10.07.2009, 00:00
Patriotismi pühitsus
Lõppenud XXV laulupidu pühapäevasel kujul oli selle sajandi
kõige suurejoonelisem, hingeminevam ja visuaalse mulje põhjal ka
vist kõige nooruslikum eestlaslikkuse manifestatsioon eelmise aasta
“Märkamisaja” kontserdi kõrval. Meie rahvuslik vaim sai
üheks hiigelhetkeks taas – nagu see 4–5 aastaste tsüklite
puhul juba kaugelt üle saja aasta kordub – kollektiivse lauluriituse
läbi vabamaks, vennalikumaks, võrdsemaks.
Kunstiliigina
vaadelduna näib laulupidu nagu performance. Teatavasti on ka
performance’il oma stsenaarium, kindlad tegevuspunktid, juhtfiguurid,
interaktiivne suhtlus publikuga, kõrghetked jne. Kuid kui performance
pole suunatud massidele, siis laulupidu seda just on – see on tema
identiteedi nurgakivi. Kui massiürituse stsenaarium aga logisema hakkab,
lööb see oma pitseri kogu üritusele.
Nii
amatöörlikku laulupeo korraldust ja diletantlikku lavastust pole ma
varem kogenud. Rongkäigu vale ajastatus, Andrus Vaariku
“režissööritöö”, Urmas Vadi maotud vahetekstid,
Laine Jänese kõne, Aet Maatee arusaamatud raadiokommentaarid,
asjatundmatud ETV reporterid, selge finaali puudumine ... Seda kriitilist
nimekirja võib laulupeol osalenu ise täiendada.
Mis
jääb, on pidu ise, südamest südamesse lauldud repertuaar,
need Kaunimad Laulud. Viimaste hulka kinnistus mu meelest nüüd Peep
Sarapiku/Juhan Liivi “Ta lendab mesipuu poole”. Ja spontaanselt
lõpus lauldud “Jää vabaks, Eesti meri” kui
kõigi ÜhesHingamise sümboolne väljendus.