14.08.2009, 00:00
Monteverdi peaaegu autenses miljöös
Peale esimese, Rootsi kuningakoja Drottningholmi suveresidentsi juurde kuulunud
teatri tules hävimist tellis Põhjamaade Minervaks kutsutud
kuninganna Lovisa Ulrika arhitekt Carl Fredrick Adelcrantzilt uue teatrimaja.
Lossi pargis asuv üsna väike hoone pole väliselt kuigi
muljetavaldav. Kui aga õhtul enne järjekordset etendust
sütivad kroonlühtrid, elustub hoone maagiline atmosfäär ja
publik viiakse otse 18. sajandisse – barokkooperi illusoorsesse maailma.
Tegemist on ainulaadse teatriga maailmas, kus tänaseni on kasutusel 18.
sajandi originaal-lavatehnika. Kitsal, kuid sügaval laval vahetuvad
sujuvalt dekoratsioonid – sammastega paleest saab barokne aed; taevastest
kõrgustest laskuvad pilvedel alla jumalused; lainetav meri,
kõmisev äike ja välgusähvatused, loojuv päike
– kõik see toimib ligi 300 aasta eest valminud mehhanismide abil.
See on omaette vaatamisväärsus, kuid autentne on ka esitus,
ajastukohane lavastus ja kostüümid.
Sel suvel tuuakse
Drottningholmi ooperifestivali raames lavale kolm etendust –
Händeli “Ariodante” ja “Orlando” ning
Monteverdi “L’incoronazione di Poppea” (“Poppea
kroonimine”).
Minul õnnestus 31. juulil näha
neist viimast.
Esimeseks suureks ooperiheliloojaks nimetatud Claudio
Monteverdi (1567–1643) viimane ooper põhineb ajaloolistel
sündmustel, mis jäävad ajavahemikku 58–65 a. D. ja
jutustab Rooma keisri Nero (ooperis itaaliapäraselt Nerone)
abieluvälisest suhtest aristokraatse Poppea Sabinega. Nerone ja Poppea
ületavad kõik inimlikud ja moraalsed takistused ning ooper
lõpeb nende abiellumisega ja Poppea keisrinnaks kroonimisega.
Johanna Garpe suhteliselt staatiline lavastus jätab võimaluse
keskenduda suurepärasele muusikale meisterlikus esituses ning nautida
väikesi sümboolse tähendusega nüansse. Juba süžeest
tingitult üsna erootilisele lavastusele lisavad veelgi vürtsi mitmed
meestegelasi esitanud naisosatäitjad (Nerone osas suurepärane sopran
Charlotte Hellekant) ja vastupidi (La Fortuna, Nutrice – tenor Johann
Christenson), mis sõltuvalt tegelaskujust teenib kohati ka
koomilist eesmärki (vuntside ja roosa kleidikesega Amore –
kontratenor Daniel Carlsson).
Peale nimetatud solistide jätsid
erakordselt hea mulje filosoof Senecat esitanud bass Lars Arvidson ning tenor
Thomas Walker keisri sõbra Lucano rollis. Drottningholmi teatriorkester
oli seekord esindatud vaid 12 muusikuga, sealhulgas Inglismaalt pärit
dirigent Mark Tatlow, kes juhatas kogu etendust meisterlikult klavessiini
tagant.
Tore paralleel etendusega tekkis seoses Stockholmis samal
ajal toimunud festivaliga Stockholm Pride, mille tõttu sarnaste
kostüümidega tegelasi võis kohata tänavatel ringi
liikumas. Geiparaadi auks oli isegi linnatransport ehitud
vikerkaarevärviliste lipukestega – märk riigi tolerantsusest,
mis omakorda rakendub väga edukalt turismivankri ette, tuues lisaks
ooperisõpradele linna väga mitmekesist seltskonda kogu maailmast.