09.05.2002, 00:00
Mitte ainult leivast, kuid leivast ka
Kas on kirjanikul muret, kust ta saab ja mis ta sööb, laulab ta ikka, nagu
nokk loodud ja süda sunnib. On iseenesestmõistetav, et ta seal sedasi on ja
laulab, tema kadumist või nõrkemist märkaksime ehk alles siis, kui korraga kõik
ööbikud vakka jääksid.
Andega õnnistatud inimene on riigi ja rahvuse
loodusvara nagu maak ja mets. Ükskõik kui rasked olud polekski: kirjanik peab
kirjutama. Kujutlegem, milline oleks Eesti teadvus ja tegelikkus ilma Jaan
Krossi, Lennart Meri, Paul-Eerik Rummo, Jaan Kaplinski, Viivi Luige, Hando
Runneli, Ene Mihkelsoni, Mats Traadi, Mati Undi, Mihkel Muti, Andrus Kivirähki,
Hasso Krulli ja paljude teiste panuseta selle mõtestamisse. Millised meie ja
meie lapsed ilma Ellen Niidu, Aino Perviku, Leelo Tunglata? Milline meie keel
ilma Henno Rajandi, Harald Rajametsa, Lembe ja Edvin Hiedelita?
Ei usu, et
Jaan Kross võinuks kirjutada oma romaanid pärast väsitavat leivatööd õhtu- ja
öötundidel. Millal jõuab kirjanik äratundmisele, et tema kutsumus on olla
kirjanik? Küllap määrab seda tööst saadud rahuldus suhtes tunnustusega
lugejailt. Igatahes see hetk, mil kirjanik otsustab hakata vabakutseliseks, on
tänapäeval eksistentsiaalne, sest valik võib osutuda märtri teeks. “Mu päevatöö
on read mu päevatöö on vari / turnimine sügaviku kohal kui puudub tasakaal /
mis tuleb alles leida igal hetkel põhjakivid / mind valvavad ja kutsuvad Kui
katkeb ülelend / kui tekib tõrge sealt põhjast keegi leiab mind / Mis järgneb
siis ma liiga hästi tean / ei lohuta see teadmine Mind olnud pole / ülal ega
all” (Ene Mihkelson). Kirjanik läheb ikka täie peale.
Eesti-suurusel maal
kultuuriturgu selle sõna tõelises mõttes paraku ei ole ega saa ka kunagi olema.
Ka Andrus Kivirähk ei suudaks elada ainult “Rehepapi” erakordsest müügiedust.
Loosung “parim kultuuripoliitika on kultuuripoliitika puudumine” on üleskutse
Eesti kultuuri kadumisele. Samuti vabaturumaal Islandis saavad 60 kirjanikku
ülikooliõppejõuga võrdsustatud palka (saamata sel juhul honorari). Iirimaal on
kunstiloojad täielikult vabastatud tulumaksust. Luksemburgis toetab riik
tunnustatud kunstiloojaid lisaks abirahadele kuni poole (sealse) miinimumpalga
ulatuses. Ja väike maa ju Eestigi. Ande eeldusel saab kirjanik tõeliselt
pühenduda oma tööle vaid vabakutselisena, tehes seda 24 tundi ööpäevas. Praegu
on see Eestis enamasti võimalik äärmise vähenõudlikkuse või lausa askeetliku
eluviisi korral. Aga nii ei tohi see jääda. Kirjanikulgi peab olema võimalik
elada inimväärset elu.
Kujutlen, et tulevikus, vahest kümne aasta pärast,
kui tsiviliseeritud maailmas tavaks olev kultuuriväärtustus on loomulik meilgi,
võiks vabakutselise kirjaniku elusfäär välja näha ehk nii. Kirjastuste praegune
absurdarv on kahanenud paarikümnele tõsiseltvõetavale. Suure ja stabiilse
kirjastuse kui äriettevõtte kasum võimaldab ehk välja anda ka algupärandeid
ilma ilmtingimatu lisatoeta. See tähendab ka õigeaegselt väljamakstavat
korralikku honorari, mille alampiir on raamlepingus paika pandud. Eesti ca 600
avalikku rahvaraamatukogu ostavad kindlatele ja piisavatele summadele toetudes
iga aasta sisse järelekaalutud proportsioonis nii väärtkirjandust kui ka
meelelahutust, kuid eesti kirjandusel on eelistus. Toimib loojate ja
loomeliitude seadus, mis (liikmekssaamise künnise kõrgenedes) võimaldab
vabakutselisel ka füüsilisest isikust ettevõtjaks hakkamata üle elada ootamatud
kriisid. Toimib raamatukogulaenutuste hüvituse süsteem, mis annab loetavaile
kirjanikele regulaarse lisasissetuleku. Eesti Kirjanduse Teabekeskus ja
“Traducta” tõlkestipendium rajavad eesti autoreile teed ka suurte keelte
lugejaini.
Kultuurkapitali stipendiumid võimaldavad ajaliselt mõõdetud
vabakutselisust tunnustatud annetele. Parimate tööd tunnustavad Balti
Assamblee, riigi ja Kultuurkapitali suured aastaauhinnad. Rahvuskultuuri Fondi
isiku-allfondidele on lisandunud erakapitali algatatud tunnustused loojatele a
la Pulitzer ja Nobel. Toomas Lumani algatus – noore loomeinimese preemia – on
siin ehk esimene tõesti lugupidamist vääriv pääsuke.
Meie oma keskklassi
võimalused on vajadustele järel
e jõudnud ja ta saab enesele lubada raamatu ostmist mitte enam vaid kõhu
kõrvalt. Ühiskonna ärieliit on oma ajalikud elutarbed rahuldanud ja hakkab
tundma vajadust turgutada oma hinge. “A ja bljäd sebe Võeragansu kupil”-tüüpi
uusrikkad ei määra enam nn kõrgklassi nägu.
Kirjeldatu võib saada
tegelikkuseks ja on juba praegu toeks lootusele, et eesti kultuur leiab endale
hädavajaliku jalgealuse ega pea kartma kuhtumist kapitali akumulatsiooni
jätkuvalt räiges algfaasis.