks kaunistusteks. Goody elu küüniline seebiooper võttis üleöö klassikalise antiiktragöödia mõõtmed.

See lugu oli dramaturgiliselt liiga perfektne, et jätta kedagi külmaks: peategelaseks saareriigi vihatuimast inimesest saatuse märtriks tõusnud emakakaelavähiga üksikema, kelle poiss-sõber istub vanglas. Seljataga vaene lapsepõlv koos mootorrattaõnnetuses ühe käe kaotanud narkomaanist lesbilise emaga ning ilma kriminaalist isata, kes suri alles mõne aasta eest ühe kiirtoidurestorani tualetis heroiini üledoosi kätte. Jade Goody elusaatuses saavad kokku Tuhkatriinu ja Manon Lescaut. Elu ise paneb ajakirjanduse abil ning vahendusel siin kirjandusele pika puuga ära. Lugege lehti ja te olete kursis!

Ent enne oma meedia ning üldrahvaliku meelelahutuse hüvanguks elatud elu viimast vaatust otsustas Goody sellest veel paar vaatamisväärset seeriat välja pigistada. Nimelt abiellus ta tänavu veebruari lõpus valuvaigistite toel oma reality-staarist poiss-sõbra Jack Tweediga, kes kannab hetkel alaealise suhtes toime pandud füüsilise rünnaku eest vanglakaristust, ent lubati justiitsministeeriumi eriloaga ning rõngastatult selleks puhuks ajutiselt vabadusse.

Bitch'ist sai üleöö printsess, või mis dramaturgiliselt veelgi parem: surev printsess. Need olid saareriigi viimase kümnendi oodatuimad pulmad.

Briti tabloidpressi kaadritaguste dramaturgide abiga on Jack ja Jade nüüd otsekui meediaajastu Romeo ja Julia. Nende armastuse ning abiellumise loos on nii (röövli)romantikat, glamuuri kui kahe-jalaga-näkku-traagikat. Haigusloost rääkivate videote, piltide ning intervjuude kõrval müüs Jade Goody kõmumeediale enam kui miljoni naela eest õiguse kajastada kohapealt tema pulmapidu. Ning ootamatult oli sellel labaselt küünilisel äritehingul õilis eesmärk, sest teenitud raha, nagu on kinnitatud (ning mis oleks niigi ilmselge), läheb Goody peagi orvuks jäävate alaealiste laste kasvatus- ning koolituskuludeks. Nende ema, see kõikeohverdavalt avalik naine, lisab veel pisut päevi enne surma kogutud miljonitele veel ühe.

Ropu suuga rassistlikust inimpõrsast, keda veel kaks aastat tagasi, kui ta täie tervise juures oli, vihkas avalikult nii meedia kui üldsus, on saanud eesootava surma valguses kangelane ning märter, et mitte öelda: peaaegu pühak. Jade Goody, kelle positiivne panus ühiskonda seisnes kõmumeedia ja rämpstelevisiooni tarbijatele labase meelelahutuse ning vaimse üleolekutunde pakkumise kõrval vaid tahtmatus osutamises briti haridussüsteemi ilmsetele puudujääkidele (näiteks arvas ta, et Portugal asub Hispaanias ning Cambridge Londonis), on nüüd suurendanud hüppeliselt (noorte) naiste teadlikkust emakavähist.

Kas otseülekandes või mitte, Jade Goody surmapäevast ning matustest tõotab juba ette kujuneda üleriiklik (meedia)sündmus, milletaolist pole nähtud printsess Diana ärasaatmisest saadik.

Tegu on silikooni paksult täis push-up leinaga, mille aluseks olev tragöödia väljus meedia eestvõttel kiiresti normaalsest mõõtkavast. Kes ekspluateerib siin keda? Kui palju on siin reality't ja kui palju show'd? Hetkel tundub, et praktikas võidavad justkui kõik (alates majanduslikult mõtlevast kõmumeediast kuni uudishimuliku auditooriumini) peale tõsieluseriaalide staari Goody enda. Tema jaoks saavad otsa nii reality kui show. Ta on üldrahvalik meelelahutus nii elavana, surevana kui peagi ka surnuna. Küllap leitakse moodus(ed), kuidas teda turustada. Küllap on ta selle eest juba isegi hoolitsenud.

Ja veel: huvitav, kui paljud tänastest (noortest) inimestest, kelle reality on üha rohkem show ja sport, sooviksid olla ­tema asemel - leida omale uus kodu rahva südames ning ajalehtede esikaantel, surra peaegu pühakuna välklampide valguses; lahkuda reality'ks kutsutud show'st ­vastupidiselt kõigi ootustele avalikkuse pisarate saatel ning võitjana?