30.01.2009, 00:00
Naised, ettevaatust!
Räägitakse, et eestlased hakkavat otsa saama. Paduloogiline
järeldus – tuleb mehhaaniliselt inimesi juurde toota ja
statistikakuradikest nii ninapidi vedada!
Hirmus lihtne
lahendus. Eesmärgi realiseerimiseks on vaja Rahvuslikku Projekti, aga
kindluse mõttes tasub ka naised-sünnitajad kinni maksta.
Peatume hetkeks, kainestame pilku. Veider, kui mass niivõrd vulgaarse
kampaaniaga märkamatult kaasa läheb. Neutraalsema kõrvalpilgu
saamiseks soovitan eksperimenti. Otsige intelligentne kuulaja demokraatlikust
välisriigist. Küsige: “Kuidas küll noored naised
sünnitama saada? Meil Eestis oleks beebisid vaja, ja ruttu!”
Peatselt märkate, et vestluspartner hoiab teist eemale, sosistab ja
näitab näpuga teie poole. Teie jutt kõlab nagu poolearulise
oma.
Kategooriliste ja vääramatute inimõiguste seas
võiks olla üks, mis lubab igal inimesel otsustada, kas ta tahab
järglasi või mitte. Kui tahab, siis mitut, millal ja kellega.
Otsustamisel ei välistaks ma argumentide seast ka muret rahvuse
pärast (kuigi usun siiralt, et naised ei mõtle ei eostamise ega
sünnitamise hetkel oma rahvale). Aga peamine: mulle peab jääma
võimalus, et tunnetamine, kas mina tahan last, jääb mu
isiklikuks asjaks. Nõuan võimalust otsustada ise oma elu üle
– ja mind hämmastab, et Eesti on jõudnud olukorda, kus see ei
ole enam elementaarne.
*
Tugevaim kunstiline vastukaja
sundlapseteo teemale on teater NO99 “GEP”: hoogne utoopia noortest
jõulistest meestest, kes vihuvad valmis nii palju beebisid, kui
jaksavad, et Eesti asi püsti püsiks. Vaatasin rõõmuga,
et teatrimehi on tabanud sama võõristus mis mindki ja nad on
ühiskonnas kaikuva ebaeetilise imperatiivi üle irvitada
võtnud.
Üllatus saabus pärast etendust publikuga
vesteldes. Selgus, et eestlased ei tajunud “GEPi” sugugi
groteskina. Oli raevunud noori naisi, kes võtsid lavastust jõhkra
propagandana, oli vanainimesi, kes “Maa tuleb täita lastega”
ajal pisara poetasid – hoolimata sellest, et noored mehed laval laulu
ajal ülinaljakalt seksipoosides võimelda pumpasid.
Huviga tegin välispilgu-kontolli: “GEPi” näinud
norrakad ei suutnud uskuda, et üle kolme klassi haridusega inimene
võiks seda tajuda otse ja siiralt. Nemad (ja ka välisfestivalide
“GEPi” publik) ütlesid pigem, et teema on liialt elukauge
– 21. sajandil ei hakka keegi ometi rahvuslikel põhjustel
sünnitamist propageerima ja isegi laval mõjub selline indiviidi
otsustusõigusest ülesõitmine jaburalt.
Sööstsin põnevusega Eesti meedia reaktsioonide juurde.
Uskumatu... aga ka “GEPi” arvustajad arutlevad rahvaarvu üle.
Ainus, kes lähtub analüüsis ilmselgest groteskist laval, oli
Barbi Pilvre.
Ehmatus kasvas, kui jõudsin Postimehes
(12.5.07) enne “GEPi” esietendust ilmunud vestlusringini
“Mees, tee lapsi!”. Ene-Liis Semper, kuue vestleja seas ainus
naine, söandab hetkeks tõstatada naise vaatepunkti: “Kui
tahate korraga eriti rohkelt lapsi teha, siis paratamatult lülitate
ühe põlvkonna jagu naisi ühiskondlikust elust
välja.” Selle peale kähvab teatrijuht, “GEPi”
lavastaja ning perepea Tiit Ojasoo: “See on totakas feministlik jutt.
[–] Loobuge siis ema rollist! Pange kogu oma sooga see roll maha!”
Osalised rahustatakse maha ja jutt viiakse tagasi rahvuse juurde,
sest lavastus lähtus ju hoopis murest, et eestlastel kui rahval pole
mingit suuremat ideed. Aga armsad NO99 mehed: kui te tahate küsida r
ahvusluse mõtte kohta, aga teete tüki lastetegemisest, siis olete
ju paratamatult sidunud naise ja tema keha isamaalisuse vankri ette. Ja teinud
iga inimese (ka mehe) läbinisti isiklikust valikust äkki iga eestlase
ja kogu riigi asja.
Nagu kirjutab Elo Viiding oma blogis:
“Meie riigis käib, hoolimata maailma ülerahvastatusest ja
kõikjal üha vägivaldsemaks ja sõjakamaks muutuvast
elukeskkonnast, hoogne ja reibas iibepropaganda, mille kaudu säilib
võimalus kontrollida naiste kehalisuse kaudu ka nende lojaalsust
riigile, niisamuti mentaalsust.” Ojasoo annab lausa mõista, et
vaja oleks sekkuda autoritaarselt: “Ühel hetkel tuleb ühiskond
lihtsalt seada fakti ette, mitte et kirjutad artikli ja siis kümme tarka
vigisevad vastu, et ei sobi.” Hirmutav.
*
“GEP” on vajalik lavastus oma ajas – ja reaktsioonid
“GEPile” on lakmuspaber Eestis maad võtnud suhtumistest.
Hoogsa lasteteo propageerijad väidavad, et lõplik otsus on nagunii
isiklik. Minu arvates on aga sotsiaalne surve ületanud viisakuse piirid.
Kuulen tuttavatelt naistelt ohtralt näiteid, kuidas nende
privaatsfääri emaduse teemal üha tihedamini sisse
sõidetakse. Emad-vanaemad on alati küsinud, et millal siis
pisiperet oodata on. Nüüd on aga otsekui normaalne, kui samal
teemal laksab ka võhivõõras, ehituspoe müüja,
pangateller või ekskolleeg.
Lapsesaamisotsuse vedamine
privaatsfäärist avalikku on toimunud hiilivalt ja väga kiirelt.
Kui professor Aino Järvesoo jagas 2001 lendlehti üleskutsega, et
maksame igale lapsele senise 150 asemel 1000 krooni kuus, siis pidas avalik
arvamus teda naiivsete uitmõtetega väliseestlannaks. 2008 kipub
proua Aino ununema, aga iga mees nämmutab tema propageeritud rahvuse
päästmise ideed kui ainuvõimalikku peavoolumõtet.
Meenutagem: professor Järvesoo tol hetkel utoopilisel
nägemusel oli lisaks emapalga ja iibe tõstmise üleskutsele ka
teine pool: lapsed peab kasvatama haritud ja eetilisteks inimesteks.
Selle teise poole tähtsustamine kipub viimasel ajal ununema.
Rõhume numbritele: iive, oh õudust, iive on negatiivne! Aga iibe
taga olevad reaalsed lapsed, nende vaimne kasvukeskkond, aga ka materiaalne
pool – puuduvad lasteaiakohad, sotsiaalsed garantiid üksikemadele
jne – on kuidagi vähem tähtsad. Isapuhkuse hüvitise
kaotamine on viimane selge näide.
Ma olen Ojasooga täiesti
nõus, kui ta ütleb, et mage on elada kui vallasant ja mõelda
pidevalt vaid äraelamise peale. Kui materiaalsusekultusest eemaldumiseks
on tingimata vaja suurt Rahvuslikku Projekti, siis mina pakuksin ühe
välja. Teeme oma maast koha, kus on hea elada, tarkust ja tõde taga
ajada, lapsi kasvatada, ennast teostada, vaba aega koos toredate inimestega
nautida ja vanaks saada. Seda ju polegi nii vähe?