***

Meedia samal ajal tõstab püünele mehi, kes jätnud pere ja vahetanud oma "kaubandusliku välimuse" kaotanud kaaslase noore tuunitud beibe vastu.

Meedia peegeldab tegelikkust - see on idealistlik tees, mida kogu aeg kuulma peame. Tegelikult meedia muidugi konstrueerib reaalsust. Meid päästab väga oluline detail. Kui meedia arvab, et ta mõjutab sündmusi, siis ta eksib. Ta mõjutab seletusi.

Kui meedia eksponeerib noori seksikaid inimesi, siis ta arvabki, et me hakkame selle järgi elama. Ei hakka.

Mõju on selles, et kui ma enne mingeid asju tähele ei pannud, siis nüüd mõtlen - ahaa, sa oled selline, aga peaksid olema selline. Aga see ei muuda veel inimeste käitumist, see muudab vaid seletusi. Meedia annab meile reaalsuse skeemi, milles võiksime elada, aga otsustame ikkagi ise. Ta ei muuda elu.

Efekt on olemas, kui haridustase langeb. Mida madalam on haridustase, seda rohkem imiteerib inimene seda, mida meedia talle ette annab, mida kõrgem, seda vähem paneb ta tähele, mida meedia ütleb.

 

Teine tõsine lastega seotud teema, mille ümber meedia viimastel nädalatel kõvasti vahtu on kloppinud, on koolivägivallast rääkiv Ilmar Raagi film "Klass".

Vägivaldsusel, ja muu hulgas ka seksuaalvägivaldsusel, pole meediaga mingit pistmist. Mõjumehhanismid on hoopis mujal.

Kõige olulisemad aastad mitteagressiivse keskkonna loomisel on kuskil 5-6 eluaastani, siis on inimesel võimalus areneda iseseisvaks. Äraseletatult tähendab see seda. Mida loovam on inimene, seda vähem ta imiteerib seda, mida ta enda ümber näeb. Kuna poistel on loovuse aste alati lapsepõlves madalam kui tüdrukutel - võtkem või sõjamängud - siis poisid imiteerivad rohkem. Tüdrukud mängivad küll kodu, aga mitte imiteerides, vaid muutes selle millekski muuks.

8-12 eluaastad on need põhilised vägivaldsuse omandamise aastad. Kui kooli või kodukeskkonnas ei ole lapsel lubatud joonistada rohelist päikest, või kümmet päikest. Kui fantaasiamängud (mitte sedatüüpi mängud, kus agressiivsus on viidud fantaasiasse nagu arvutimängude puhul) või loovusmängud täiesti puuduvad, siis on pahasti. Sest see aitab ära hoida agressiivsuse teket. Niisiis, tähtis on koolieelne ja algkooli keskkond, kus on palju võimalusi ise teha, ise otsustada, ise mõelda.

Teine tegur. Kui ühiskonnas väärtustatakse naise rolli (mitte naise kui objekti rolli), naise kui ema rolli, siis suudaks see tasakaalustada maskuliinse, saavutustele orienteeritud ühiskonna. Probleem täna ei ole selles, et mehed on agressiivsed, vaid see, et ka tüdrukud omandavad maskuliinsed väärtused ja on agressiivsed. Ei ole midagi õudsamat kui vägivaldsed naised. Ajalugu tunneb lugusid vangivalvuritest, kes olid naised, ja nende piinamisvõtetel ei olnud piire. Naine on loovalt vägivaldne. Me oleme üle võtndu Ameerika ühiskonna mudeli individualistliku poole, ja jätnud täiesti tähelepanuta seal eksisteeriva kollektivistlikud poole. Kui Ameerikas keegi pikali kukub, siis aidatakse ta püsti, Eestis enam mitte.

Kolmas tegur, mis suunab vägivaldsuse kujunemist, on lastevanemate hoiakud. Poliitilised hoiakud - et kas sa võtad last kui partnerit või kehtib hierarhia. Psühholoogias on lausa selline mõiste - põrandavabadus. Kas ma luban imikul roomata mööda põrandat, sinna, kuhu ta tahab, või piiran teda. Kui alluvust ei ole, ja selle asemel on vanema ja lapse vahel inimlik seos, siis agressiivsust välja ei arene. Vägivalda on väga raske välja kujundada olukorras, kus sa oled sõltuv.

Niisiis, mõjutada saab keskkond siis mida? Väärtusi toodab ühiskond ise. Kodu on püha, sinna sekkuda ei saa. Ainus, mida ühiskond saab reguleerida, on kool.

Kool on muidugi Eestis üsna inimvaenulik süsteem...

On küll muresid, jah. Kool kui toru - ühest otsast lähevad sisse rõõmsameelsed ja kooliminekut väärtustavad lapsed, teisest otsast tulevad välja haavatud tiibadega linnud. Küünilised, erinevate traumadega, alandusi tunda saanud inimesed. Kuidas Eesti koolil see õnnestub? See maailm, mida inimesed ise tahavad, see hävitatakse igal juhul. Väga kummaline nähtus. Ma ei ole väga kindel, kas see on see keskkond, kus lapsed peaksid olema.

Põhja-Ameerika kõige lihtsam koolikene on võimeline looma näiteks prillidega lapsele ettekujutuse oma unikaalsusest. Nii et kõik teised klassi lapsed, kellel prille ei ole, tahavad ka kodus prille saada! Enesehinnangu üleskütmisel on muidugi oma hind, aga igal juhul pole see seotud vägivallaga.

Laste gruppides on tavaliselt nii, et kes on erilised, saavad kohe halvustava hinnangu. Eesti kooli kasvatab inimesi, kes vastavad reeglitele, mitte ei erine. Need, kes on erilised, need lõigatakse maha, ja need, kes ei ulatu, neid aidatakse järele või heidetakse välja. Elu vormitakse mingi vormi järgi. Tulemuseks on see, et koolis õpivad vanemad. Kogu seda kodutööde hulka, alates käsitööst ja matemaatikast ja füüsikast, ei suuda laps üksi ära teha, lõpuks töötab kogu suguselt. Enesepettuse tase on jõudnud oma montypythonliku absurdini - siit edasi on veel paar sammu selleni, et kõik saavad aru, mida nad teevad, kõik saavad aru, et nad mängivad, aga teevad ikka edasi. Täielik näitemäng.

Et see mäng oleks täiuslik, siis oleks hea välja visata kõik need, kes on pätid ja kaabakad. Looduses kehtib aga suhteliselt ebameeldiv printsiip. Populatsioonis tekib alati uus segregeerumine. Nende väga väljavalitute, nunnude seas tekib uus hierarhia, kuni lõpuks jääb vaid kaks inimest. Ja siis pole ka rahu majas, üks on ikkagi teisest üle ja teine hakkab vastu, maksab kätte. Eraldumine ja piiride tõmbamine ühiskonnas ei ole hea mõte.

Halvim, mis ühiskonnaga saab juhtuda, on see, et puudub üldse suhestumine erinevate ühiskonnakihtide vahel. Minu meelest on mõistlikum, et see, mis on põranda all, oleks nähtav. Teadmine on midagi muud kui hindamine. Parem on teada, kes on pedofiil, kes on masohhistlike kalduvustega. See, et me neile lauaga vastu pead anname ja põranda alla ajame, ei päästa ühiskonda probleemidest.

Kõik algab väga väikestest asjadest, sellest, et naaber tunneb naabrit ja aitab, kui vaja...

Jah, aga eestlane on etteavaatlik, näiteks küüditamise ajal ei olnud mitte pahad ja võõrad need, kes tulid ära viima, vaid naabrid. Meil pole mingit põhjust usaldada. Kaitstuse aste puudub. Väga populaarne oleks sellises olukorras teha poliitiline otsus, et ainus viis, kuidas elada, on järgmine - rikkad eraldada aiaga, nagu New Yorki meer tegi eelmise sajandi alguses. Tema mõtles nii, et kaotame ära tsivilisatsiooni getodes - meie elame aia taga, kus tornides on kuulipildujapesad. (Vaadake ringi mõnes rikkamas elurajoonis Tallinnas, puuduvad vaid kuulipildujapesad). Siin on õitsev õunaaed, seal on läga. Las nad siis tapavad ja vägistavad seal. Tehku mis tahavad. Meil on siin tore.

Eestis võibki nii minna. Sest kaua sa kannatad. Erikoolid eliidi lastele, eraldi ülikoolid, no ja kuidas sa käid tavalises poes, haisevad seal igasugused, teeme oma poed jne. Aga see ei päästa meid, see ei päästa ka meie lapsi. Sest need "tõprad" ju tahavad vaadata, mis meie ühiskonnas on, ikka leiavad augu aias. Vat ei saa ühiskonnas elada nii, et ei võta arvesse seda vaikivat massi.

Ainus viis on tirida vankrit nii, et kõik tulevad kaasa. Loomulik soov põgeneda või eralduda on inimlikult arusaadav, aga põgeneda ei saa. Inimene kas tahab või ei taha lapsi sünnitada, see on tema otsus. Ühiskonna otsus, kas tahta laste saamiseks peale maksta, on ühiskonna otsus. Väga kena, saame küll sada tuhat kodanikku juurde, aga 15 aasta pärast on võibolla 2000 need, kes tegelevad tsiviliseeritud asjadega, aga ülejäänud tegelevad kurat teab millega. Väga ohtlik strateegia. Pigem siis olgu neid lapsi juba vähem.

Prognoosida saab kõige täenäolisemaid stsenaariume - võttes aluseks Euroopa analoogid. Ma ei taha katastroofi kultiveerida, kuid parem on teada. Halvem on arvata, et kõik on hästi. Tõenäosus ütleb, et võimalus kesklinnas tappa saada on kõige suurem. Aga ei pruugi saada, ka kolmekümne aasta jooksul mitte.

Psühholoogias on muide selline naljakas reegel, et depressiivsed inimesed on harilikult adekvaatsemad kui need, kes on optimistid