Michael sündis Tallinnas ja emigreerus 70.
aastate lõpul koos perega Austriasse. Sealt kolisid nad Saksamaale. Kui
oli aeg kõrghariduse noolimiseks, pakkis Michael end seitsmeks aastaks
Inglismaale – Kingstoni ülikooli, spetsialiseerudes filmi- ja
televisioonimuusika alale – ning omandas etteantud tarkusi nii muusika
teoreetilise kui ka praktilise ja tehnilise poole pealt.
“Paljude
häda on selles,” ütleb Michael, “et nad teavad
küll kõike muusika tehnilise ja produktsiooni poole pealt, kuid ei
tea midagi muusikast endast. Ma õppisin kombinatsioonis kõike
– muusikakirjutamist, kogu elektroonilist poolt, kuni filmibisnise
tagatubades toimuvate iseärasusteni välja.”
Tema
tööotsad nii filmi- kui plaadimuusika taustajõuna on viinud
teda maailma eri paikadesse. Riigist riiki.
Kõige
prominentsem töö Michaeli kodumaja lähedal oli Islandi
superstaari Björki möödunudaastase albumi “Volta”
juures – Michael osales selle plaadi produktsioonis, salvestamises ja
muusika kirjutamise abijõuna.
Samuti oli noor Pärt
abiks maailma praeguse hetke kõige hinnatumale rock-bändile Arcade
Fire. Sellel üllal Kanada indie-ansamblil aitas ta salvestada
orkestratsioone taevani kiidetud viimasele albumile “Neon Bible”
(Areeni “Aasta albumite” 2007 heliplaat number kolm). Michael
produtseeris ja assisteeris Budapesti Filmiorkestri koostööd Arcade
Firega.
Läinud aasta lõpus linastus Ameerika kinodes
viiekordse Oscari-võitja Francis Ford Coppola uus linateos “Youth
Without Youth”, peaosas Tim Roth, ning selle filmi tiitritest leiab
samuti nime Michael Pärt. Ta oli selle filmi juures music editor (vt
kõrvallugu).
Michael Pärt alles alustab oma töid
ja tegemisi ning juba on ta aidanud suurepäraseks teha väga
suurepäraseid teoseid.
Miks sa otsustasid muusikat
õppida?
Ma valetaksin, kui ütleksin, et mind ei
jäetud juba väga varases nooruses muusika hoole alla. Eks paljuski
oli just see põhjuseks. See on loomulik areng, kui su ümber on nii
palju helisid. Ning üleüldse mitte sellepärast, et ma tahtnuksin
olla nagu mu vanemad, nagu mu isa.
Pidev muusika kuulmine oli, ma arvan,
see katalüsaator.
Mis muusika, millised helid su kodus
lapsepõlves kõlasid?
Ma ei mäleta
täpselt, kas see oli nädalavahetuseti või koolipäevadel,
aga mul on meeles, et ärkasin väga sagedasti selle peale, et isa
mängis klaverit. Tema töötegemise kuulmisest kujunes miski, mis
andis mulle väga rahustava heaolutunde ja hingerahu.
Ma
ei soovi isa eest rääkida, aga tean, et tal kulgeb töö
kõige paremini, kui kodus on paras hullumaja. Hea küll, mitte
täielik hullumaja, vaid siis, kui kodu elab. Kui toimub midagi,
askeldatakse, kui lapsed jooksevad ringi – siis on kodu tema jaoks
perfektne töökoht. Vähemalt minu meelest.
Meie majas
kõlas palju muusikat. Oma panuse panin sellesse vahel raadiot kuulates,
kuid sealt kuuldut ei saa ma kuidagi mõju avaldanuks pidada.
Mängisin ka klassikalist klaverit. Ja trumme, mis seisid garaažis.
Kas sa ise ei kippunud plaadipoodi plaate ostma?
Ei. Tõtt-öelda ei ole ma olnud olukorras, et olen
vaimustunud mõnest kindl
ast plaadist mõnelt kindlalt artistilt. Osalt vahest sellepärast,
et meil oli kodus plaate küllalt. Ma ei janunenud uute plaatide
järele. Isu võib tekkida, kui sul on millestki puudu. Mul piisas
alumisele korrusele minemisest ja mõne CD välja otsimisest.
Nii ei saanud minust sellist otsivat inimest, keda tõukab tagant
soov leida midagi huvitavat. See on nii halb kui hea. Nii hindad sa rohkem
juba olemasolevat, mõistagi võid samas ilma jääda
asjadest, mis kusagil avastamist ootavad.
Seoses sellega ei
kogenud sa noorena ka põlvkondade konflikti muusikamaitse asjus?
Eks ma kuulasin küllaldaselt mis tahes muusikat, mis
parajasti raadiost tuli – Saksamaal, ütleme 90ndatel. See muusika
mängis siis minu katusealuses. Kuid see oli rohkem midagi
käepärast, mitte kirg.
Mulle küll meeldis klaverit
mängida aga aeg-ajalt juhtus perioode, kus ma ei sallinud
klaverimängimist. Samamoodi oli mul üksvahe aeg, kui vihkasin
Mozartit. Ei tahtnud tema muusikaga üldse tegemist teha. Et Mozart
meeldima hakkaks, see võtab aega. Aga nüüd ma armastan tema
muusikat – need tempod, rütmid... briljantne. 15aastasena ei
hoolinud temast, pigem istus mulle Chopin. Aga eks lemmikud muutuvad.
Kuidas tekkisid sul sidemed filmitööstusega?
Vastasin töökuulutusele ülikooli stendil.
Otsiti stuudioassistenti, mis tähendas esialgu tee keetmist ja
koristamist. Aga selgus, et töötasin koos inimestega, kes olid
usaldavad, kellele meeldis töötajatele suuremat vastutust anda, ning
see mõikas minu peal väga hästi.
Tegutsesin väga
innukalt ja rõõmuga ning peagi usaldati mulle märksa
olulisemaid töid. Nii olin varsti seal stuudios albumite salvestamise
juures, assisteerisin kõikvõimalikes tööprotsesides,
tehnilistes üksikasjades, tegin ettevalmistusi lindistamiseks. Reipalt
sukeldusin aina rohkem töösse. Perekonda mul siis veel ei olnud ja
sain pidevalt stuudios passida. Ülikooliaegsed toakaaslased ei pruukinud
mind kolm kuud näha, kui mõni tõsine projekt käsil
oli.
Töötasin filmihelilooja Richard Harvey
(tööde hulgas “Death of a President”, “Da Vinci
Code” – Aut.) juures ja teatud mõttes töötan tema
juures vabakutselisena siiani. Ülikool on tore, aga õige kool
hakkab pihta tööd tehes.
Ja siis sattusid kuidagi
Francis Ford Coppola käe alla?
Aastal 2001 komponeeris
Richard Harvey muusikat filmile “The Legend of Suriyothai” ning
selle filmi režissöör oli Tai prints Chatrichalerm Yukol, tema
omakorda oli Francis Ford Coppola sõber, koolivend.
Filmi
helindati Napas, kus Coppolal on oma stuudiod, ning ta aitas hea meelega oma
kuninglikku Tai sõpra. Seal oli esimene kontakt Coppolaga. Hiljem
helindasime seal filmi rahvusvahelist versiooni ja see toimus juba koos Coppola
inimestega. Ma jäin neile meelde. Ja täpselt aasta tagasi
võtsid nad minuga ühendust, rääkisid Coppola uuest
filmist “Youth Without Youth” ja et nad mõtlesid minu peale.
Kutsusid kolmeks nädalaks tööle. Lõpuks
töötasin selle projektiga kolm kuud. Kusjuures võrdlemisi
pingelisel ajal – olin just lõpetanud pika koostöö
Björkiga ja mu noorem laps oli vaid kuu aega vana.
Coppola film jõudis detsembris Ühendriikides kinodesse,
kuidas sellel läinud on?
See on tema tagasitulek filmi
juurde pärast kümmet aastat ja loomingulises plaanis on ta
jõudnud sinna, et tegeleb asjadega, mida tahab päriselt teha.
Film on väike projekt, ilma suurte finantseerijateta, et tal käed
vabad oleksid, ning on väga selgelt tehtud mittekommertsiaalse vormeli
järgi. See film on tema väike aare, ilus pisike lugu.
Ma
olen pisut lugenud ja paistab, et kriitikutele meeldib seda vihata. Ma ei
pööraks kriitikutele tähelepanu ja kaitsen filmi
rõõmuga.
Kuidas Francis Ford Coppola inimese
ja bossina on?
Suurepärane. Koostöö oli
nauding. Kahjuks ei võtnud ma filmivõtetest osa, kuid kohtusime
tema American Zoetrope’i stuudiotes. Nägin, kuidas ta mängis
baaris kontrabassi, möllas restorani köögis ja küpsetas
kogu filmitiimile pitsasid. Lõbus inimene, rahulik ja pehme. Inspireeriv
karakter. Eks ta ole vajadusel ka karm, muidu ei oleks ta seal, kus ta on. Ja
ta oskab väga edukalt inimesed sedasi tööle panna, et
kõik annavad endast rohkem, kui nad lepingute järgi tingimata
tegema peavad.
Kuidas ansambel Arcade Fire sind üles
leidis?
Arcade Firel ja Björkil on lepingud ühe
ja sama mänedžment-firmaga Londonis. Arcade Fire mänedžer otsis
Ida-Euroopas salvestamise võimalusi, jõudis kuidagi minuni ja
avastas, et olen ka juba Björkiga seotud olnud. Ja nii nad nende
soovitusel helistasid mulle ja küsisid, et kas tunnen mõnd
Ida-Euroopa orkestrit. Ja juhtumisi ma teadsin – Budapesti
Filmiorkestrit. See on kooslus Budapesti parimatest orkestritest –
kuskilt viiulid, kuskilt puhkpillid.
Töö Arcade Firega
oli lühike, kolm-neli päeva Budapestis. Seadsin neile salvestamiseks
orkestri valmis, korraldasin noodilehed ning hiljem lõikasin muusika
bändi hotellitoas kokku. Mul läks see kiiresti. Kogu orkestri
salvestamise sessioon oli mul ju peas – olin kolm päeva orkestri
salvestamist jälginud, märkmeid teinud.
Albumi
põhiosa salvestasid nad kirikus, eks? Kas neil Budapestis polnud
spetsiaalset õhkkonda vaja?
Jah, kogu oma esimese
albumi “Funeral” edust teenitud tulu paigutasid nad järgmise
plaadi tegemisse. Ostsid ühe vana kiriku, remontisid selle ära,
ehitasid sinna stuudio, viisid sinna ühe vana klaveri ja muid kauneid
pille. Budapesti asjus olid esialgu üsna murelikud. Sellises mahus suure
orkestriga töötada oli nende jaoks midagi uut. Ja olin meeldivalt
üllatunud, kui teadlikud ja huvitatud olid nad orkestri saundidest.
Kiirematest, tugevamatest, meelelisematest.
Ja neil olid selles
asjas selged seisukohad. Tavaliselt ei ole kellelgi, kes pole varem
60 inimese ees puldis seisnud, nii kindlaid arvamusi. Neil oli, ja väga
hea, et oli. Liiga palju seisukohta ei tohiks muidugi olla. (Naerab)
Kuidas sulle tulemus – album “Neon Bible”
– meeldib?
Töötab väga hästi. Ma
ise töötan muusika produktsiooni juures ning ma hindan väga
kõrgelt seda, millised helid nad on plaadile saanud. Saundide kvaliteet,
see töömaht, mis nende saamiseks on kulunud. Ainuüksi need
saundid on tõeline nauding. Rääkimata Arcade Fire
suurepärasest muusikast.
Seda muusikat ei ole raske kuulata,
samuti on nende sõnad tähendusega, mitte lihtsalt prügi.
Tegemist on lausa klassikaliselt haritud inimestega. Nad õppisid
ülikoolis kes kirjandust, kes ajalugu, kes muud teadust, ja siis said
neist järsku rock-staarid. Selline kombinatsioon on harukordne. Ma ei
nimetaks neid nohikuteks, kuid rock-staarlikud rock-staarid nad ei ole.
Mis sellest, et nad on äärmiselt cool’id.
Kas Win Butler on siis Arcade Fire diktaator?
Tead ju küll, mis ab
ielude kohta öeldakse. Et päris õige boss on ikkagi just
naine. (Naerab) Ma nüüd ei tea, kas see sõnakõlks
kehtib täiel määral ka Wini ja Regine’i (Win Butler ja
Regine Chassagne on ansambli Arcade Fire asutajad – aut.) kohta, kuid
nende koostöö laabub suurepäraselt. On momente, kus neil on
erinevad arvamused, ja ma ei ütle, kes need vaidlused võitis, sest
küsimus pole võitmises. Asi on loomingulisest protsessist läbi
närimises. Nad on mõlemad väga aktiivsed ja
äärmiselt loovad.
Kuidas sa Björkiga
koostööni jõudsid?
See võis olla
aastal 1998, kui Björk võttis ühendust mu isaga ning palus tal
osaleda ühes heliloojatest rääkivas telesaates. Tegu oli Briti
Channel 4 kanalil jooksnud sarjaga “Dazed and Confused”
nüüdisheliloojatest, kus Björk intervjueeris heliloojaid ja Arvo
oli siis üks intervjueeritavaid. Mina olin asja juures, et aidata isa
tõlkimisel. See oli meie esimene kohtumine.
Aga
koostööni jõudsime alles seejärel, kui olin Islandile
kolinud. Björki helimees otsis mind üles, et ma aitaksin teda
mõnes asjas, ning naljakal kombel – kuigi Björk teadis mind
– leidis tema heliassistent mind minu veebilehekülje kaudu.
Väga meeldiv taaskohtumine oli, eriti veel, kui selgus, et ma elan
Björki “kõrvalmajas”, minutise autosõidu
kaugusel.
Milline oli sinu töö tema albumi
“Volta” juures?
See oli märksa
pikaajalisem protsess – umbkaudu poolteist aastat. Aitasin teda algusest
peale, kui ta alustas lugude kirjutamisega. Seadsin kirjutamiseks arvutid ja
kõikvõimalikud vahendid valmis, hoolitsesin, et kõik oleks
paigas, et kõik sujuks.
Björkil on suvemaja
Þingvelliris, kohas, kus asus maailma vanim parlament. See on veel ka
koht, kus Euroopa ja Ameerika mandrite platood üksteisest eemale
rebenevad, maapind on pragusid täis. Seal käisime plaadi valmimise
algstaadiumis. Oli talv ja siis on seal eriti kaunis, kogu aeg pime. Tema
kirjutas lugusid ja mina olin iga hetk valmis abistama, kui tal tarvis.
Aeg-ajalt saatis ta mind välja, kui ei soovinud, et ma juures viibiksin.
Kui ta näiteks oma häälega eksperimenteeris, siis nõudis
ta täielikku privaatsust.
Oli ka keerulisi probleeme.
Näiteks veetsime poolteist kuud Vahemere ääres. Ta oli
ostnud suure jahi ning mul tuli sinna väike stuudio üles ehitada.
Ruumi oli vähe ja nii ta seal laulis ja me lindistasime paadis kuu aega.
Nii et tal oli laulmiseks tarvis saada pimedast ka
päiksepaistelisemasse paika?
Õige koht, õige
meeleoluga koht on alati oluline. Aga ma ei tea, kas see oli just
päikese või valguse pärast. Äkki puhtalt seetõttu,
et ta oli selle paadi just ostnud. Ta on muidu väga islandlik
inimene. Igal juhul oli see põnev – harilikult ju niimoodi
muusikat ei salvestada, jahil, Tuneesia rannikul Vahemere ääres.
Kui suure hulga “Volta” lugudega sa
töötasid?
Kahe kolmandikuga. Ta töötas
ka mitmete teiste produtsentidega. Näiteks Timbalandiga. Ja Timbalandil on
juba täiesti oma produktsiooniarmee. Terve vabrikutäis inimesi. Seal
on kümneid ruume, kus igaühes tegeletakse eri lõiguga.
Björk ja Timbaland astuvad ühest uksest sisse ja annavad käsu:
“Sina tee seda!”, siis järgmisse: “Sina tee
toda!”, siis kümnendasse ruumi: “Aga sina tee seda!”,
siis tagasi esimesse: “Ahah, aga proovi nüüd niiviisi!”
See
on uskumatu. Meeletult programmeerijaid, heliinsenere, saundide tehnikuid... Ja
lõpuks pannakse eri ruumides valminud lõigud ühes toas
kokku.
Mitmed lood, mis me Björkiga tegime, ei jõudnud
plaadile. Palju oli ka sellist, mida päris lugudeks ei saa pidada –
niisama katsetused hommikul kella viie ajal. Aga just salvestussessiooni
algusest on laokil lugusid, mida paljud kadestaksid. Ehk jõuavad need
singlite B-pooltele.
Kas Björkil on muusika loomise
puhul mingeid erilisi rutiine, liigutusi või nõudeid, ilma
milleta ta ei saa?
Björk tegutseb väga erinevalt
üksi olles ja koos teiste inimestega töötades. Mulle endale
meeldib ette kujutada, et kui ta minuga töötas, tundis ta end nii
vabalt, justkui oleks olnud üksi. Ma proovisin olla nähtamatu. Kui ta
töötab teiste inimestega, on lausa tunda tema alalhoidlikkust, kuidas
ta on endasse tõmbunud.
Näiteks kui me salvestasime
koos Antony Hegartyga ansamblist Antony and the Johnsons. Nad kohtusid enne
lindistust esimest korda, ja mina sõidutasin – Björk ise
autot ei juhi – neid Þingvelliri suvemajja. Juba sõidu ajal
oli tunda, kui närviline, rahutu ja ärevil oli Björk. Muretses,
et mida me tegema hakkame, sest lindistama mindi puhtalt lehelt. Midagi kindlat
polnud planeeritud. Nad mõtlesid alles kohapeal kõik välja
ning paari-kolme võttega said vokaalid sisse lauldud. Kuid seejärel
jäid mikrofonid tööle ja nad (sosistab) laulsid ja laulsid,
õppisid üksteise hääli tundma, mängisid oma
häältega... see oli justkui esimene kohting... õues oli
kottpime, silmapiiril vilkusid tuled, järvele suvemaja ees peegeldus
natuke valgust... Björk muutub lauldes veel nii hingestatuks, ta elab
sellesse nii sisse, kogu kehaga... ja aeg-ajalt tundus, et neil on piinlik.
(Jälle häält tõstes) Ära mõista mind valesti,
nad on tõelised professionaalid, aga laulmine – see on justkui
alasti olemine. Mäletan, et istusin seda vaadates ja mõtlesin:
“See on Päev, jäta see meelde.”
Kas sa
saad üldse kuulata muusikat, ilma et näeksid ja kuuleksid kogu
tehnilist tööd selle taga?
Oli aeg, kus ma
sundisin ennast kõike – nähtud ja kuuldut –
analüütiliselt jälgima. Vaatasin filmi ja keskendusin helide
kuulamisele ning stseenide rütmidele, filmi ja helide tempole. Terve
kooliaja sundisin ennast selleks. Nüüd teen täpselt vastupidi,
lülitan end detailide jälgimisest välja. Proovin lihtsalt
nautida.
Kas sa oled ise ka muusikat kirjutanud?
Olen. Ülikoolis sai kirjutatud muusikat
mõningatele dokumentaalidele ja lühifilmidele, nii et ma tunnen
asja. Aga mul on tunne, et ma ei ole sündinud heliloojaks. Ma
mõistan muidugi seda ootusärevat sosistamist, et “kas ta
kirjutab, kas ta kirjutab!?!”, aga kuidas nüüd öelda...
Inimene teeb seda, mis talle meeldib, mida ta oskab, tegeleb sellega, mis pakub
talle väljakutseid, ning praegusel hetkel on mu väljakutsed mujal,
mitte muusika kirjutamises.
Aga kui sa siiski asuksid
kirjutama – mis laadis, millises žanris võiks sinu muusika
olla?
Ma ei oska ühtki heliloojat, kelle loominguga
võiks see sarnane või lähedane olla, võrdluseks tuua.
Kuid kindlasti ei oleks minu muusika ülemäära hoogne, liiga
jõuline, liiga paukuv. Samal ajal ei oleks ta ka klassikaline, samuti
mitte modernne. Isegi kui keegi mulle midagi ette mängiks ja päriks,
kas midagi sellist, ei oskaks ma öelda.
Üleüldse on m
u sihid lühikesed. Lähitulevikus. Ma ei planeeri kaugele. Kõik
tahavad olla kuskil seal, aga mitte siin ja praegu – see on terve
inimkonnaga sedasi. Aga mulle meeldib siin. Siin on tore. Ma ei soovi kaugele
või mujale vaadata, sest siis võib praguneda juba käesolev.
Samm-sammult. Eks paistab, mis tulevik toob.
Aga mis sul on
lähitulevikus plaanis?
Kõik minu projektid on
olnud sellist laadi, et nad tulevad väikese etteteatamisega ja
juhuslikult. Ühel hetkel öeldakse, et sõida palun
järgmise lennukiga Taisse, ja sa lähed. Coppola filmitööst
teatati vaid kolm nädalat ette. Need asjad käivad kiiresti.
Pealegi ei soovi ma end millegagi siduda. Mu päevik ei ole töid ja
tegemisi ette täis. Mulle meeldib nii. Jah, teatud määral
tekitab ebakindlus stressi, sest mul on juba mu perekonna ees kohustused, aga
ma ei ole üheksast-viieni-inimene. Rohkem kuuest üheksani (naerab)
... või siis 12st kuni 12ni.
Kõik projektid, milles
olen osalenud, on toimunud eri maadel. Viimased neli aastat pole olnud kaht
tööd ühes ja samas maailma paigas. Vist ei ole tarvis seletada,
et seetõttu on kõik need tööd olnud täiesti
erinevad. Ma ei saa öelda, mida ma tahan teha, kui ma ootan
ootamatut.
Michael Pärt
Sündis aastal 1977 Tallinnas. Tal on vend ja kaks õde.
Lõpetas aastal 2000 Kingstoni ülikooli Londonis, kus esitas väga hästi vastu võetud lõputööna valguse- ja heliinstallatsiooni “Cyclic Evolution” – ehitise torudest, milles päeva eri aegadel eri nurkade alt paistnud päike aktiviseeris valgussensorid, mis omakorda lülitasid kõlama erinevad helid.
Lisaks Francis Ford Coppola viimasele filmile on Michael töötanud helikülje peal selliste filmidega nagu “Les Deux Mondes” (2007, rež Daniel Cohen), “Eichmann” (2007, rež Robert Young), “Luther the Movie” (2003, rež Eric Till).
Vaata ka
http://www.paert.com/ .
Michaeli kirglik hobi on fotograafia, alates päevast, kui sugulased kodumaalt kinkisid talle mitmete-mitmete nuppudega varustatud Vene fotoaparaadi Zenit.
Pulmapidude tarvis palutakse alati Michaelit fotograafiks. Michaeli väitel on foto ja muusika kompositsioonis väga palju ühist – balansseerimises, kontrastides, värvide/helide tugevuses/valjuses.
Kes on music editor?
Kui eestimaises kinokunstis vastutavad filmis kõlavate helide eest helilooja, helirežissöör ja võtteplatsil konte sirutav helimees, siis suures filmikunstis on märksa rohkematel tööetappidel eraldi asjapulk. Näiteks music editor. Tõlkida see eesti keelde kui “helirežissöör” jätaks music editor’ile liiga suure töökoormuse. Põhimõtteliselt on music editor monteerija – helimonteerija.
Tema ülesanne on helide, muusika paigutamine filmi. See võib olla lihtne, kui teatud kindla filmilõigu jaoks on valmis kirjutatud ja salvestatud kindel muusika. Siis on tarvis muusika õigesse kohta filmiga kokku sättida ja korras. Aga hulk muusikat filmi tarvis salvestatakse stseene arvestamata, küll kinoteose iseloomu silmas pidades, kuid juhuslikumaks ja üldisemaks taustaks. Sinna, kuhu vaja, peab music editor leidma lindistatud muusikast, eri juppidest üles selle kõige sobilikuma lõigu ja selle siis taustale sättima.
Ette võib tulla ka olukord, kus tegu on pika stseeniga, kuid selle alla klappiv muusikakatkend on tublisti lühem. Music editor’i asi on lõigata kõik kokku sedasi, et filmilint ja muusikalint jõuaksid vaatajani ühepikkusena. Monteerida nii, et 10sekundiline salvestatud muusika läheks kokku 20sekundilise filmilõiguga.
Francis Ford Coppola viimase filmi juures tegutses Michael Pärt Argentina klassikalise muusika autori, Grammy-võitjast helilooja Osvaldo Golijovi kirjutatud ja üles võetud muusikaga.
“Mulle anti vabad käed, lahtised võimalused olid kreatiivselt väga meeldiv kogemus,” ütleb Michael Pärt.
Orkestrimängude ülesvõtmisel on music editor pisut teistsuguses rollis. Seal on tema funktsioon valvamine – et keegi orkestrist ei mängiks valesti, et ei oleks valesid ega musti noote, et kõik oleksid hääles. Samuti märkida üles eri ülesvõtete parameetrid, näiteks valjused ja kiirused, ning tarviduse korral lõigata kokku eri ülesvõtete parimad paigad. Sellist tööd tegi Michael koos Arcade Fire ja Budapesti Filmiorkestriga.
S. N.