“Suur härg”

(Iseüllitis)


National Geogra­phicu viimases numbris tehakse juttu mammutite kloonimise võimalikkusest ja vajalikkusest. Esimene seisab paari lihtsasti lahendatava tehnilise üksikasja taga, teises aga kahtlevad ala entusiastidki. Mida oleks meie maailmas teha üksikul karjalise eluviisiga loomal, kelle looduslik asuala on ammu kadunud?


Oort on nagu mõnd väljasurnud imetajat – mammutit või hiidtarvast – klooniv kamp hulle teadlasi, kes oma tegevuse eetilisusest küsimata klapitavad tänapäevaste vahenditega kiudhaaval kokku ürgminevikku. Südika Sass Sünteri juhitud töörühma riistadeks pole aga mitte kolvid-pintsetid-mikroskoobid, vaid Eesti Rahvaluule Antoloogia, arhailised pillid ja akadeemiline muusikaharidus, ning taassündivaks kimääriks mitte muistne loom, vaid helikeel.


Ansambli kolmas plaat on eelmistest kompaktsem, kuid muusika sellel endiselt va klassikaraadiosõbralik proge-regi-rokk. Esivanemate teo- ja lugulaulud tuiguvad valdavalt tuimas rütmis; oleks nood kosjaskäimist samasuguse innu ja raevuga võtnud, kui Oort etnomuusikat tänapäevastab, oleks ugri sugu juba enne raudmeeste saabumist hääbunud. Bändi võtted, kokkumäng ja tehnika on ometi filigraansed; üksikud pop-pentsikused (“Klopandi”) ning kerge flirt metaliga (“Suur tamm”, “Suur härg”) mõjuvad üldise koolitatud kliinilisuse taustal isegi üllatuslikult – raadiorokk küll, aga selline, mis paneb kõrvad liikuma.
6