22.08.2008, 00:00
Milano uus siluett
Moe- ja messilinn Milano on aastaid taagana kandnud ka tööstuslinna imagot. Nüüd, Expo eel, on ta asunud oma siluetti disainima, taotledes oma uusarhitektuuris elegantsi ja suurlinlikku elitaarsust, täheldas Anneliis Aunapuu.
Kevadel, Milano messi aegu, olid linna kuumas südames väljas
tulevaste kõrghoonete maketid, mis Milano siluetti tundmatuseni
muudavad. Muljetavaldav näitus oli väljas linnakeskuses (Urban
Center) Vittorio Emmanuele galeriis. Muutus peab toimuma aastaks 2015, kui
Expo-näituse puhuks kogunevad sinna uudishimulikud kogu maailmast. (Muide,
eelmine Expo olla toimunud Milanos täpselt 111 aastat varem.)
Muidugi tuleb luua uus näitusepiirkond, milleks on eraldatud kopsakas
plats äsjarajatud messikompleksi lähistel, kuid enne seda on plaanis
linnale uued maamärgid anda. Messiala ja linna vahele, mahajäetud
tööstusrajoonide asemele, on kerkimas palju uut.
Kui
Expo-näituseala peatorn hakkab linnale alla vaatama koguni 200 m
kõrguselt, siis enamik teisi torne tehakse madalamad.
Kevadel
märkasid messikülastajad, kuidas uue messikompleksi (Massimiliano
Fuksas, 2005) ukse ette kerkib Jolly Hotelsi kaksiktorn (70 m). Selle projekti
autor on Dominique Perrault, ning minu arvates on need hooned selge tsitaat
Bolognast, selle kahest kandilisest viltuvajunud tornist. Omamoodi jin-yang
avaldub tornide kahevärvilisuses: nende edelakülg kaetakse Carrara
valge marmoriga, hämarasse kirdesse vaatav külg aga musta Nesala
marmoriga.
Tipptegijate trio – CityLife
Kõige tähelepanutõmbavam tulevatest
linnarajatistest, seda nii näitusel kui ka linna tulevases siluetis, on
üliesinduslik pilvelõhkujakolmik CityLife, mida oli kutsutud
projekteerima “kolm tenorit”: Arata Isozaki, Zaha Hadid ja Daniel
Libeskind (viimane on lubanud projekteerida ka Milano moodsa kunsti muuseumi).
Tornidest madalaimaga on leppinud Libeskind
(156 m), samas on see kolmest kõige dekoratiivsem. Tema
tavapärased ägedad nurgad on veidi tasakaalustunud, sirgjoontele on
lisandatud purjena kaarduv põhimaht, meenutades veidi Dubai uhkust, Burj
al Arabi. Viimast tasakaalustava püsttahuka pinda dekoreerivad kaootilised
triibud, justkui kompenseerides aktiivsete nurkade taandumist
üldvormist.
Zaha Hadidi spiraalselt väändunud torn (185 m)
kombineerib kaldpindu, neid kumeruste abil ühendades, nagu daami
vormiloomele iseloomulik on.
Arata Isozaki torn on lausa ootamatult
lihtne, sirge ja selge. Kergelt kaarduvate vertikaalidega torn (216 m), mille
topeltfassaad samuti veidi raapurjede kombel paisub, meenutab neist
kõige enam Milano tornide isa, Pirelli torni (127 m, arhitekt Gio Ponti,
1960).
Tornide ümbrus on kujundatud ühise alana, kus on
pääsud maa-alustesse parklatesse, basseinid, ühendusteed ja
põnevalt kujundatud haljastus.
Lombardia uus
maakonnakeskus
Kõige lähemal Milano seni
ainsale kõrghoonele, Pirelli tornile, on praegu ehitatav Lombardia
administratiivkeskus. Arhitektuurikonkursile (2004) laekunud tööde
põhjal telliti lahendus, mis nõudis koostööd mitmelt
büroolt: Pei Cobb Freed & Partners, Caputo Partnership ja Sistema
Duemila, lõplik projekt valmis aasta pärast. Pealtnäha on see
äärmiselt terviklik ja ei näi kannatavat koostöö
sujumatuse all. Valmima peaks kompleks sel aastal.
Hoone koosneb
neljast looklevast, teineteist aeg-ajalt puudutavast plokist, kus asuvad
Lombardia administratsiooni makro-piirkonnad; ühenduskohad on
sügavalt funktsionaalsed. Alumistel korrustel on kultuuriline,
meelelahutuslik ja teenindusiseloom, kus ümber platside ja arkaadistike
paiknevad mitmes ülesandes paigad näitusegaleriidest lasteaedadeni.
Ühendatus jätkub ka teisel korrusel, mis on pühendatud rahvaga
suhtlemisele.
Ühes otsas kerkib 160meetrine torn, mille avatud
ja mitmekihiline loomus &
;uum
l;ritab dialektiliselt suhelda lähedalasuva naabri, üksildase Pirelli
torni kompaktsuse ja suletusega. Torni tippu luuakse katus-aed.
Porta Nuova
Üpris lähedal
eelmainitutele on uus kompleks ühisnimetajaga Porta Nuova Sinna on
ehitamisel viis torni (95 kuni 144 m), kõik mahuvad kõrgusrea
algusesse, järgnedes kohe CityLife-kolmikule.
Siin on
üritatud igati kõrghoonete seinte konkreetsust hajutada, paisates
korruseplokke segamini, et tekitada ebakorrapära. Justkui oleks tegemist
puuklotsidest tornide ja algaja torniehitajaga. Mängulist muljet
süvendas kindlasti ka maketi mõõtkava. Kuid idee paistab
hästi monotoonsust vältivat.
Mitmekesine kompleks
ümbritseb keskset moelinnakut, La Città della Moda’t. Selle
kesksed kõrghooned kaarduvad ümber mitmetasandilise platsi,
mis kannab hellitusnime Poodium. Moelinnak, mille plaani ja idee autoriks on
Cesar Pelli, koosneb moemuuseumist, moekoolist ning kõigest sellest,
mida on otsustanud ellu kutsuda laia erialase ja administratiivtoetusega fond
„Milano – moe ja disaini linn“. Moemuuseum (MODAM) toimib
näituse- ja uurimiskeskusena, samuti on ka moekool (School of Fashion)
laia põhjaga koolituskeskus.
Maketil torkasid neist silma
elamutornide paar Porta Nuova Isola (105 m), arhitektuur Boeri Studiost. Need
tornid on kui kaasaegne versioon müütilistest Semiramise rippuvatest
aedadest. Fassaadid on liigendatud tihedalt igas suunas väljaulatuvate
terrassidega. Nendele on planeeritud ohtralt haljastust, nii et hooned
nägid vähemalt maketil üsna sammaldunud välja. Kindlasti on
tegelikkuses tulemus erakordselt inimsõbralik, eriti võrreldes
tavaliste igavate elamutornidega.
Portello projekt ja uhke
land-art
Üht ambitsioonikatest kompleksidest rajatakse
parasjagu Portello piirkonda, endisele tööstusalale, kus varem asusid
Lancia ja Alfa Romeo tootmiskompleksid. Sinna hakkab kuuluma mitmeid torne,
sealhulgas neli juba valmis ehitatud elamutorni – Nuovo Portello (42 m),
Stella A, B ja C (29, 45 ja 38 m). Ala muudab eriskummaliseks, elitaarseks ja
efektseks 90 000 m2-l laiuv land-art, fantastiline pinnavormide kunst,
mille on projekteerinud postmodernismi isa, arhitekt Charles Jencks ise. Sellel
kõrgustega mängleval maastikualal on mitu eesmärki: esiteks
– varjata elamuid ja parki liiklusmüra eest, teiseks –
võimaldada rahval värskes õhus aega veeta ning kolmandaks
– pakkuda linnakeskkonnas teretulnud vaheldust. Oma muruga kaetud
järskude kallete ja silmatorkava spiraalkoonuskünkaga on see
tõepoolest eriline vaatepilt, mis kevadel juba valmimisjärgus
näis olevat.
Kohe selle kõrvale on kerkimas silmatorkav
kompleks, mis kannab nime WJC ehk World Jewellery Center (maailma ehtekunsti
keskus). Selle hoone fassaadil on kasutatud erilist klaasi, mis on lausa kunsti
staatuses – tark, päevavalguse ja –soojuse mõjul
elektriliselt oma omadusi muutev. Kompleks koosneb kaarduvast kõrgosast
(71 m), kus on juveliiride kool, uurimislaborid, asutused, mis tegelevad
väikesemõõduliste firmade arengu toetamise ja –
teenindamisega ning madalast, väljaku mõõtmetes (3500
m²) keskosast, milles on kaubanduspinnad ja suhtlemisalad.
Linna planeerimisse ja hoonestusse on kaasatud ohtralt kuulsaid arhitekte.
Sir Norman Foster on linna põhjaossa planeerinud Santa Giulia elamu- ja
teeninduskvartali, Renzo Piano vastutab aga endise Falcki tehase ala
ümberkujundamise eest. Need on vaid paar näidet.
Näha on,
et linn on võtnud totaalset muutumist tõsiselt, kaasates oma
silueti ümberkujundamisse maailma arhitektuurimaastiku parimaid tegijaid.