01.05.2009, 00:00
Milorad Pavi?, „Tuule sisemine pool ehk romaan Herost ja Leandrosest"'
Milorad Pavi?
“Tuule sisemine pool ehk romaan Herost ja
Leandrosest”
Tõlkinud Maiga Varik. Loomingu Raamatukogu
2008/37–39. 52 + 58 lk.
Möödunud aasta lõpul
ilmus eesti keeles teine tõlketeos serblase Milorad Pavi?i
loomevaramust.
Pavi? on viimaste aastakümnete
maailmakirjanduses üks lennukamaid fantasööre, kellel juba
raamatu ülesehitus on ebakonventsionaalne; tema tuntuim teos, eesti keeles
2005. aastal ilmunud “Kasaari sõnastik” ongi
sõnastik, mille kannete järjekord erinevais tõlgetes
mõnevõrra varieerub, ning lisaks ilmusid tollest raamatust eraldi
mees- ja naisversioon, mis erinesid küll vaid ühe lause poolest.
“Tuule sisemine pool” on aga tireltrükis –
mõlemad kaaned on esikaaned, Hero lugu hakkab jooksma ühe tagant ja
Leandrose lugu teise tagant ning lugeja valib, kummalt poolt alustada (ma
alustasin Herost, mu elukaaslane Leandrosest).
Tõlkija viitab
eessõnas Pavi?i taotlusele vabastada kirjandus müütidele ja
unenägudele tuginemise abil lineaarsusest ja see iseloomustab mingil
määral ka “Tuule sisemist poolt”, ehkki romaanis on ka
üsna pikki lineaarselt arenevaid jutulõike. Ent ehkki Pavi? on
tõepoolest kütkestav jutustaja, on tema proosa keskmes siiski
kummastav kujundiloome, milles segunevad kehalised toimingud ja
abstraktsioonid: Heroks nimetatu “oskas vaikida duuris ja mollis”
ning “oli nii nobe, et oleks võinud endal kõrva
küljest hammustada”, kui teda aga hirm valdab, hakkavad tal
küüned kohutava kiirusega kasvama; Leandroseks kutsutu aga
tunneb hirmu nii: “Tema süda liikus vasakult poolt ära paremale
ning unenäod muutusid selle hirmu tõttu nakkavaks, ja kui Leandros
nägi unes, et vares oli nokaga ta hamba pihta löönud, sest ta
oli varest naernud, siis kõik, keda ta juhtus järgmisel päeval
puudutama, nägid unes, kuidas vares lööb neile nokaga hamba
pihta.”
Tegu pole antiiklegendi ümberjutustusega; kauge
lugu Herost ja Leandrosest on pigem taustsüsteemiks, millelt
mõtiskleda aja, keele, muusika ja surma paradokside üle. Pavi?it
näib kütkestavat määratult erinevate inimeste teineteisesse
heidetus ületamatu vahemaa kiuste ja see iseloomustab mitte ainult ta
raamatu(te) tegevustikku, vaid ka tema suhet kirjutamisse ja lugejasse; paljugi
ta jutustatust on võimalik just ainult raamatus, ette kujutatav just
ainult sõnadena, ning nõnda kirjutatut vaimusilmas või
psühhosomaatiliseltki läbi elada on seda raskem.