03.10.2008, 00:00
Meie elu parimad aastad
Tony Judt paigutab oma Õhtumaa modernajaloos “Pärast
sõda” heade aegade alguse aastasse 1989, kui varises idablokk ja
tema raudne kardin ning demokraatiapäikese kiired said langeda
idaeurooplaste peale. See oli õigluse võit, Teise
maailmasõja loodud vägivaldse maailmakorra lõpetamine.
Lennart Meri viis maailmasõja lõpu koguni 1994. aastasse,
kui Eestist lahkus viimane okupatsioonivägede sõdur. Siis oli hea
aeg käes. Üle maailma levis Francis Fukuyama õpetus, et
ajalugu on lõppenud, sest see on täitnud Hegeli ideaali, lihtsalt
öeldes: paremaks enam minna ei saa. Nüüd teame, et sitemaks sai
küll minna. Aga sellest Fukuyama tookord ei kõnelnud.
Timothy Garton Ash on avaldanud mõtet, et aastani 2001, New Yorgi
terrorirünnakuteni, läkski kõik aina paremaks, aga
nüüd läheb elu läänemaailmas aina kehvemaks.
Eeskätt on paranoiliselt turvatud lendamine, moodsa inimese liikumisviis
muutunud tülikamaks. Mureneb inimliigi kokkukuuluvus- ja solidaarsustunne.
Niisiis olid head aastad 1994–2001.
Aasta 2001 oli
tõesti suurepärane aasta, Eesti võitis tol kevadel
Eurovisioni. Sõitsin hommikul pärast võitu Saksamaale ja
Eesti ajakirjanike grupi vastuvõtja tervitas meid peaaegu et siira
vaimustusega: “You are the first nation in Europa!”
Mõtlesin, et saksa keeles oleks meie “esimeseks
natsiooniks” kuulutamine veel uhkemalt kõlanud.
Sama
aasta 11. septembril maitsesin aga parajasti Glorias just Eestisse toodud
Kendall-Jacksoni veine Californiast, kui ameeriklasest veiniseletaja sai teate,
et miski jama on lahti. Ei pidanud need veinid meie turul kuigi kaua vastu ning
uut Ameerika veini pole enam ammugi sisse toodud.
Siiski ei
läinud Eesti elu pärast 2001. aastat sugugi halvemaks. Elu edenes,
nii meil kui ka Euroopas. Olen tänavu õige mitu korda Euroopas
käinud ning Euroopa on paistnud üsna õnnelik.
Olen
Euroopa hotellides näinud väga palju vanu õnnelikke inimesi.
Mõni neist näib nii vana, nagu ta poleks unustanud mitte
üksnes oma hotellitoa numbri, vaid ka kogu olemasolemise. Aga tal on
potased jalas ja soeng peas, tal on tugigrupp, ta liigub nagu igavene juut
või perpetuum mobile.
Vanurreisijad elavad samamoodi
ajalooliste hotellide sviitides baldahhiinide varjus kui koos
klassiekskursioonidega odavkettide säästuöömajas, 39 eurot
tuba.
2001 veel nii hea polnud. Ööbisime tondilossistuvas
juugendhotellis Reini kaldal Bonni serval, kus voodilinad olid lausa auklikuks
kulunud, sest pealinn oli hiljuti Berliini kolinud ning peretütar polnud
mehele saanud – perebisnis oli raskustes.
Nüüd
paistis kõik parem – Euroopa naised on enamasti mehele saanud,
olgu või Carla Bruni, kes pärast nii mitut Euroopa pop- ja
vaimuiidolit sai oma kogemustepagasisse lisada ka Prantsusmaa presidendi.
Millist Euroopa emotsionaalset ühismälu valdab see daam!
Ja too teine prantslanna, Ségolène Royal, kes oleks peaaegu
presidendiks saanud. Möödunud suvel Jarnacis palus kuulsa
konjakimaja vanaperemees Bernard Hine kaunitari korraks meie lauda, et
talle oma külalisi – kes küll polnudki Prantsusmaa kodanikud ja
seega ka mitte tema valijad – tutvustada. Segolene oli eeterlik segu
missist ja kuningannast, kiirates soovist koguda oma rahva armastust.
Pärast kõneles proua Hine, et tema enese jaoks on saabunud
parimad aastad – ta abiellus hiljuti esimest korda –
68aastaselt.
Vähemasti vanematel inimestel läheb Vanas
Euroopas hästi.
Meil läheb jälle halvasti, eriti
noorema
tel inimestel, nagu kinnitavad viimase aja noorsoofilmid
“Tulnukas”, “Klass” ja “Mina olin siin”.
Soomes, kus heaolu pinna all voolab hirmu- ja vägivallajõgi
(kauhujoki), on meie heuristilised filmitööd jubedal kombel tee
ellu leidnud. Soome on olnud mõneti meie eeskuju, isoveli,
prototüüpriik. Millal juhtub seesama meil, küsitakse
täna.
Robert Cooper on jaotanud 21. sajandi riike
postmodernistlikeks (Vana Euroopa), kellele pole rahvusküsimus tähtis
ning kes ei pea oma naabreid kontrollima, ning Teise maailmasõja eelseis
suveräänsuskujutlustes elavateks modernistlikeks riikideks
– Uus (Ida-)Euroopa. Pärast Gruusiat on mõte naabrite
kontrollimisest taas aktualiseerunud. Lisaks vägivaldseile naabreile on
meil ka sisevaenlased, salasilmad ja salakõrvad ning me ei tea, kui suur
auk on uuristatud meie kaitsevallidesse. Raske on pättide seast
postmodernistide hulka pääseda. Läinud nädala Helsingin
Sanomatest oli lugeda nii Johan Bäckmani Eesti riigi kao-kuulutusi kui
kolumni, et ehk oli Karl Marxil ikkagi õigus: finants- ja
tööstuskapital juba ühinevad, nagu ta ennustas, ning kogu
kapitalism käib tema skeemi järgi alla.
Euroopa vanad
inimesed on oma pensioni välja teeninud ja nemad suudavad oma taset hoida
(olgu või Vene gaasi kütte paistel), noortel pole aga seda
millelegi ehitada, tööealisi jääb järjest
vähemaks. Meil pole ka vanade olukord kiita. Äsja pandi
tänavatele kuulutused: “On pensi, ei ole pensi” (peaks olema
“penssi”). Kes pensioniraha ei kogu, peab kempsupaberi asemel
pruukima trükisõna ja jooma troinoid. Nende reklaamplakatite tagant
paistab “tegeliku elu” rämedus, mille laintesse palga kaotanu
langeb. Meil levinud kujutlused vanadusest on ikka veel jubedad.
Majandussurutis ja pettumustunne sunnib inimesi sulge haarama. Maarjamaad
täidab hälin ja raev, ulgumine ja hammaste kiristamine. Talv tuleb
raske, mööda Vabadussamba böömi klaasi hakkavad voolama
Eestimaa taeva kibedad pisarad. Rahvuskehandi vaim on labiilne, kõigub
masenduse ja lootuse vahel.
Õpetatud meeste ja rahvalaulikute
ennustustele vaatamata pole sellist ajaloolise arengu seaduspärasust, mis
aitaks meil tulevikku kaardistada. Ainus võimalus on
rõõmustada ja lohutada end asjadega, mis on veel täna
võimalikud. Alati on millegi jaoks parimad aastad – mehele
saamiseks, luuletuste kirjutamiseks, sügisveiniks punaste vahtrate all.