29.02.2008, 00:00
Nõukogude naine ja mütoloogiline kangelane
Kuidas nõukogude vene kunstis naist kujutati? Jüri Kuuskemaa vaatas vastavateemalist näitust Piiteris ja jagab siin oma vaimustust.
Näitus “Nõukogude Venus” Peterburi Vene Muuseumis.
Mis kerkib mällu, kui teemaks vene naise ilu?
Kunstisõbral küllap koguni kolm revolutsioonieelset seisuslikku
kaunidusekehastust. Maalija Boriss Kustodijevi rikkaliku samovarilaua taga
istuvad kohevad ja õhetavvalged kaupmeheemandad, kes ei tohtinud olla
kõhnad, sest nende meestest oleks pahasti arvatud: näljarotid
niisugused, ei suuda isegi oma naist toita! Teiseks Avram Arhipovi
lõkendavapõsksed ja punariidelised, animaalsest elujõust
lausa pakatavad külanaised. Kolmandaks: Mir iskusstva kunstnikurühma
“kirsiaialikult” nostalgilised kahvatud aadlidaamid, nukralt
meenutamas haihtuvaid hiilgeaegu ja otsekui halvatuna peatselt algava
punapööbli ajastu õuduste eelaimusest.
Vene
punapööre pidi naise vabastama aristokraatide ja kapitalistide
rõhumisest, kuid üritas teda vabastada ka naiselikkuse ikkest,
sundides mehesarnasena “progressiivsete proletaarsete
naistöötajatae masside” hulka. Kohustades tegema
füüsiliselt kõige raskemaid töid võrdselt
meestega. Au sisse tõsteti naistraktoriste, -lendureid, -kombainereid,
-treialeid, kompressori või mõne muu tehnilise abivahendiga (olgu
või labidas!) rügavaid naisi. Uue võimu ideaalkujude hulka
arvati ka nahkkuue ja püstolikabuuriga naiskomissarid,
tribüünidelt särasilmselt seltsimeeste Lenini ja Stalini
juhiseid ülistavad agitaatorid, deputaadid ja partokraadid. Au
pälvisid üksikud nõukogude intelligentsigi esindajad, nagu
õpetajannad, kes aitasid likvideerida kirjaoskamatust, õpetasid
lapsukestele maailmarevolutsiooni võitu kõigi progressiivsete
rahvaste kõige geniaalsema juhi füürerdamisel, peale selle
natuke lugemist, kirjutamist ja rehkendamist. Kajastamist leidsid ka
mõned ühiskondlikud vähemused, nagu kehakultuurlased,
küülikukasvatajad ja teised.
Naise kujutamine
väljaspool sotsialismi ja kommunismi ülesehitamise funktsiooni
jäi väljapoole sotsialistliku realismi piire. Naise esitamine
meelelisena, looduslikus alastiolekus, piirnes ortodoksses nõukogude
kunstis pornograafiaga ega olnud soovitav. Seevastu kõlbas väga
hästi näidata naistöölisi ja kolhoositare riietatuna
sellisetesse kirsadesse-puhvaikadesse-presentpükstesse, mille varjust
naisus vaevalt aimatav või sootuks haihtunud.
Eeltoodut
mäletades olin äsjasel Peterburi-reisil täiesti jahmunud,
nähes Vene Muuseumi reklaamis teadet, et Benois’ korpuses on avatud
näitus “Nõukogude Venus”, vene keeli “Sovetskaja
Venera”. Pealkiri, mille üks pool näib automaatselt
välistavat teist. Sest milliseid naisjumalaid on nõukogude režiim
tundnud Leninist Brežnevini? Mistahes jumalad ja religioon olevat
“oopium rahvale”.
Ent võta näpust!
Osutub, et ofitsiaalse kunsti sees ja taustal on Venes läbi
punaverise poolsajandi ning järgnenud stagnahalluse kümnendite ikka
hulgi leidunud kunstnikke, kes on naist naisena näha tahtnud, näinud
ja kujutanud. Või kes on isegi pärast sotsialistliku realismi
rangide kaelapanemist toonud nõukogude kunsti salakaubana kaasa
naiseliku naisuse, mis kreeka-rooma maailmast alguse saanud ja läbi aegade
kestnud, kiriklikust pärispatuneedusest ja nõukogude
pornograafiavärava kitsusest hoolimata.
Näitus
“Nõukogude Venus” on koostatud niihästi paraja
eneseirooniaga kui ka lähtudes teesist, et poliitilised režiimid ei suuda
takistada naistel olla võluvad, koketsed, kütkestavad, ahvatlevad,
peibutavad, hurmavad, ihaldus- ja imetlemisväärsed. E
ga ka meestel seda märgata ning tahta jäädvustada.
Näitusele tagab tüseda kunstilise taseme asjaolu, et ekspositsiooni
on võetud revolutsioonieelsete vene suurmeistrite, sealhulgas
avangardistide punaaegseid töid. Varasemat, sajandihaku “hea
tsaariaja” vaimsust kannavad edasi Boriss Kustodijev ja Pjotr
Kontšalovski, “Ruutu soldati” mehed Ilja Maškov ja
Aristarh Lentulov, revolutsiooniga vallandunud kunstiuuendusi
radikaalmodernistid Kasimir Malevitš, Aleksandr Rodtšenko.
Nõukogude ajal esilekerkinud staaridest on siin Sergei Gerassimov,
Vassili Šuhhajev, Aleksandr Deineka, Vera Muhhina, Aleksandr Samohvalov
ja trobikond teisi kuni kaheksakümnendateni välja. Meie omadest on
kampa võetud kaunis naisakt Olev Subbilt, eesti kunstnike töid
nõukogude ajast leidub nii Vene muuseumis kui ka Tretjakovi galeriis.
Tõeliselt heade kunstnike tõeliselt heade tööde
kõrval on tänapäeva vaataja silmis ka täiesti totakalt
mõjuvaid poliitplakateid, groteskseid ja üleideologiseeritud
maale ning kujusid. Üllataval kombel võimendab näituse
üks poolus teist. Aimub, et ka kõige ideologiseeritumatel
kümnenditel ei õnnestunud vene kunsti täielikult ikestada.
Üsna palju sellest, mida näidatakse nüüd, ei jõudnud
omal ajal näitustele, vaikiti maha või pälvis ametlikku
halvustamist.
Nõukogude “põrandaalustest”
oli meeldiv näitusel kohata Mihhail Šemjakinit, kes omal ajal enne
Pariisi pagemist Eestis “õhuaugu” leidis.
Osa
esitatust – eriti skulptuuris – on oma vaimsuses rahvusülene,
võiks pärineda mitte venelaste, vaid mõne prantslase
või kas või meie Voldemar Melliku töökojast.
Näitusel on hulgi pilte ja kujusid, mis esitavad naist euroopalike
kunstikaanonite kohaselt kui Issanda või looduse kauneimat loomingut.
Milles on igavikulise naiseilu ja – kes tahab, see ka näeb! –
jumaliku sädeme vastupeegeldusi. Tõepoolest, Venuse või
vähemasti tema kaaskondlaste väärilisi naisi on olnud ka
Nõukogude Liidus!
Vahest eriti särava pildisarjaga on
esindatud Aleksandr Samohvalov (1894–1971). Tema 1930. aastate
kangelannadeks on tarmukad ja tugevad noored naised, kes võrdse innuga
rabavad nii tööd kui sporti teha, olles kord topitud jubedatesse
vattidesse, teisal esinevad sportlikes trikoodes, mõnel pool (ja mitte
ainult saunas!) on pool- või täispaljad. Etüüdides
maalile “Elurõõm” on kunstnik koguni esitanud niisama
loosklevaid, mittemidagitegemisega hõivatud naisi ja tüdrukuid, mis
nõukoguliku aktiivsusega kokku ei taha käia. Seda
“pattu” on ta lunastanud võrratute kubujussidena, ent
entusiastlikena esitatud töölisnaiste kujutistega. Nende
riidepuntraid vaadates meenub tahtmatult pärimus prantsuse lauljast Yves
Montand’ist, kes 1950. aastatel Moskvas esinemas käies olevat
usinasti nõukogude naistepesu kokku ostnud ja teinud sellest Pariisis
näituse “Ka sellises pesus naisi võib armastada!”.
Ent teemad “Naine kui armuke”, “Mehe ja naise
armastus” on siivsale nõukogude kunstile ikka tundunud
pornograafiana. Pole need teemad esindatud ka näitusel
“Nõukogude Venus”.
Pesuehtne nõukogude
naine oli ju vaid ühiskondlik, peaaegu sootu olevus, kes teenis riiki ja
süsteemi. Ehk nagu meie Rein Ristlaan Eesti Nõukogude kunstnikke
õpetas: “Kõige ülevam missioon on kommunismi
ülesehitamine.” Armatsemine oli seevastu kerglane, ebasoovitav
tegevus. Armats
emise vilja – emadust – siiski võis, kuigi sekundaarse
teemana käsitleda. Oma aja ideaalsete lahenduste hulka kuulub
“trikoovooru” sobiv plakat (M. Nesterenko, 1932), millel noor kena
kehakultuurlasest emme kannab õlal pojukest, kes lehvitab punalippu
Kremli taustal.
Ülepea kuuluvad sporditeemalised plakatid, maalid ja
skulptuurid inimlikuma, leebema sotsrealismi kilda. Omaette pärliks on
Aleksandr Samohvalovi “Pärast jooksukrossi” (1934–35),
millel noor kaunitar, trussikud rebadel, rinnad paljad, pühib endalt
kiirustades käterätiga higi, valmis edasi tormama, kuhu aga partei
kutsub.
Isevärki žanriks nõukogude plakatikunstis,
milles kommunistlik paatos liigne, oli ohutustehnika teema. Kohaseks
näiteks on “Ära roni mööda vigaseid purdeid!”
(V. Surjaninov, 1938) korve kandvate külatüdrukutega, kellest
üks on kraavi kukkumas.
Nõukogude aja lõpust, mil
ideoloogiline surve kunstile Venemaalgi raugema hakkas, on terve hulk toredaid
töid, milles on vormimänge, etendatud naiivsust ja irooniatki. Arkadi
Petrov parodeerib klassikaliste pikutavate Venuste esitamist vanas kunstis
(“Kaunitar”, 1980). Ei puudu koguni vene vaste meie Juhan Smuuli
kohtlaselt ülbele “Polkovniku lesele” (Ninel
Boguševskaja kipskuju “Julietta”, 1976).
Lisalõbu vaatajaile pakuvad kaks monitori, mis näitavad
kehakultuurlaste paraade Punasel väljakul, moedemonstratsiooni,
misanstseene kipsis käega mehe (Juri Nikulini osatäitmises)
võrgutamisest kergemeelse naisterahva poolt etc.
Kui te
juhtute lähiajal Peterburi, minge ilmtingimata vaatama
“Nõukogude Venust”. Te ei kahetse! Lõbu ja nauding
garanteeritud!