Programmilisemalt kui enamikus Mati Undi lavastustes on “Hoti” teemaks mehisuse ontoloogia.
Lavastaja koorib “meest” lahti nagu sibulat. Tuum, milleni ta välja jõuab, on alfaisase robustne sentimentalism. Hot arutleb nagu vana blatnoi: “ma tapan oma naise, sellepärast, et paljalt tema olemasolugi paneb mind kannatama”. Minu kannatused õilistavad mind, need panevad paraadlõkmed läikima. Unt teeb halastamatult selgeks, et “meheks saamise” initsiatsioon (naisetapp) on naeruväärne nartsissism. Cool’i mehe kuvand on maneerlik poos, kõigil neil “au” ja “eetose” ülimuslikkusele rõhuvatel kontseptsioonidel ei ole rohkem esteetilist kandepinda kui Hugo Bossi vanadel reklaamikampaaniatel. Halvemal juhul päädib selline enesetaju psühholoogilises fašismis, kus mees redutseerib oma sotsiaalse rolli isase agressiooniks, kihv-kihva, sarv-sarve ja kabi-kabja vastu võitluseks reviiri, positsiooni või emase rautamise õiguse eest. Ons soorolli piitsutavas enesetunnetuses üldse kohta pehmetele väärtustele – turvatundele ja soojusele, elurõõmule ning lõdvestusele? Kas on meil võimalus näha meest mummulise põllekesega täpilisse kruusi piima kallamas? Või on “mehelikkus” vaid isiksust kängitsev raudrüü, milles tahtekasvatuse abil on topitud kinni kõik haavatavad avaused?

Mati Undi lavastus on teatraalne. Jah, muidugi, teatrietendus, mis täie rauaga ekspluateerib teatrispetsiifilisi vahendeid, ei saagi olla midagi muud kui teatraalne. Aga teatraalsus tähendab siinkohal dionüüsilist vohamist, mängu tinglikkuste, butafooria, žestide, pooside ja kultuurilooliste déja vu’dega.
“Hot” on heas mõttes teatraalne, nagu Fassbinderi film. Mantlid on hallid, kraenurgad teravad, prillid polaroidsed, juuksed briljantsed. Siidlinad kahisevad kirglikult, Jerry Cottoni tüüpi saatuslikud mehed heidavad punases valguses purpurseid varje. Kiimast ja kiivusest kõveras kujud peidavad end kardinate taha, tunded lahvatavad forte’s nagu mingis totras seebiooperis. Näitlejad mängivad, nagu oleks kõikjal peeglid. Lavastus on ära tabanud midagi olemuslikku – meeste egotsentrilise edevuse. Nii nagu James Bondile maitseb seks eriti hästi siis, kui see toimub turvakaamera valvsa silma all, vajab Juhan Ulfsaki kangelane publiku pilku, et oma mehelikkust kehtestada. Vaadake, kuidas ma ihaldan! Vaadake, kuidas ma kannatan! Vaadake, kuidas ma kõhklen! Vaadake, kuidas mind häbistatakse! Näitleja karakteriseering paisub liiga bravuurseks, lausa hüperreaalselt intensiivseks, et olla selline, nagu “päris” elus. Ulfsak naudib ennast nagu Hollywoodi staar, Marlon Brando, teadlikuna oma väest, sadadest hinge kinni hoidvatest imetlejatest, kaasaelavatest ja kaastundlikest pilkudest.
Etenduse eel oli mul väike eelarvamus, et Mati Undi lavastus võib olla keskmisele vaatajale (keda ma kahtlemata kehastan) liiga tark ja sügav. Et siin vaevatakse vaatajat intertekstuaalsete kuhjatiste ja modernistlike võõritustehnikatega. Mõlemat oli, ent rolli sisse- ja väljaminekud olid loogiliselt fabuleeritud, suhtlemine publikuga tähendas valdavalt stand-up-koomika võtmes ennastõigustavat monoloogi. Kui Brechti võõritus on poliitiliselt angažeeritud võitlusvahend, tõsine ja totalitaarne sõnumikandja, siis Mati Undi sarnane tehnika on kergemeelne “mäng mängu enda pärast”. Kui tõmmata paralleele muusikamaailmaga, siis Brecht on nagu Arnold Schönberg, kes lõhub harmoonilise muusika orjastavat illusoorsust dodekafoonilise süsteemiga. Harmooniliste köidikute lõhkumise tulemuseks pole aga revolutsiooniline vabanemine, vaid kõrvukriipiv kolemuusika. Unt aga meenutab Michael Nymanit (vabandust!), kes mängleva kergusega pendeldab eri kaanonite ja stiilide vahel, rebides, kleepides ja nuputades ületab ta sageli hea maitse piire. Riskides eklektiku, irooniku, konjunkturistliku kergatsi nimega, jääb ta aga põhiolemuselt šikkmodernseks aristokraadiks, vorminautlejaks.

Nii et, “Hot” oli pigem meelelahutuslik vodevill kui kontseptuaalse raske-artilleeria kogupauk. Tegemist on estraadi, mitte tragöödiaga. Asja aetakse ikka läbi paradoksi, läbi naeru, läbi veiderduse. Emotsioon ei tule otse, vaid külg ees ümber nurga, nagu võlgade sissenõudja. Mänguline võõritus annab näitlejaile alibi mõnuga vinti üle keerata. Alati on võimalik hiljem öelda, et tegemist on stilisatsiooniga, laenu või osundamisega. Kui härra Ulfsak lava peal lõugab, tihub, tatistab ja luristab, saame küll aru, milline suurejooneline meeleheitežest meest hõlmab, milline eepiline häbi ja ooperlik enesehaletsus. Aga samas adume, kui eneseteadlik ja kontrollitav on see “spontaanne” sööst. Sõltub igaühe tundlikkusest ja inimarmastusest, kas tõde tõuseb ja vale vaob, või jääb kogu lavastus vaid sädelevaks võrgutuseks, mille tagant ei tasugi ühtegi tõsiseltvõetavat sõnumit otsida.