13.06.2008, 00:00
Meie reliikvia on vabadus
Maailmas on päris palju riike, mille nimi on res publica (inglise keeles
republic, prantsuse keeles republique), see tähendab ladina keeles
üldisi ja/või ühiseid asju. Meil on ka Ühiste Asjade
Riik, aga meie riigi nimi on vabariik. See nimi on laenatud sakslastelt,
Saksamaa territooriumil on ajalooliselt toiminud vabariike (Freistaat)
või vabalinnu (Freie Stadt, Freistadt).
Mitme teise
respublika nimes pole sugugi öeldud, et nende sisu ja eesmärk oleks
vabadus.
Ungarlaste köztársaság tähendab
ühtset seltskonda või seltsi, juutide kehilija kogunisti kogudust.
Soomlaste tasavalta polegi kuskilt laenatud, selle sõna mõtles
välja aastal 1836 Elias Lönnrot. Ja oli nii geniaalne sõna, et
kui seda 1917 vaja läks, polnud kellelgi suuremat kahtlust, et soomlaste
riik on just tasavalta. (Nii kirjutab ajakirjas Hiidenkivi (2007/6) Kauko
Rumpunen.)
Tasavalta tähendab võrdsusriiki, kohe tulevad
meelde ka sellised soomekeelsed sõnad nagu tasavertaisuus, tasa-arvo
(võrdsus), tasapaino (tasakaal) ja tasapaksu (ühetaoline ja
igav).
Need ongi suuresti Soome riigi eesmärgid. Meie
reliikvia, nagu siinsest filoloogilisest ekskursist nähtub, on vabadus!
Eesti ja Soome riigi erinev siht tekitab aina segadust ja vajab (eeskätt
soomlastele) aina üle seletamist. Tasa-arvo ei ole arvo Virossa,
võrdsus pole Eestis väärtus, kirjutab Tuglase Seltsi
väljaandes (2008/2) Pirkko-Liisa Rauhala.
Eks see ole
tõsi, meie parim kommertsloosung on ikkagi “tunne
erinevust!” ja selle kõikvõimalikud modifikatsioonid, kas
või kalli auto pakkumine “edasijõudnutele”.
Teine asi, et iseenesest on Soome palju enam klassiühiskond kui Eesti,
Soome on omamoodi auastmete riik. Ühiskondades, kus eraomandus on kaua
püha olnud, on enamasti välja kujunenud vanad patriitsiperekonnad,
meie oleme kõik pärit ühesugustest oludest. Kõik me
oleme mõne oma peaministriga koos ülikoolis käinud või
autobaasis töötanud, no vähemalt koos viina võtnud. Meil
on erinevuseks veel arenguruumi. Vabadus ja võrdsus ei saagi ühel
ajahetkel päris tasakaalus olla.
Kuidas Eesti vabariik oma
nimelist eesmärki, vabadust, siis parajasti teostab? Mulle paistab, et
nüüd, just viimastel, majandusliku tõusu ja poliitiliste
seisude teravnemise aastatel on Eesti asunud oma vabadust teostama. See paistab
olema eeskätt tahtevabadus, eesti rahva tahte vaba ja sirgjooneline
väljendumine.
Ega rahva arvamusest varem palju küsitud.
Euroopa Liit oli meile ette andnud kriteeriumid, mida tuleb täita, ja
normid, millega tuleb oma seadused harmoniseerida. 1990. aastate algupoolel
polnud rahvahulgad sugugi vaimustatud surmanuhtluse kaotamisest, isegi juristid
uskusid, et meie kuriteod pole veel “piisavalt euroopalikud”,
poliitikud ei tahtnud sel teemal sõna võtta. Ometi kaotati
surmanuhtlus kiiresti, sest meie “rahva arvamust” polnud
mõtet Euroopa arvamusele vastu seada. Hoidsime madalat profiili,
jagasime Maarjamaa riste ja kiitsime piiskop Albertit, kes meid Euroopaga
omal ajal tõhusalt, kuigi ehk liiga jõuliste võtetega
lõimis. Alberti pressiesindaja Läti Henriku
ülestähendused said meie ajaloovaate aluseks.
Pronksmehe
viimine Tõnismäelt bussijaama taha oli suur ja selge märk
eesti rahva tahte täitmisest, rahvusdemokraatia toimimisest.
Otsustajatele, haritud ja kogenud inimestele, oli tõenäoliselt
teada, et see liigutus toob nii välispoliitilist kui ka majanduslikku
kahju ning vahest destabiliseerib isegi sisepoliitilist olukorda, ent ometi
tehti see ära, sest rahvas (eestlased!) tahtis &ndash
; nagu kinnitas hiljem Reformierakonna populaarsuse järsk tõus.
Rahva arvamus oli korraga tähtsam kui ärimeeste huvid ja
ühiskonnateadlaste eksperthinnangud. Kuidas niisugust asja nimetatakse?
Demokraatiaks, rahva võimuks!
Lõpuks ometi asendus
Eestis aristokraatlik targemate võim – mida kehastas kõige
markantsemalt Lennart Meri – rahva võimuga. Demokraatia on
teadupärast riigi valitsemise vorm, kus täidetakse enamuse, mitte
targemate tahet. Lahendused ei pruugi olla arukad, aga nad on tehtud tunde ja
südamega. Meenutagem, et Adolf Hitler tuli võimule demokraatlikul
viisil ning oleks tulnud ka meie vapsid Artur Sirk ja Andres Larka, kui vanad
olijad Päts ja Laidoner poleks riigipööret teinud. Nii toimib
valdav enamik läänemaid, seesama juhtus nüüd meiegagi.
Meie vabariik on saanud lõpuks hakata oma demokraatlikku tahet
teostama.
Ka kerkivasse vabadussambasse tuleks suhtuda
demokraatlikult – kui rahva tahte avaldusse.
See pole
küll kunstirahva meelest ilus ega väljenda minu isiklikku kujutlust
vabadusest, aga kui rõhuv osa uskmatust rahvusest tahab oma vabariigi
Vabaduse platsile saada ristiga vabadussammast, siis peab ta selle saama. See
peegeldab meie rahva enamuse tänast vaimuseisu, on sellega kongeniaalne.
See on meile paras. Paras mitte parastamise mõttes, vaid paras nagu
Baltmani ülikond, mis erinevalt noortele ja trendikaile mõeldud
moebrändide omadest mahub selga enamikule eestlastest.
Siiani
oli vabadus meie paleus, nüüd näeme peeglisse vaadates tema
tõelist palet. Selline asjade käik on normaalne. Ja kui pale pole
ka ilus, on see meie endi oma.
PS Mis puutub soomlastesse,
siis meie politoloogide väitel kujundavad nende suhteid Venemaaga huvid ja
meie suhteid Venemaaga väärtused. Eks viita seegi vabadusele, ideede
võidule materialistliku kõhuorjuse üle.