See lugu siin on kirja pandud inimese poolt, kes võttis ette sõidu Lääne-Saksamaale, et nä­ha oma lemmikbändi. Bändi, ke­da ta on viimased tosin aastat rau­­gematu innuga kuulanud. Bän­di, kelle sugestiivne muusika ja mitmekihilised laulutekstid on teda ik­ka ja jälle enda külge naelutanud. Selle ansambli nimi on The Sisters Of Mercy.

Gothic-subkultuur, mis 70ndate lõpu Inglismaal postpungi suur­pe­res ilmavalgust nägi, on pärast va­hepealseid paremaid ja halvemaid aegu taas mitmel pool maailmas õitsele puhkenud ning leidnud ise­äranis rammusa pinnase Saksa­maal. Selle tõestuseks on seal igal aastal toimuvad vastava suunit­lu­se­ga festivalid, millest suurim “Wave- Go­tik-Treffen” Leipzigis. Aga vaevalt, et Sistersit seal kunagi näha saaks. Liiga gothic bändi jaoks, kes on kõigi noorte gootirokkarite jaoks kui mitte isa või vanaisa, siis vähemasti onu.

Ausalt öeldes tekkis mul ka Hildesheimi-nimelise linnakese lennuväljale jõudes (kus kolmandat aastat järjest “M’Era Lunat” korraldatakse) ja musti goth’ide masse nähes hirm ja kartus, et arrogantne ja jäärapäine Von ehk The Sisters Of Mercy laulja Andrew Eldritch siia jõudes kontserti andmata otsa ringi keerab. Sest nii nagu Eldritchi põlglik suhtumine teda imetlevasse subkultuuri, ei ole saladuseks ka Voni konfliktne käitumine.

Esimene esineja kandis nime Zeraphine. Pagana tuttav tundus mulle selle ansambli laulja nägu. Hiljem taipasin, kus ma teda varem olin kohanud – nagu selgus, on Ze­raphine välja kasvanud kollektiivist nimega Dreadful Shadows, mida ehk siinmailgi tuntakse. Mäletate se­da saksa gothic-bändi, kes tegi mõ­ned aastad tagasi cover’i Tanita Tikarami loost “Twist In My Sobriety”?

Järgmisena tõusis püünele baier­laste The Cascades. Mis mas­ti meestega tegu, oli selge juba kitarristi tätoveeringutest: õlavarrel The Sisters Of Mercy logo, küünarvarrel The Missioni oma. Tegelikult kuulub The Cascades veelgi spetsii­filisemasse usulahku, kui eelneva põhjal võiks arvata: nimelt sinna, kus pühakirjaks Sistersi 87. aasta album “Floodland”, mille kopeeri­mi­ne on ainumõeldav viis muusikat teha. Ma ei oska seda kuidagi mõistuslikult seletada, et niisuguse fundamentalismi raames sünnib ometi nauditav ja kõike muud kui elutu muusika.

Nick Cave’i väidet, et tuuma­talve elavad üle vaid kahte liiki elus­olendid – tarakanid ja goth’id –, kinnitas (lisaks publiku hulgas do­mineerinud krüptielanikele) ilme­kalt inglise kollektiiv Nosferatu. Ka muusikaliselt oli tegu klassi­ka­li­se ki­tarrigootikaga kõige puhtamal ku­jul. Kuna maailma pimedamal poolel on see ansambel juba aastaid hästi tuntud, mõjus arusaama­tult nende paigutamine väiksele lavale. Aga eks sakslased ise tea, mis nende publikut erutab.

Päris kindlasti erutavad neid sel­lised ansamblid nagu In Ext­re­mo ja Tanzwut. Mõlema jõugu liikmed näevad välja nagu gladiaatorid või keskaegsed ränd­tsirkuse artistid: suured tursked me­­hed, m­õnel tätoveeringuid roh­kem kui rii­deid. Tehakse mürtsu, raiutakse Rammsteini laadis kitarri, puhu­tak­se torupille või mängitakse päris kum­malisi vanaaegseid inst­ru­­mente. In Extremo kõlas minu kuul­miselundite jaoks liiga metal­selt. Tanzwut kasutas seevastu niigi kirevale pillipargile lisaks ka samp­lereid ja muud elektroonikat, mis tõenäoliselt minu eelistuse nende kasuks kallutaski.

L’ame Immortelle – see on ansambel, mida üks mu sõber ni­metab romantiliseks tantsumuu­sikaks ja saab pahaseks, kui mina ütlen, et tegu on Schwarze Szene Hovery Coveryga.

Inglismaalt pärit synth-pop-duo VNV Nation suutis köita enda külge nii publiku kõrvad kui silmad. Ansambli taustal laiunud suur­tel ekraanidel jooksvad videoprojektsioonid meenutasid Fritz Langi filmi “Metropolis” ja suure tõenäosusega mitte juhuslikult. Me­hed ise on retrofuturistlikud (nende endi määratlus) maailmaparandajad, kes väljendavad tantsulise ma­si­namuusika saatel inimlikke ideid.

Ja siis ta tuli, esimese päeva viimane esineja – The Sisters Of Mercy. Suits. Palju suitsu. Usun, et sellist suitsulaviini pole rahu ajal veel nähtud. The lights shine clear through the sodium haze, kui neid endid tsiteerida. Ja siis rullus lahti helimüür. Nagu läbi seina ilmusid suitsust välja kitarristid: Motör­headi särgis Chris Sheenan ja ves­ternikaabuga Adam Pearson. Kor­raks, nagu läbi nõiutud metsa, vilksatas Tema Ise – pisike blondeeritud peaga Von. Sigaret sõrmede vahel, nagu tal kombeks. Päikse­prillid ees, nagu tal alati, sõltumata juuste pikkusest või värvist.

Instrumentaalse poole pealt on Sisters muidugi palju muu­tunud. Olen ikka pidanud nen­de kõrgaegadeks aastaid 83–84, mil sündisid lood “Temple Of Love”, “Alice”, “Heartland”, “Gim­me Shelter”, “Afterhours” ja “Poison Door” ning aastat 87, mil ilmus suurepärane album “Floodland”. 85. aasta plaat on muidugi ka armas, kõige vähem aga on mulle pakkunud 90. aasta “Vision Thing”. See kontsert kinnitas aga, et alles nüüd, viimastel aastatel on jõutud “Vision Thingi” laad arendada tõe­liselt jõulisele ja nauditavale tase­mele. Pole oluline, kas niisugust muu­sikat on õige nimetada enam gothic rock’iks (kuigi samas, miks mitte).

Moderniseeritud psühhe­deel­sete kitarrikõlade ja vana hea Eldritchi vokaali abil esitati läbi­lõi­ge ansambli loomingust alates aastast 83 kuni viimase ajani. Kont­ser­di lõpetas (pärast korduvaid tagasiplaksutamisi) “Vision Thingi” nimi­lugu, mille ajal Eldritchi kohalolek muutus üsna kahtlaseks: see, kelle hääl üle väljaku kajas, oli publik ja lavalgi polnud muud näha kui suits. Aga polnud ta veel kuhugi läinud. Olles kontserdi käigus korduvalt nii sõna kui teoga väljendanud oma üleolekut publiku suh­tes, viskas Von, lisaks varem rahva sekka lennutatud hõõguvale sigaretile ja joogipudelile, sinna ka mikrofonijala. Lisades, et on seda alati teha tahtnud.

Siis oli kontsert korraga läbi. Rohkem nad lavale ei tulnud. “Marian”, mida publik pikalt skandeeris, jäi laulmata. Aga nad olid mind kaks tundi peos hoidnud. Sealjuures nii oskuslikult, et ma ei saa tagantjärele aru, kuidas nas seda tegid. Ja Eldritch ise? Ühel hetkel jalg monitoril, siis sama monitori taga kükakil peidus. Nagu ei pakuks suitsusein ja tumedad prilliklaasid kurja maailma eest veel küllaldaselt varju. Küllap ta, mehike, nautis oma staariksolu ja küllap oli seal tubli annus enese­irooniat. Küllap veel midagi.

Lõplikult leidis kinnitust mu aastatepikkune veendumus, et maa­ilmas on kahte liiki ansambleid – The Sisters Of Mercy ja teised.

Ansambli

The Sisters of Mercy

ametlik ajalugu algab 1980. aastal ilmunud singliga “The Damage Done/Watch/Home Of The Hit-Men”.

Tänase päevani on grupi algkoosseisust alles vaid Eldritch – ansambli liider, laulja ja suurema osa laulutekstide autor. Sellest madala hääletämbri ja terava keelega intelligentsest, arrogantsest ning konfliktsest isikust ka täiesti piisab, et muuta Sisters kordumatuks kultusbändiks.

Esimese täispika albumini – “First And Last And Always” – jõudis The Sisters Of Mercy 1985. aastal.

Tõsised pinged tekkisid kohe pärast de­büütalbumi valmimist. Eriti hulluks muutus olukord siis, kui kitarrist Wayne Hussey, kelle kirjutatud muusika sel plaadil domineeris, ja basskitarrist Craig Adams hakka­sid nokit­sema nime all The Sisterhood, äh­vardades võtta kõik Sistersi fännid ja jätta Eldritchile vaid kohustused plaadifirma ees.

Enne kui Hussey & Co jõudis midagi Sisterhoodi nime all plaadile pressida, produtseeris Eldritch ise viie looga minialbumi “Gift”, kus laule esitab projekt nimega The Sisterhood. Tegu oli tehtud ja Hus­seyl ning Adamsil ei jäänud üle muud kui võtta oma ansamblile uus nimi – The Mission. Elekt­roonilist ja tumedatoonilist “Sisterhoodi” võib pidada järgmisel – 1987. aastal ilmunud The Sisters Of Mercy plaadi “Floodland” peaprooviks. Tegemist on sugestiivse albumiga, mille kõlapilt hakkas mõjutama kogu gothic rock’i edasist arengut.

Intervjuudes ei kasuta Eldritch kunagi sõna goth, vaid g***. Sis­ters ise olevat northern pop band. Ja Elvise kohtumine Kier­kegaard’i filosoofiaga peale selle.