Patendid – liiga kõrge mäng Eesti jaoks?
Eesti ühiskonnas on loodud müüt, et
õnneliku ja jõuka tuleviku retsept on imelihtne – tuleb
luua teadmistepõhine majandus ja edasi tuleb kõik juba
iseenesest.
Levinud arvamuse kohaselt on teadmistepõhine
majandus see, kus allhange kaob unustusehõlma ning asendub
kõrgtehnoloogilise tootmisega ja suure lisandväärtusega
teenustega, mis tähendab ka suuremat vajadust kaitsta oma
intellektuaalomandi õigusi.
Eeskätt on selleks
vahendiks patendid. Kontekst, milles Eestis patentidest räägitakse,
jätab mulje, et avalikkuses ei eksisteeri sellest intellektuaalomandi
vormist täpset ettekujutust.
Patentide teema
on Eestis kaetud müstikalooriga. Suurärimees soovib patenteerida
kõrtsi nime, ajakirjanik soovitab Heinz Valgul patenteerida oma kuulsat
lauset: “Ükskord me võidame niikuinii!”. Teadmatusest
tulenevalt omistatakse patentidele omadusi, mida neil tegelikult ei ole.
Patendi kujul oleks tegemist justkui mingi salapärase asjaga, mida saab
igal pool kasutada, ning ainuüksi patendi omamise fakt sillutab tee
jõukusele.
Võtangi siinkohal oma õlgadele
raske koorma ja purustan paljude inimeste usu patentide
kõikvõimsusesse. Laias laastus võib väita, et ainult
viis protsenti patentidest õnnestub patendi eluea jooksul
litsentseerida, kolm protsenti patentidest toob mingit tulu ja üks
protsent patentidest teenib neisse tehtud kulutused tasa. Seega väga
vähesed saavad marjamaale ja sealgi valitseb selge korrelatsioon: mida
suurem firma, seda suurema tõenäosusega suudab ta patendi pealt
teenida.
Patentide taotlemine on pikk protsess, sõltuvalt
riigist ja valdkonnast kolm kuni seitse aastat. Ligi pool patenditaotlustest
lükatakse lõplikult tagasi ja paljudes patenditaotlustes tuleb
nõudluspunktide katvust (st juriidilise kaitse ulatust)
vähendada.
Lisaks on patendid väga erineva
väärtusklassiga, mis sõltub paljudest faktoritest,
näiteks tehnoloogia arengutsükli kiirusest ja leiutise tehnika
taseme muutuse määrast, aga ka patendiomaniku võimest leiutist
kommertsialiseerida ja ühiskonna võimest uusi leiutisi kasutusele
võtta.
Esmapilgul lihtsana tunduv patendi
definitsioon (vt loo alla) peidab endas olulist
sõnaühendit “õigus keelata”, mis
tähendabki, et patent on ainult õigus keelata, ei enamat. Oma
õiguse saamiseks peab patendiomanik pöörduma kohtusse (peale
patendi väljaandmist on õigus nõuda ka patendi
re-eksamineerimist, kuid näiteks Ameerika Ühendriikides on selle
võimaluse kasutamine kaduvväike). Paraku on kohtuprotsessid lisaks
väga suurele maksumusele ettearvamatu tulemusega. Ameerika
Ühendriikides, kus kohtukulud lähevad jagamisele osapoolte vahel,
maksab keskmine patendialane kohtuprotsess 1–3 miljonit dollarit. See
asjaolu välistab juba eos enamiku Eesti patendiomanike võimalused
oma patendist tulenevaid õigusi kaitsta.
Võib tekkida
küsimus, milleks me üldse patente vajame, kui nendega on nii palju
probleeme.
Vastus on lihtne: kui tahame oma elustandardit
parandada, tahame teadmistepõhist majandust, siis peame olema
võimelised mängima samade mängureeglite järgi, mida
jälgivad arenenud riigid. Väidetavalt pea poole Ameerika
Ühendriikide firmade varadest moodustab intellektuaalomand, sh patendid ja
kaubamärgid.
Patentide tähtsus tänapäeva
majanduses aina kasvab. Põhjuseks on asjaolu, et patent võib
ettevõtte intellektuaalomandi portfellis sõltuvalt olukorra
st täita väga mitmesuguseid funktsioone, alates konkreetse toote
õiguslikust kaitsest kuni riskikapitalistidele kompetentsuse
demonstreerimiseni. Kui tihtipeale eeldatakse, et patenteerimise protsessi
alustatakse kindla sooviga tulevikus selle pealt teenida, siis reaalses elus
kasutatakse patente olenevalt olukorrast ka teistel eesmärkidel.
Patentide kasutamise strateegiad võib jagada neljaks. Võime
eristada kaitse-, ründe-, kommertsialiseerimis- ja neutraalseid
strateegiaid.
Patentide kasutamise kaitsestrateegiad on suunatud
eeskätt ettevõtte soovile tagada oma valdkonnas takistusteta
tegutsemine. Eri strateegiatena saab välja tuua kaitse
järeletegemise eest, blokeerimispatendid, patentide ristlitsentseerimise
ja kõrgeima pilotaažina patenditara ehitamise.
Ründestrateegia eesmärk on lõpetada konkurendi toodete
tootmine ja turustamine, mis rikub ettevõtte omanduses oleva patendi
õigusi, või sundida toote valmistajat patendiomanikule
litsentsitasu maksma. Kasutatakse nii ähvardusi kohtusse kaebamiseks kui
ka reaalselt kohtusse minemist.
Kommertsialiseerimise strateegiad on
suunatud patentide intellektuaalomandiõiguste müügile eri
tingimustel ja siin võib välja tuua patentide kasutusõiguste
müügi ehk litsentseerimise ja patendi omandiõiguste
müügi. Tihti kasutatakse seda strateegiat koos
ründestrateegiaga.
Neutraalse strateegia puhul mängib
tähtsaimat rolli avalikkuse ja võimalike äripartnerite
teavitamine oma edukusest teadus- ja arendustöös. Pole ju saladus, et
näiteks Ameerika Ühendriikides väljaantavate patentide
edetabelis kõrgel kohal olemine on ülimalt prestiižne,
mistõttu suurfirmad annavad teadlikult sisse võimalikult suure
hulga patenditaotlusi. Patentide arv on väga oluline ka ülikoolidele,
veenmaks avalikkust oma teaduspotentsiaalis, ja väikeettevõtetele,
kelle jaoks patendid (ja patenditaotlused) on tihtipeale ainsaks võtmeks
äriläbirääkimiste alustamisele.
Millised on meie võimalused selles suures mängus
kaasa lüüa? Vaatame Eesti residentidele väljastatud patente
Ameerika Ühendriikides (maailma suurim homogeenne siseturg, suurim turg
nii meditsiini, biotehnoloogia kui ka infotehnoloogia vallas) aastatel
2004–2006. Kokku tuleb 9 patenti ehk keskmiselt 3 patenti aastas.
Võrdleme seda Soomega – kokku 2726 patenti 3 aasta jooksul
ehk keskmiselt 906 patenti aastas. 2006. aastal anti IBMile välja 3621,
Samsungile 2451 ja Canonile 2366 Ameerika Ühendriikide patenti. Nende
numbrite valguses on selge, et meil on sisuliselt võimatu rakendada
enamikku patentide kasutamise strateegiatest. Seejuures moodustavad meie
vähestest patentidest enamiku väikese tehnika muutuse
määraga patendid, mida on konkurentidel kerge modifitseerida (design
around). Kui näiteks lumelauale väikese tehnilise muudatuse
teinud ja sellele patendi saanud ärimees tahab oma tootega turule minna,
peab ta lumelaua aluseks olevate kehtivate patentide eest maksma litsentsitasu.
Olukorras, kus tootearenduseks niigi raha napib, on see ületamatu
takistus. Pealegi suudavad konkurendid sarnase lahenduse väga kiiresti
välja töötada ja kohtulahinguks Eesti ettevõtjal raha ei
jätku.
Millise tulevikusihi võiks valida Eesti?
Põhiliselt näen kahte teed. Esiteks tuleks keskenduda patentide
taotlemisele valdkondades, kus suhteliselt väheste patentidega oleks
võimalik katta kogu toode. Näiteks meditsiin, kus Dahlini ja
Berensi andmetel piisab uue ravimi intellektuaalomandi õiguste katmiseks
kolmest patendist (samas nüüdisaegset mobiiltelefoni katavad sajad
kehtivad patendid). Teiseks tuleks veelgi tihendada koostööd meie
teaduskeskuste ja maailma juhtivate firmade vahel. Kindlasti tuleks
tõsta ka meie leiutiste ja patentide alast teadlikkust, et seda
mängu kaasa mängida. Sest iga mängu mängimine algab ju
reeglite tundmaõppimisest...
Patenteerida saab leiutisi, mis peavad vastama teatud kindlatele tingimustele. Patenteerida saab inimeste poolt loodud protsessi, seadmeid, tooteid või aine koostist ja nende edasiarendusi.
Leiutis peab:
- olema uus, st see ei tohi olla teatav avalikkusele ehk olla nn prior art;
- olema tööstuslikult kasutatav;
- omama leiutustaset (inventive step).
Patent on riigi poolt antud õigus keelata riigi territooriumil teatud ajaperioodi jooksul toodete tegemise, kasutamise, müümise ja importimise, mis rikuvad patendiomaniku õigusi.
Enne patendi väljastamist viiakse läbi põhjalik ekspertiis, et tõestada leiutise unikaalsust. See on oluline erinevus võrreldes Eestis välja antavast kasuliku mudeli tunnistusega, mispuhul ekspertiisi ei tehta. Seetõttu osutub võimalikuks nn jalgratta leiutamine, st tunnistusi antakse välja leiutistele, mis mujal maailmas on juba ammu patenteeritud või avalikus kasutuses.