22.02.2008, 00:00
Metsatöll “Iivakivi”
Turvaline metalvisioon kaitseb hõimu hukatuse eest.
Metsatöll
“Iivakivi”
(Nailboard Records)
See ei õnnestunud sellelgi korral. Ka mitte pärast
Metsatölli uue plaadiga kohtumist ei saanud ma pihta sellele
müstikale ja salapärale, mis paljude jaoks toda bändi
ümbritseb. Ja mis veel hirmsam – ma ei oska selles kuidagimoodi oma
küündimatust süüdistada. Sest – olgem ausad –
mingit müstikat siin tegelikult ei olegi...
On stilisatsioon,
seda muidugi. On välk ja pauk ja raua needmine, taevas kõrgub
võitlejate mõõkade kohal ja iivakivi on kutsutud
hõimu hukatuse eest kaitsma. Kuid kogu see imagoloogia on neetult selge
ja puhta ja hoolitsetud lõikega ning püsib nii kenasti teemas nagu
rahvusromantilistele aadetele pühendatud koolikirjand. Metsatöll
läheb väidetavasti sinna, mida nimetatakse “aegade
hämaruseks”, kuid kujundab sellest turistliku teemapargi (Welcome to
Estonia! Tere tulemast hiiekodade ja paganlike riituste maale!). Selles
muusikas pole tõelist hämarust, kaost ega liialdust. Me läheme
nendega koos sajandite taha ja leiaksime sealt justkui Disney disainitud
ausamba muistsele vabadusvõitlusele.
On võimalik, et
te saite valesti aru. Ei, ma ei taha öelda, et Metsatöll oleks
kuidagimoodi võlts. Vastupidi, nad ei ole piisavalt
“võltsid”, piisavalt suurejoonelised ega massiivsed. Nad on
valinud tõeotsimise tee ja lahendavad selle kultuuriliselt korrektse
kokkuleppega. Nende ideaal on rauast käepigistusega külasepp, kes oma
karedal häälel kõneldes iial ei valeta. Metsatöll on
kurdistavalt ülimoraalne ja ülinormaalne.
Tehke katset
näiteks looga “Isa süda”. Seal kirjeldatakse raudset
mehemeelt, mida kulla ja hõbedaga ära osta ei saa. Nende raud,
nende metall on tõe hääl, lamedavõitu tasakaal ja
nullpunkt. Minapildi metalliseerimine sedamoodi seatud kontseptsiooni
järgi ei saa mulle miskitmoodi huvitav olla, sest ei sisalda
vähimatki moonutuse aspekti, vähimatki inimliku ja tehnitsistliku
piiri ületamise riski, vähimatki reaalse kaotuse ja kustumise hirmu.
Kuid see on täpselt see, mida otsides ma ise metal’it
üleüldse kuulan. Metsatölli visioon on lõpetatud,
turvalisusse lahendatud visioon.
Niisiis veel kord, minu jutu
mõte pole neilt ulja liigutusega fassaadi eemaldada. Tegelikkus on
kurvem – Metsatölli muusikas lihtsalt pole fassaadi. Nad ei
võimenda oma eepilisust à la Meat Loaf või Cradle Of Filth
ning seal, kus kas või laulu sõnaseadmiste kohaselt peaks kuulda
olema terase tärinat, jõuab minuni puumõõkade
ristumisest sündinud tuhm kolksatus. Välja tuleb justkui Hollywoodi
eepika Eesti dokfilmi eelarvega. Ja mitte isegi produktsioonist ei
räägi ma siinkohal, vaid Metsatölli mentaalsusest
üldisemalt.
Kusagil selle kõige varjust aimub aeg-ajalt
kõigiti kompetentne, live-atmosfääri sütitamiseks
piisavalt treenitud metal-bänd. Ning isegi kui nad ei mõtle
hetkekski teab mis suurelt, siis mõnel hetkel (“Metsaviha”)
teevad nad seda vähemalt natuke teistmoodi. Aga seda kõike on palju
vähem, kui olema peaks...
4