Minu rollide areng on ka minu areng
Linnateatri näitleja Elisabet Tamm (31) on suvel
vägagi hõivatud. Koduteatri viimaseks jäävas lavaaugu
suvelavastuses “Ronk” on tal kandev roll uhke ja ennastohverdava
prints Jennarona. ETV lõbusas politseisarjas “Ohtlik lend”
käib tihe võtteperiood. Intervjuule tuleb ta vanemate suvekodust
Andineemelt, järgmisel hommikul sõidab Tartusse, kuhu
seriaalikangelased Rita ja Västrik autorite tahtel satuvad.
*
Tamm on Eesti levinuim perekonnanimi. On teid
mõne samanimelisega segi aetud?
On aetud näitleja
Katariina Lauk-Tammega ja saadetud tema honorar minu pangaarvele. Mingi
reklaami lugemise eest vist. Päris samanimelisi ma ei tunne, aga Tartus
Raadi kalmistul olen omanimelist hauaplaati näinud – ükskord
ammu, väikese tüdrukuna. Üsna kõhe tunne oli.
Teie isa on Tamm ja ema Lill. Mis taimed teile endale kõige
rohkem meeldivad?
Ei oska niimoodi vastata. Kõik looduses
kasvav ja lõhnav on ühteviisi ilus ja inspireeriv.
Teie kaks
viimase aja suurt rolli – Jennaro “Rongas” ja Rita
“Ohtlikus lennus” – on mingis mõttes sarnased.
Mõlemas peate olema väga tõsine isik suhteliselt naljakas
keskkonnas.
Kuidas te suudate laval või kaamera ees
tõsiseks jääda?
“Rongas” ei tule nii
lihtsalt naer peale. Aga seriaali tegemisel saab küll väga palju
nalja tänu hästi toredale meeskonnale.
Ma isegi tunnistan, et
olen mõnikord režissöör Ain Prosa ära tüüdanud
oma naljade ja lollitamisega. Aga muidu läheb pinge liiga kõrgeks,
sest töötempo on väga kiire. Siis hakkabki tööle
lapselik mängumootor ning naljakad situatsioonid aitavad edasises
töös ehedust säilitada. Muidugi peab siis inimene, kes
kõike koos hoiab ja juhib, mind alatasa korrale kutsuma:
“Elisabet, võta nüüd ennast kokku!”
Mõni konkreetne näide ehk?
Viimati
filmisime telemajas. Tegin kõverat häält ja karjusin. Prosa
palus mul ruttu lõpetada, sest eelmine kord oli Mati Talvik
kõvasti pahandanud Jaan Rekkori peale, kes samuti häält
tõstis. Tegu olevat ikkagi kohaga, kus inimesed tööd teevad.
Ühes kabinetis sealsamas telemajas pugesin kappi, kuigi see polnud
stsenaariumis ette nähtud. Tõmbasin lükandukse enda järel
kinni ja teised ei lasknud mind enam välja. Seal kapis hakkas mul endal ka
natuke piinlik, et täiskasvanud inimene selliste lollustega tegeleb.
Kas teil enne Jennarot on tulnud meherolle
mängida?
Ei. Välja arvatud diplomilavastuses
“Burattino”, kus ma kehastasin politseiülemat, suure paksu
kõhuga ja vuntsidega meest. Aga see oli episoodiline sketš.
Kas te ise teate, miks lavastaja Elmo Nüganen just teid
Jennaroks valis?
Ma arvan küll. Esiteks selleks, et
rõhutada kõikides inimestes peituvat nii naiselikku kui mehelikku
alget. Teiseks selleks, et anda mulle huvitav tööalane
väljakutse. Nii kõrge tõsiduse astmega meherolli mulle
vaevalt kunagi enam osaks saab. Puhastverd prints Jennaro pole ju
võrreldav näiteks sellega, kui Ita Ever taksojuhti mängib.
Millegipärast ei sega keskmist teatripublikut
kuigivõrd, kui mees mängib naise osa – kas või Priit
Võigemast sealsamas “Rongas”. Vastupidine häirib
rohkem.
Arvan, et koomilisi vanamehi, kes meenutavad oma
olemuselt eidekesi, võib eluski märgata. Nii pole seda ka lavalt
raske v
astu võtta. Naise, eriti noore naise kuvand käib mehe omale ikka
väga vastu. Inimestel tekib tõrge.
Suvelavastusi
mängitakse meil iga aastaga ikka rohkem. Mina ei saa enam paljude
tükkide puhul aru, miks neid üldse vaja oli välja tuua.
Tõesti – just nagu tuleks iga mätta otsas ja
künka peal teha lavastus. Lagi on ammu saavutatud. Arvasin juba eelmisel
suvel, et tipp on käes, aga ei. Lisaks möödunud aastast kavva
jäänud etendustele tulid veel uued juurde. Mulle tundub, et eesti
rahvas lihtsalt on teatrihull. Armastab teatrit ja oma näitlejaid. Nii et
meil pole siin midagi viriseda.
Õppisite enne
kõrgemasse teatrikooli astumist pedas meediat ja reklaami. Mis
teid selle juurde tõmbas?
Kui keskkooli lõpetasin,
siis eriti ema töökaaslased, aga ka teatriga üldse mitte seotud
inimesed aina keelitasid: mine, mine lavakunstikooli! Aga ma olen jonnaka ja
trotsi täis iseloomuga. Ei tahtnud kusagile minna lihtsalt
sellepärast, et keegi nii ütleb. Tõrjusin seda mõtet
endast eemale, kuni suutsin, aga lõpuks siiski ei saanud loomusunni
vastu.
Reklaam tundus mulle ametina, mis toidab. 1996. aastal oli see
parasjagu uus ja huvitav ala. Linnar Priimägi oli ka väga
põnev õpetaja.
Pärast lavakooli lõpetamist ei
tulnud mulle tükk aega ühtegi pakkumist, kuigi kaaslased said neid
igaüks mitu. Olin juba kergelt hämmingus, kuni lõpuks kutsuti
Linnateatrisse. Kuna mu elu keerleb Tallinna ümber, siis näiteks
Viljandisse või Rakveresse ma vaevalt läinud oleksingi.
Kas professionaalne huvi reklaamide vastu on
säilinud?
Kas just nii, aga visuaalne huvi hästi tehtud
asjade vastu on mul küll. Ehkki see on rohkem vist koduse kasvatusega
seotud – juba väiksena armastasin kunstiraamatutest ilusaid pilte
vaadata.
Aga telekast vaatan kõrgendatud huviga pigem
balletietendusi, mitte reklaame. Ma olen ju balletikoolis ka käinud. Alles
hiljuti vaatasin noorte balletiartistide konkurssi Lausanne’ist.
Teie varasematest intervjuudest jääb mulje, et olete
väga sihikindel inimene – kui midagi pähe võtate, teete
selle ka teoks.
Olen jah selline sitke loom. Võin suurt ja
rasket koormat kanda. Ja vaeva näha kui vaja.
Mille kallal olete
kõige rohkem vaeva näinud?
Eks ikka lavakunstikoolis
õppimisega. Pean olema väga tänulik, et pole pidanud
näitlejana tegema ühtegi halba tööd. Näitleja ei saa
ju ise endale rolle valida. Pärast Catherine osa
“Tõestuses” polegi ma ennast pidanud enam tõestama
– sõna otseses mõttes.
Missuguses
vahekorras on teis enesekindlus ja kahtlused enda võimetes?
Uut tööd tegema hakates valdab mind alateadlik ärevus, et
satun saatuslike mõjude keskele. See tekitab ebakindluse momente –
aga ilma sellise rahutuseta ei saagi minu meelest midagi luua.
Enesekindlus peab loomulikult ka olema. Kuigi tänapäeval on sellega
teise äärmusse jõutud: “Ma olen omapärane! Ma
võin kõike saavutada! Ma osalesin
superstaari-võistluses!” Enamik sellel võistlusel osalenud
noortest kasutas umbes selliseid lauseid: “Minus on see kõik
olemas! Minu omapära hinnatakse!” Kui sa oled 18–19aastane,
siis sa tegelikult ei teagi, kes sa oled. Sinu olemus seisab veel väga
nõrkadel jalgadel.
Anna Altleisist kirjutatakse, et
ta pidi pärast iga etendust garderoobis tükk aega ulguma ja
kisendama, et ennast rollist välja elada. Kuidas teie sellega hakk
ama saate?
Nii ekstreemne ma pole. Aga nii ka ei saa, et
lähen pärast etendust koju, viskan jalad seinale ja kuulutan rolli
olematuks. Adrenaliinitase on veres kõrge, tahaksin suhelda, inimestega
kokku saada.
Mees ütleb, et ta saab kohe mu hääletoonist
aru, kas mul läks hästi või halvasti. Tavaliselt on mul
etenduse järel ka tohutu nälg, sest keha on laval toitained ära
andnud. Väiksema rolli puhul see kõik muidugi nii ei ole.
Tööst rääkimine on minu jaoks üldse kahtlane asi.
Minu jaoks on töö ja elu üks ja seesama. Minu rollide areng on
ka minu kui inimese areng. Pole mingit eraldi teatri-Elisabetti,
kodu-Elisabetti ja seriaali-Elisabetti.
Kas “Ohtliku
lennu” uued osad erinevad eelmistest
põhimõtteliselt?
Ei. Uurijad Leitpalu ja
Västrik tegelevad ikka oma juhtumitega ja ajavad selle kõrval
igapäevaasju. Väga palju ma telgitaguseid avada ei taha, ehkki olen
kõik osad kätte saanud. 5. septembril on viimane
võttepäev.
Kui te siiski saaksite endale rolli
valida, millise ampluaa võtaksite?
Tahaksin kunagi
mängida üdini negatiivset tegelast – kes on juba eos
läbinisti paha. Silmade ette tuleb TV-seriaalist “Raamatupood”
poeomanik Simon, kes alati on juua täis, suitsetab ja toriseb oma
alluvatega. Mitte ühtegi positiivse varjundiga lauset.
Mille peale te elus solvute?
Mida aeg edasi, seda
vähem solvun. Üldiselt püüan olla nii heatujuline kui
võimalik, eriti töö juures.
Ümbritsevas elus
vihastun kõige rohkem rumaluse, lolluse ja labasuse peale. Hiljuti
sattusin reede õhtul kella 11 ajal Viru tänavale lilli ostma. Olin
koos ühe väliseestlasega, kes oli minuga nõus, et me asume
just nagu mingis loomakarjas. Need inimesed ja näod, kes seal vastu
jalutasid, nägid välja, nagu oleksid kolooniast välja lastud.
Siis vihastab mind selline lihtne asi nagu prahi loodusesse loopimine.
Olen ise rannast väga palju purke, pudeleid, kommipabereid ja muud prahti
üles korjanud.
“Kuritöös ja karistuses” on
tegelaskuju, kes väidab: kas olete tähele pannud, et enamik inimesi,
eriti naised, tegelevadki sellega, et nad solvuvad?
Tegelikult pole asi ju
seda väärt. Isegi kui keegi on mulle tahtlikult või tahtmatult
liiga teinud.
Ühe mu kolleegi tillukesed tütar ja
poeg mängivad koos Ritat ja Västrikku. Kas olete samasugustest
lugudest kuulnud?
Ei ole. Aga väiksed tüdrukud
kihistavad naerda küll, kui mu tänaval ära tunnevad. Ma ei arva,
et oleksin väga tuntud tegelane. Hullud mind ei piina, tänaval kinni
ei peeta ja haiglaseid sõnumeid ka ei saadeta.
Sihikindel inimene nagu te olete – mida te praegu kõige rohkem
tahaksite ära teha?
Kodus on palju vaja ära teha.
Mõned graafilised lehed, mida ma tahaksin seinale panna, tuleks ära
raamida. Üks Vive Tolli, üks Silvi Liiva ja üks Reti Saksa oma.
Seda on nagu vähe.
Ma tahaksin puhata.
Maakodus kõpitseda.
Aga tegelikult lähevad kohe hooaja alguses
lahti proovid Elmo Nüganeni lavastatava J. B. Priestley näidendiga
“Aeg ja Conwayd”.
Millisena te kujutate ette
oma elu kolmekümne aasta pärast?
Katsuksin astuda
oma esivanemate, eelkõige ema jälgedes, kes on praegu väga
tegus pensionär. Arvan, et olen samasugune, tahaksin mingit
lisaväärtust elus lisaks teatrile. Söögitegemine pakub
mulle juba praegu suurt naudingut, ilmselt paneksin sii
s oma restorani püsti.
Mis selle firmaroog võiks
olla?
Selline veiselihamuhedik või -hautis –
tüümianiga, basiilikuga, rosmariiniga Vahemere laadis. Lisandiks
igasugused juurikad – suvikõrvits, baklažaan, ohtralt sibulat.
Mida te juua armastate?
Kohvi. Olen suur
kohvisõltlane, vahepeal jõin isegi nii palju, et keha hakkas
selle vastu tõrkuma.
Eesti naisnäitlejad
reeglina ei armasta edvistada oma igapäevariietusega. Kuidas
teie?
Minu kolleegid heatahtlikult isegi naeravad mu üle,
sest ma armastan väga naiselikult riides käia – kingadega,
saabastega, kleidikestega, seelikuga. Eelistan seelikut ja kleiti iga kell
pükstele. Võib-olla ma olen siis erand.
Kas
teil lemmiklooma on?
Praegu ei ole. Aga lapsepõlves oli
vanaisal üks eriti karm tegelane – hundikoer Ragan, kes
põlvnes Jaan Krossi koera perekonnast. See oli kohutavalt ablas loom. Ta
sõi näiteks ära vanaisa 70. sünnipäevaks tehtud
kringlitaigna – terve suure silmapesukausi täie. Vanaisa, kes oli
kohvikuomaniku poeg, oli selle veel ise teinud. Siis sõi ta ära
vanaema tulikuuma pardiprae, mis oli praeahju uksele jahtuma pandud.
Millises ajastus te tahaksite elada või
töötada?
Kahe maailmasõja vaheline periood
tundub mulle väga huvitav. Inimkond oli tohutust kataklüsmist
välja tulnud, moes, muusikas, maalikunstis avaldus väga viljakalt uus
lootus.
Just täna öösel nägin unes, et olime
Andineemel. Sinna saabus sinise Saabiga Rootsi ajalooprofessorite delegatsioon,
kes tulid mu õde eksamineerima. Tema pidi neile esitama oma teema, mille
vastu oponendid väidelda saaksid. Pakkusin talle küsimuse: “Kas
Teine maailmasõda oleks saanud ära jääda ja kui jah, siis
millistel tingimustel?”
See tõestab, et
globaalprobleemid ei ole teile võõrad.
Ei
ole. Mulle on oluline, millises keskkonnas me elame. Kuigi ma tean, et
muretsemisega midagi ei paranda.
(kolleeg ja toanaaber Linnateatris)
“Elisabet on väga töökas, üpris enesekriitiline, hea huumorimeelega. Minust erineb eelkõige selle tõttu, et on hästi korralik ja naiselik. Mina olen rohkem selline kossakas.
Mäletan teda juba tükk aega varasemast ajast, kui kolleegideks ja toakaaslasteks saime. Oli üks lavaka erialaeksam, mida vaatasin. Elisabet jäi sealt hästi meelde – tüdruk, kellele looduse poolt kõik antud, et heaks näitlejaks saada. Tal oli julge eneseväljendus, hea välimus, naljameel. Tudengid pidid parodeerima võõrkeelseid inimesi, Elisabet mängis rootslast ja tegi seda väga meeldejäävalt.”
Tahtmine kehastada oma teleseriaalikangelasi pani viieaastaste kaksikute Jaanuse ja Õnne pead tööle ning nad mõtlesid välja uue mängu. Selle põhiidee seisneb mängijate samastumises politseiuurijate Rita Leitpalu ja Andres Västrikuga. Erinevalt filmist pole tähtis mitte sündmustik, vaid lihtsalt olemine. Minnakse koos kusagile, uuritakse asju ja asitõendeid. Surnute kujutamiseks sobivad mänguasjad. Kõik põhineb fantaasial.
Olulisel kohal on mängus pättide püüdmine. Neiks kõlbavad eelkõige isa ja ema.
Kuna mäng pakub üha uusi väljakutseid, mängitakse seda sageli.
Jaanuse ja Õnne arvates on tädi Rita ka väga ilus.
Allikas: Karin Paulus
on sündinud 21. aprillil 1976 näitlejate Mari Lille ja Tõnu Tamme teise lapsena. Kolm aastat vanem õde Katariina on arst.
Esimene meeldejääv sõnateatrikogemus oli Jaan Kruusvalli “Pilvede värvid”, kus ema kaasa mängis ja tütred ringreisile kaasa võttis. Mäletab sellest Ita Everi fraasi “See haige kõhuga kana on siis terveks saanud”.
Lõpetanud Õismäe Humanitaarkeskkooli (endine 9. keskkool). Paneelelamute keskkonnast põgenes igal suvel koos perega esimesel võimalusel Andineemele ema suvekodusse.
Kõrghariduse omandas EMA kõrgemas lavakunstikoolis, mille lõpetas 2002. Pärast seda Linnateatri näitleja. Elukaaslane Ardo Reinsalu on ettevõtja. Peres tütar Nora (3). Elab Pelgulinnas, kust jõuab jalgsi tööle kuue minutiga.