Niuete hääl
Mati Undi näidend Shakespeare’i “Othello” ainetel
“Hot”.
Osades Juhan Ulfsak, Erki Laur, Tiina Tauraite,
Liina Vahtrik.
Lavastaja Mati Unt.
Von Krahli teatris.
Mis asja?
Jälle šeikspiir? Eesti kõige lahedam lavastaja on teinud Eesti kõige cool’imas
teatris tüki, kus veheldakse mõõkadega ja kõneldakse värssides, nagu ühes
teises Tallinna populaarses teatris rutiiniks?
Õnneks pole see päris nii.
“Othellost” on võetud vaid tegelaskujud ja kondikava, kõik muu on
originaallooming, õigemini loomingulise olluse pidurdamatu voog.
Hot (Juhan
Ulfsak) on internatsionaalse taustaga ärimees, kelle tegevusharu seisneb
ilmselt smugeldamises või varastatud autode ülevärvimises. Tähtsat bisnismäni
ootab kodus tõeline plaatinablond american sweetheart, elujanust pakatav Demona
(Liina Vahtrik). Hoti kaaskonda kuuluvad hurmav elukunstnik ja inimhingede
insener Jack (Erki Laur), kel liignimeks sobiks “Seks”, ning lihtsameelne
Horatio (Peeter Rästas). Saanud kuulda, et Horatio on määratud Hoti
asetäitjaks, hakkab professionaalne armukadetseja Jack punuma intriige Horatio
ja Demona vastu. Jack mürgitab kiivusega Hoti meeled ning lahenduseks saab olla
vaid verdtarretav verepulm. Hoti lõunamaine temperament ning Horatio
ortodokssed oimulokid lubaksid – Iisraeli-Palestiina konflikti taustal – otsida
poliitilisi värvinguid, ent õnneks on see umbtee. “Hot” keskendub psüühikale.
Peategelase nägu on jäetud nõgistamata, neeger asub Hoti südames. Aga see
neeger on tume kui öö, seksikas ja loomalik, big bad muthafucka, kelle džunglis
ei kehti tsiviilühiskonna alustalad, konsensus, kompromiss ega kinderstube
õilsad väärtused. Piisab sellest, kui keerulisema siseeluga Jack pommitab Hoti
õõnestavate signaalidega, kui too primitiivne süsteem variseb kokku.
Hoti-taoline monovalentne isend ei näe korraga rohkem kui ainult ühte sihti
silme ees: “läksid püksid, mingu ka traksid”. Ning konstruktiivse elutungi
asemel hakkab Hoti juhtima enesehävituslik surmatung.
Hoti juurtetus ilmneb
pigem paranoidses maailmatajus, “omadele võõras ja võõrastele oma” olemises,
nagu lausub kuulus spioonikirjanik. Jack õhutab pidevalt tagant Hoti
teisejärgulisuse tunnet ning alaväärsuskompleksi, kuni kuti kuppel paigast
nihkub.
Lavastuse kõige sümpaatsem tegelane on Jacki naine Emily (Tiina
Tauraite). Bimbolikust enesekehtestusest hoolimata väljub Emily suust kesk
etendust sedavõrd jõuline naisõigusluse hümn, et roosinupud pudenevad Gloria
Steinemi põskedelt. Kummaline, et selline supernaine Jacki taolise
martsipanlurjusega ühte elab.
Programmilisemalt kui enamikus Mati Undi lavastustes on “Hoti” teemaks
mehisuse ontoloogia.
Lavastaja koorib “meest” lahti nagu sibulat. Tuum,
milleni ta välja jõuab, on alfaisase robustne sentimentalism. Hot arutleb nagu
vana blatnoi: “ma tapan oma naise, sellepärast, et paljalt tema olemasolugi
paneb mind kannatama”. Minu kannatused õilistavad mind, need panevad
paraadlõkmed läikima. Unt teeb halastamatult selgeks, et “meheks saamise”
initsiatsioon (naisetapp) on naeruväärne nartsissism. Cool’i mehe kuvand on
maneerlik poos, kõigil neil “au” ja “eetose” ülimuslikkusele rõhuvatel
kontseptsioonidel ei ole rohkem esteetilist kandepinda kui Hugo Bossi vanadel
reklaamikampaaniatel. Halvemal juhul päädib selline enesetaju psühholoogilises
fašismis, kus mees redutseerib oma sotsiaalse rolli isase agressiooniks,
kihv-kihva, sarv-sarve ja kabi-kabja vastu võitluseks reviiri, positsiooni või
emase rautamise õiguse eest. Ons soorolli piitsutavas enesetunnetuses üldse
kohta pehmetele väärtustele – turvatundele ja soojusele, elurõõmule ning
lõdvestusele? Kas on meil võimalus näha meest mummulise põllekesega täpilisse
kruusi piima kallamas? Või on “mehelikkus” vaid isiksust kängitsev raudrüü,
milles tahtekasvatuse abil on topitud kinni kõik haavatavad avaused?
Mati Undi lavastus on teatraalne. Jah, muidugi, teatrietendus, mis täie
rauaga ekspluateerib teatrispetsiifilisi vahendeid, ei saagi olla midagi muud
kui teatraalne. Aga teatraalsus tähendab siinkohal dionüüsilist vohamist, mängu
tinglikkuste, butafooria, žestide, pooside ja kultuurilooliste déja
vu’dega.
“Hot” on heas mõttes teatraalne, nagu Fassbinderi film. Mantlid on
hallid, kraenurgad teravad, prillid polaroidsed, juuksed briljantsed. Siidlinad
kahisevad kirglikult, Jerry Cottoni tüüpi saatuslikud mehed heidavad punases
valguses purpurseid varje. Kiimast ja kiivusest kõveras kujud peidavad end
kardinate taha, tunded lahvatavad forte’s nagu mingis totras seebiooperis.
Näitlejad mängivad, nagu oleks kõikjal peeglid. Lavastus on ära tabanud midagi
olemuslikku – meeste egotsentrilise edevuse. Nii nagu James Bondile maitseb
seks eriti hästi siis, kui see toimub turvakaamera valvsa silma all, vajab
Juhan Ulfsaki kangelane publiku pilku, et oma mehelikkust kehtestada. Vaadake,
kuidas ma ihaldan! Vaadake, kuidas ma kannatan! Vaadake, kuidas ma kõhklen!
Vaadake, kuidas mind häbistatakse! Näitleja karakteriseering paisub liiga
bravuurseks, lausa hüperreaalselt intensiivseks, et olla selline, nagu “päris”
elus. Ulfsak naudib ennast nagu Hollywoodi staar, Marlon Brando, teadlikuna oma
väest, sadadest hinge kinni hoidvatest imetlejatest, kaasaelavatest ja
kaastundlikest pilkudest.
Etenduse eel oli mul väike eelarvamus, et Mati
Undi lavastus võib olla keskmisele vaatajale (keda ma kahtlemata kehastan)
liiga tark ja sügav. Et siin vaevatakse vaatajat intertekstuaalsete kuhjatiste
ja modernistlike võõritustehnikatega. Mõlemat oli, ent rolli sisse- ja
väljaminekud olid loogiliselt fabuleeritud, suhtlemine publikuga tähendas
valdavalt stand-up-koomika võtmes ennastõigustavat monoloogi. Kui Brechti
võõritus on poliitiliselt angažeeritud võitlusvahend, tõsine ja totalitaarne
sõnumikandja, siis Mati Undi sarnane tehnika on kergemeelne “mäng mängu enda
pärast”. Kui tõmmata paralleele muusikamaailmaga, siis Brecht on nagu Arnold
Schönberg, kes lõhub harmoonilise muusika orjastavat illusoorsust
dodekafoonilise süsteemiga. Harmooniliste köidikute lõhkumise tulemuseks pole
aga revolutsiooniline vabanemine, vaid kõrvukriipiv kolemuusika. Unt aga
meenutab Michael Nymanit (vabandust!), kes mängleva kergusega pendeldab eri
kaanonite ja stiilide vahel, rebides, kleepides ja nuputades ületab ta sageli
hea maitse piire. Riskides eklektiku, irooniku, konjunkturistliku kergatsi
nimega, jääb ta aga põhiolemuselt šikkmodernseks aristokraadiks,
vorminautlejaks.
Nii et, “Hot” oli pigem meelelahutuslik vodevill kui kontseptuaalse raske-artilleeria kogupauk. Tegemist on estraadi, mitte tragöödiaga. Asja aetakse ikka läbi paradoksi, läbi naeru, läbi veiderduse. Emotsioon ei tule otse, vaid külg ees ümber nurga, nagu võlgade sissenõudja. Mänguline võõritus annab näitlejaile alibi mõnuga vinti üle keerata. Alati on võimalik hiljem öelda, et tegemist on stilisatsiooniga, laenu või osundamisega. Kui härra Ulfsak lava peal lõugab, tihub, tatistab ja luristab, saame küll aru, milline suurejooneline meeleheitežest meest hõlmab, milline eepiline häbi ja ooperlik enesehaletsus. Aga samas adume, kui eneseteadlik ja kontrollitav on see “spontaanne” sööst. Sõltub igaühe tundlikkusest ja inimarmastusest, kas tõde tõuseb ja vale vaob, või jääb kogu lavastus vaid sädelevaks võrgutuseks, mille tagant ei tasugi ühtegi tõsiseltvõetavat sõnumit otsida.