Muutumatus, meeldetuletamine
Pariis on muutumatus. Vähemalt minu jaoks. Iga kord, kui ma siia jõuan,
rabab ta mind sellega, et kõik on sama. Pärastlõuna on käes, söögiaeg hakkab
läbi saama. Tviidpalitus Vanamees võtab kioski eest virnast värske Le Monde’i,
mis kannab, nagu ikka, homset kuupäeva. See Le Monde’i homne kuupäev on nagu
Pascali panus (või kihlvedu) Jumala olemasolu peale: homme tuleb.
Huvitav,
mõtlen, kui kaua ta (ikka see vanamees) kodus peegli ees oma salli sättis.
Võimalik, et see käib neil paari liigutusega, masinlikult, nagu lipsusõlme
sidumine. Ja kuidas tuul neid kunstipäraselt seatud salle ära ei liiguta? Kas
Kultuur ja Traditsioon on tõesti nii võimsad, et tuulgi neile midagi tee?
Majahoidja on ikka all oma valvepostil. Või kui see pole tema, siis see
on tema naine. Või tütar. Ja kui kedagi nähe pole, siis on nad kindlasti seal,
oma kardina taga. Ja jätavad ikka kõik meelde. Tulemised ja minemised. Kui
monsieur Renard (nende nimi on tõesti Renard, Rebane) vanaks jääb, võtab tütar
ameti üle, tal on see nüüd juba selge. Üürnike jagamine väärikusklassidesse,
tervituste südamlikkuse doseerimine. Hommikul kümne paiku teeb monsieur Renard
oma ringkäigu, lükkab kirjad uste alt sisse, suhhti ja suhhti. Uksealusest
vahest puhub ja kostab ka, aga sellest pole midagi. Nii on ikka olnud. Ööseks
võib ju vana salli sinna ette toppida.
Ma ei tea, võib-olla pariislaste
meelest on selle kümne aasta jooksul palju muutunud ja miski pole enam nii nagu
vanasti. Minul pole silma nende mikroskoopiliste muutuste tabamiseks. Võib ju
olla, et tänavatele on ilmunud uued automargid ja sallikandmise mood on kergelt
teisenenud. Aga neid autosid pargitakse ikka vanamoodi teiste vahele: kolks
vastu esimese auto stanget, kolks vastu tagumise auto stanget. Olen tähele
pannud, et see on eesti külalisele üks meeldejäävamaid vaatemänge Pariisis, see
autoparkimine. Nad vaatavad seda klõmmimist suurte silmadega, nagu ülimat
pühaduseteotust. Nagu polekski auto põrkerauad selle jaoks välja mõeldud.
Reaalne ja kujutluslinn lähevad siin kogu aeg segi. Reaalne linn on nagu
linn ikka. Tuututavad liiklusummikud, metroo külm haisev tuuletõmbus,
pilgukontakti meisterlik vältimine. See tuleb ära õppida, sa pead ennast
säästma. Reaalne linn on see, kus inimesed käivad tööl ja lähevad õhtul koju
telekat vaatama. Kujutluslinn on see, mis kohe on kohal, nii kui sellest
harilikust elust korra pilgu kõrgemale tõstad, välja vaatad.
Pariisi on nii
palju kordi jutustatud, raamatutes, piltidel, filmides, et sellest ei päästa
teda enam miski, isegi tuumapomm ei päästaks. Ta on jutustus, mis vallandub
automaatselt iga hetk, kuhu ka ei vaataks, jõele või sildadele, ärklikorrustele
või kohvikutele.
Või sellele Prouale, kes raske välisukse enda järel kinni
ja koerakese sülest maha laseb. Koerakesel on tepitud vest seljas. Proua tõmbab
kasukahõlmad koomale. Koerake hakkab kohe keset kõnniteed asjale. Väike aurav
hunnik. Mõlemad kaovad rahvavoolu. Koerajunnile mitteastumise instinkti omandad
siin umbes paari kuuga. Ma ei tea, millel see põhineb, igatahes see töötab
täiesti teadvustamatult.
Pariisi jutustust on võimatu üles lugeda: seda,
mis kõik sinna kuulub. Neil külmadel kuivadel päevadel oranžist ja lõhnavast
mandariiniletist mööda minnes tuleb tingimata meelde Hemingway. Kuidas ta ostis
(ikka raamatus) neid jääkülmi ja suus nii magusalt lõhkevaid vilju. Ja
kirjutas. Õppis kirjutama, nagu ta väidab.
Ega ta ei osanud prantsuse
keelt, ta ei lugenud prantsuse kirjandust, ei kohanud prantsuse kirjanikke.
Mitte sellepärast polnud ta siin. Pariis oli initsiatsioonipaik, sümboolne uks
sellesse jutustusse, mis on kultuur. Sellesse muinasjuttu. Igatahes kandis
külmade Pariisi klementiinide söömine vilja. Või kuidas võtta. Nobeli preemia
ja enesetapp, ma ei tea, kas saab need visata samadele kaaludele.
Ma
ei tea ka seda, mida just otsisid need eestlased siit sajandi alguses. Ma usun,
et ikka sama ust: jutustusse, muinasjuttu. Neid uksi vist igal pool pole. On
seda ust veel siin, samuti ei tea. Mälestuste kiht on juba nii paks, kõik on
juba nii ära jutustatud, et alata saaks nagu veel ainult otsast peale, ikka
samade sõnadega... Aga millistega?
Aga Pariis on veel, kui mitte muud, siis
meeldetuletamise, anamneesi paik. Koht, kus miski ei muutu. Sedagi on väga
vaja. Kultuur ei saa ilma selleta. Eestis endas on eesti kultuuri, iseennastki
peaaegu võimatu meelde tuletada. Kõik kaob nii ruttu, kasvab võssa, vahetab
omanikku, kaotab tähenduse, muutub arusaamatuks, läheb moest. Ja meelest.
Sellepärast ongi nii rahustav siia aeg-ajalt tagasi tulla. Just, tagasi.
Veenduda, et pärastlõunane Le Monde kannab ikka homset kuupäeva, Pascali
kihlveo lahendus on endiselt lahtine.