05.12.2008, 00:00
Ooperid tähtedega
New Yorgi Met"'i ooperiülekanded kinolinal on vaatamist väärt, ütleb Tiiu Levald.
Parafraseerides loo pealkirjaga TV-programmides edetabeleid juhtivate saadete
pealkirju, avaldan loodetavasti enamiku ooperigurmaanide soovi, et Coca-Cola
Plazas avanenud võimalus olla ühel ajal New Yorgi Metropolitan
Opera publikuga suurepärastest etendustest osasaaja muutuks nn kuumaks
sarjaks ning kutsuks ligi üha uusi ooperisõpru noorematest
põlvkondadest.
On ju ilmselge, et sama taotlus on ka selle
ainulaadse võimaluse pakkujatel – et muusikakultuuri kaardilt ei
kaoks nii suurepärane kunstide süntees, nagu seda on ooper. Ja mis
peaasi – maailma eri paigus on võimalik nüüd ja praegu
oma loome kõrgtipus olevaid lauljaid kuulda ja näha. Enamikule
jääks vaid unistuseks näha Karita Mattilat, Suzan Grahamit,
Anghela Georghiud, Anna Netrebkot, Natalie Dessayd, Elina Garancat,
Roberto Alagnat, Roberto Villazoni, Diego Florezi sellises kontekstis.
Siinjuures tahakski esile tuua ühe väga olulise faktori, nimelt
helitehnilise probleemi, ning tänada projekti kohapealseid tegijaid
– kui 11. oktoobril oli Richard Straussi “Salome”
üleforsseeritud kõlaga, siis Hector Berliozi “Fausti
needmine” 22. novembril tuli kuulajani igati balansseeritud
helikvaliteedis.
Hector Berlioz (1803–1869) sündis
Prantsusmaal arsti perekonda ja ka temast loodeti tulevikus meedikut. Kuid
nooruki tee viis hoopis Pariisi ülikoolist konservatooriumi. Elatist
teenis ta teatri koori lauljana. Temast kujunes helilooja, kelle
suurejoonelised programmilised sümfoonilised teosed, ooperid
(“Beatrice ja Benedict” on ette kantud ka meil, dirigendiks Neeme
Järvi) ning oratooriumid “Fausti needmine” ja “Kristuse
lapsepõlv”, on jätnud muusikalukku uute suundade looja
jälje. Väga oluliseks suunanäitajaks kujunes tema
“Modernse instrumentatsiooni ja orkestratsiooni suur traktaat”
(1844). Kaks aastat hiljem ilmavalgust näinud oratoorium “Fausti
needmine” lausa pakatab nendest värsketest ideedest.
Ja
seda kaleidoskoopiliselt värvikat, mitmekihilist muusikat igas
mõttes – nii pillide põnevaid võimalusi avastavalt,
rütmifiguuride äärmiselt täpset meeleolude
väljendusvahendiks võtmist – kõike seda saime me
kuulda tänu maestro James Levine’i ülimalt tundlikule
natuurile ning loomulikult koostöös suurepäraste muusikutega.
Olen selle teose lavastatud varianti mõni aasta tagasi
näinud Helsingi Ooperis. Seal avaldasid muljet väga head
lauljad, orkester, lavastaja fantaasia, dirigent ja muidugi akustika(!) –
võib-olla killustas tervikut väheke ülepakutus
koreograafias.
Nüüd nähtud (lavastaja Robert Lepage)
fantaasiamängud ületasid igasugused kujutluspiirid. Vaatajale oleks
nagu ulatatud lapsepõlvest nii tuttav mänguasi –
kaleidoskoop! See, mis igale indiviidile tundub olevat vaid temaga juhtuv ning
kordumatu, toodi meie silme ette lõpmatult muutuvate piltide reana
(taust oli jagatud neljaks korruseks ja see omakorda sektoriteks, kus iga
meeleolu mitmekordistus, tõestamaks mõtet, et miski pole uus siin
maailmas). Uskumatult sünkroonne lavastus – iga väikseimgi
detail muusikas oli märgistatud – ja see ei tundunud kuskil
ülepingutatuna. Maksimaalselt oli kasutatud videotehnika viimast
sõna, äärmiselt mõjusad olid imelistele koorinumbritele
leitud pildilised vasted.
Fausti rollis laulnud Marcello Giordani
oli veenev ja hästikõlav vana Faustina, küll aga oodanuks nii
täiusliku etenduse sees ka pisut siredamat ja säravamat noort Fausti
– Margareta rollis Suzan Graham oleks seda kindlasti väär
inud. Kõik kolm numbrit, mis metsole selles loos usaldatud,
kõlasid tema esituses erakordses hääle ilus ja
läbitunnetuses, võrratu oli duett viiuliga jutustuses kuningas
Thulest ja hingemattev oli selle teose tipphetkeks peetud hüljatud
Margareta igatsuslaul duetis inglissarvega.
Loo must ja
sündmusi käivitav jõud Mefistofeles oli John Relyeaga esituses
lihtsalt vapustavalt hea. Iga repliik oli oma varjundiga, silmavaade
jäägitult rollis ning keha gümnastika allus kõigile
lavastaja poolt ettenähtud trikkidele. Hääle tämber oli
timmitud viimseni saatanlikule õeluse ja ahvatluse värvile.
Oratooriumi lõpulahendus oma helendava ingliteemaga
mõjus siiralt ning puhastavalt – publik oli lummuses kuni
lõputiitriteni. Ootame järgmist kohtumist 20. detsembril, kus
tegelasteks jumalik Renée Fleming ja äärmiselt maskuliinne
Thomas Hampson Jules Massenet’ ooperis
“Thaïs”.