18.04.2008, 00:00
Mitte mingit väljapääsu
Barbi Pilvre ovatsioonid lähevad Sarnetile, Eelmaale, Ulfsakile, ennekõike aga “mentaalsele hambapuurijale” Jelinekile endale.
“Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk
Ühiskondade toed”
Autor Elfriede Jelinek.
Lavastaja
Rainer Sarnet.
Mängivad Riina Maidre, Erki Laur, Eva Püssa,
Terje Pennie, Anne Paluver, Juhan Ulfsak, Taavi Eelmaa.
Esietendus Von
Krahli teatris 9. aprillil.
Elfriede Jelinekki kavatses Eesti lavale
tuua juba Mati Unt, nüüd on selle loomingulise väljakutse vastu
võtnud Rainer Sarnet ja Unt võib tema tulemuse üle seal
kuskil teispoolsuses rahulolevalt nurru lüüa. Feministi, kommunisti
ja nobelisti (2004), tahaks öelda ka, ühe osavama teadaoleva
“mentaalse hambapuurija” näidend “Mis juhtus pärast
seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskondade toed”
on üsna põrutav vaatemäng ja seda nii lavastuse kui materjali
poolest.
Kes Jelineki eesti keeles ilmunud tähtteost
“Klaveriõpetaja” pole veel lugenud ega samanimelist filmi
näinud ning ei tea, nendele teadmiseks: Jelinek on üks kõige
halastamatumaid sõnameistreid oma elukujutamise selguses,
kõleduses, lõpuniminekus.
Depressiivses seisundis
tasub Jelinekki vältida.
Jelineki põhiteema on naiste
elu ja see pole väljapigistatud ja klišeelik
“naiseksolemise” analüüs, milletaolisi ka eesti
kultuuri on siginenud, vaid feministlik tõdemus naisena elamise
olemuslikust õudusest. Mitte mingit väljapääsu, on
Jelineki sõnum. Jelineki eesti hingesugulane on kontseptuaalne kunstnik
Mare Tralla, kuid tema on austria mõttekaaslase kõrval ikka pehme
ja humoorikas.
Jelinek tugineb Ibseni “Norale” (1879),
elemente on tekstis ka näidendist “Ühiskondade toed”.
Nora püüab pärast Helmerist lahkumist iseseisvuda,
hankides naisõigusluse vaimus endale tehasetöö ja oma
sissetuleku. Kuid silmapaistvate kehaliste omaduste tõttu pälvib
Nora peagi mõjukate meeste tähelepanu ning proletaarne
karjäär iseseisva naisena jääb lühikeseks. Ta
jõuab ka maailma vanimat ametit pidada, mis viib ta kokku eksabikaasa
Helmeriga.
Kirjanik kommunikeerib vaataja-lugejaga, mängides
naiste ja meeste-naiste suhete kohta käibivate stereotüüpidega.
Tegelikult on see feministliku kunsti tavaline võte: tekstilisi ja
pildilisi stereotüüpe absurdini paisutades annab kirjanik
auditooriumile kätte koodivõtme, et see siis hakkaks ise argielu
enesestmõistetavusi ehk kitsamalt naiste ja meeste, abielu, armastuse,
naise rolli, kalduvuste jne suhtes kehtivaid käibetõdesid kahtluse
alla seadma.
Feministlik traditsioon on ka võimuteemaga
tegelemine, eesmärgiks näidata, kuidas ühiskonna kandvad
võimusuhted leiavad väljenduse mikrotasandil ehk inimsuhetes.
Nähes kõikjal patriarhaati, seksualiseerivad feministid nii
kõik ühiskonna võimusuhted (ja vastus sellele, kas nad
eksivad, on maailmavaate küsimus).
Jelinek, olles üsna
plakatlik, näitab tekstiloojana võrreldes teiste feministlike
suleseppadega, kes jäävad sõnu kõlksutades poolele
teele, filigraanset osavust: tema sõnum on mitmekihiline, ta
naeruvääristab muu hulgas ka feministlikku positsiooni, millel asub.
Näiteks: kui Nora soovib saada “objektist”
“subjektiks”, siis “tavaline” naistükk
räägiks skemaatiliselt, paremal juhul läbi huumoriprisma, Nora
eneseotsingutest; Jelinek aga tõmbab nendele eneseotsingutele
jõhkralt vee peale, näidates, kuidas Nora olukord on
eksistentsiaalselt lootusetu. On ju olnud suuri naismõtlejaid, nagu Be
auvoir, kes uskus, et sotsialism vabastab naise ehk et oma töö ja
isiklik raha muudavad naise positsiooni maailmas pöördumatult.
Jelineki töölisnaised on aga karikatuursed olendid, mida Anne
Paluveri, Eva Püssa, Terje Pennie rollitäitmised ja
kunstnikutöö hiilgavalt esile toovad, ja see seisund on vabadusest
väga kaugel.
Kui lähtuda sellest, et koospüsiv
tuumperekond on ühiskonna alustala (tugi), siis tegelikult lõpeb
Jelineki Nora-lugu “õnnelikult” – perekond, Nora,
Helmer ja nende lapsed, saab ju jälle kokku! Mis toimub koospüsiva
perekonna tagatoas, polegi ühiskonna seisukohalt tähtis, kui tegemist
on “alustalaga”, mis püsib.
Saksa
ekspressionistliku teatri (ja tummfilmiklassika) arsenalist võtteid
laenates teeb Sarnet Jelineki lavastajana supertöö. Ta meenutab
mõnes episoodis lisaks oma lemmikut Fassbinderit ja flirdib Lynchiga.
Lavastuse lõpustseen on dr Jaan Suurküla, David
Lynchi TM instituudi maaletooja esinemine, mis teadagi viitab maailma kurjast
päästma pürgivale transtsendentaalsele meditatsioonile, mis on
kanda kinnitanud eesti loomeinimeste, k.a lavastusega seotud sõpruskonna
hulgas.
Vaimukas leid, mis tahab vist irooniliselt rõhutada,
et kui TM päästab maailma, siis Noral pääsu ei ole (mis
võimendab veelgi Jelineki lootust välistavat sõnumit).
Taavi Eelmaa tõestas Sarneti käe all lavastuses Helmerit jt
kehastades, et väärib igati EE Areeni 2007. aasta preemiat: eriti
perverssuse nüansirikas kehastamine pälvib allakirjutanu kestvad
kiiduavaldused. Stseenides Juhan Ulfsakiga lendasid lausa sädemed!
Ja muidugi 12 punkti kunstnik Liisi Eelmaale, grimmikunstnikele ja
butafooridele, kes tagasid selle, et autori ja lavastaja ekspressiivne
sõnum pärale jõuaks.
Hoiatus ka: firmapidudel,
kuhu minnakse koos abikaasadega, võib komplekt Sarnet-Jelinek meele
mõruks teha ja jooma ajada. Pole välistatud ka perekonnatülid.