Petter Næss leiab täiuslikust ühiskonnast vaimuprobleeme
Ülemöödunud nädalavahetusel kogunesid
Tallinna norra filmiinimesed. Nimelt toimus siin nende ametiühingu
erakorraline nõupidamine. Samal ajal näidati Sõpruse kinos
viimaste aastate norra parimaid filme. Programmis “Fookus: Norra”
oli ka kolm Petter Næssi filmi – “Elling”,
noortefilm “Lihtsalt Bea” ja järjefilm “Elling –
Armasta mind homme”.
Næss on üks väheseid
Norra režissööre, kes ka Hollywoodis lavastanud, kuid ta
põgenes sealt kiiresti, sest produtsendisüsteem hakkas ajudele.
Vaatame enne intervjuud ära pea kaks kolmandikku tema 2004. aastal
valminud noortekast, mille sisuks süütuse-paine, härra
õige jaoks seksuaalselt ette valmistumine, kompromissid kambavaimule
järele andmise ja iseendaks jäämise vahel. Lavastaja
itsitab nagu poisike, kui peategelase ja tema esimeseks seksikogemuseks
väljavalitud “kogemustega” poisi vahel olukord piinlikuks
läheb. Sooja huumori võtmes murettekitavast tendentsist
kõnelev film kogus Norras 200 000 vaatajat. Küünik minus
küsib, et kas tollal 41aastane režissöör tõesti korrakski
ei mõelnud, et ilusad tšikid ja seksijutud on kindla peale minek
ja võimas müügiargument.
Käsi
südamel, kas te kalkuleerisite, et sellise teemaga saate kõvasti
publikut?
Ega ma ausalt öeldes ei saanud siis arugi,
et seal nii palju seksijuttu sees on. Ausõna, filmi edu tuli mulle
ootamatuna, aga muidugi on tore, kui on palju vaatajaid. Ma ei tee filme ju
iseendale. See teema oli mulle oluline. Kui mul poleks seal olnud südant
sees, siis oleks film tulnud külm ja kommertslik.
Mõned
kriitikud muidugi ütlesid, et see on tüüpiline Ameerika
keskkoolifilm. Aga vat, nad unustavad ära, et Norra ongi nagu Ameerika.
Kõik on sama – mood, muusika, suhtumised. Nii et kui teed filmi
koolilastest Oslos, siis see ongi nagu Ameerikas. Kahjuks.
Mu
meelest pole see lugu ainult noorte seksuaalsusest. See on lugu enda eest
seismisest. Üha raskem on jääda endaks, teha seda, mida ise
õigeks pead, mitte seda, mida teised arvavad, et sa peaksid tegema. Ja
see kestab kogu elu. Norras on see probleemiks küll – nn esimesel
korral unelmate printsiga peab ju kõik olema perfektne. Ja selleks
seksivad tüdrukud enne sõpradega, n-ö harjutavad, et
õigel ajal oleks kõik täiuslik.
Nagu
filmis?
Jah, täiuslik “nagu filmis”, nagu
meedias, naisteajakirjades jne.
On teil endal ka lapsi?
Jah, poiss on viis ja pool ja tüdruk kaksteist, nii
et tal on see kõik veel ees (seda ütleb ta muretult ja
rõõmsalt muheldes).
Norra on n-ö
unelmate maa, teie aga teete järjekindlalt filme inimestest, kes ei saa
hakkama, ei sulandu – autistid, asotsiaalid, immigrandid jne?
Meie sotsiaaldemokraatia kohta saab palju head öelda, kuid see
tung normaalsusele läheneb tegelikult juba hullumeelsusele. Igaüks
tahab sobituda, aga tunne, et sa pole piisavalt hea, ajab hulluks. Jah, ma
tunnen ennast Ellingu-suguses karakteris ära, ja seetõttu teengi
filme, mis näitavad, milline on elu selle perfektse pealispinna all. Teen
filme nendest, kelle häält pole kuulda.
Ometi,
Norras on ju hea elada?
Jah, muidugi, liiga hea. Meil ei
ole “päris” probleeme, okei, vingutakse kõrgete maksude
üle jms. Oled sa näinud filmi “Jumalate linn”? Vat need
on päris probleemid – ärkad hommikul üles ja
võitled &
otil
de;htuni oma elu eest. Meie loome probleeme, mõtleme neid välja.
Viimane raske aeg oli Norras 60 aastat tagasi. Pärast Teise
maailmasõja lõppu ehitati riik üles. Nüüd on
kõik valmis. Ja kuskile pole enam minna. Heaoluühiskondades on
selle võrra suuremad vaimsed häired, psühholoogilised
probleemid – üksildus, kohandumisvõimetus...
Norra film
on olnud pikka aega oma naabrite, Taani ja Rootsi, isegi Soome filmi
väikevend.
Nüüd on olukord muutumas. Miks ja
kuidas?
20 aastat tagasi tegid inimesed filme lihtsalt
filmide tegemise pärast. Paraku. Praegu on palju noori inimesi, kellel on
sisemine sund ja vajadus filmi teha, oma lugu rääkida. Seepärast
ongi olukord paranenud. Muidugi, ka elementaarsed kutseoskused on paranenud.
Meid on siiski juba süüdistatud selles, et teeme jube palju
filme 30. aastates meestest, kes ei tea, mida oma eluga peale hakata. Aga nii
see praegu on, selline on see ühiskond, kus me elame. Naised ei vaja enam
mehi, noh, millekski muuks kui laste saamiseks. Nende funktsioon ja
ülesanded tuleb ümber mõelda.
Te hakkasite
filme tegema küpse inimesena, 39aastaselt?
1998–1999 tegin oma esimese filmi (“Absolute Hangover”,
mida näidati ka Pimedate ööde filmifestivalil – MT). Enne
seda lavastasin sama teksti teatris. “Ellinguga” läks samuti
– enne lavale, siis filmiks. Teater on hea laboratoorium, kus sa saad
testida, kas ja kuidas lugu publiku peal töötab. Film annab lihtsalt
meeletult palju mänguvõimalusi juurde.
Oslos
tõin just lavale loo “Gone with the Woman” (parafraas filmi
“Gone with the Wind” ehk “Tuulest viidud” pealkirjast
– MT). See on nüüd siis jällegi üks 30aastase mehe
lugu, õigemini, väga kummaline armastuslugu mehest, kelle elu
võtab üle üks naine. Mees ei saa selle olukorraga hakkama,
ning otsustab lõpuks hoopis armuda, mitte vastu panna. Aga see pole hea
lahendus. Film on traagiliselt naljakas, nagu mu filmid kõik. Sest nii
naljakas on, kui kõik veab viltu (naerab nakatavalt).
Kas koomilises võtmes on lihtsam lavastada?
Ei ole lihtsam ja küll ma kunagi ühe ülimalt traagilise draama
ka ära teen. Kõige raskem on leida tasakaal huumori ja
tõsiduse vahel. Asi on selles, et huumor võtab pinge maha, ja nii
jõuab tõsine teema paremini kohale. Kunst on selles, et pilgata
ei tohi, tuleb saada publik naerma koos karakteriga, mitte tema üle.
Mulle meeldis väga “Babel” – see on
võimas film. Mulle meeldib nii naerda kui nutta. Aga ma usun, et
enamikule meeldib ikkagi naerda ja tunda end paremini, mitte halvemini. Vat see
on küll Norra probleem, et ei ole võimalik ennast enam paremini
tunda.
(sündinud 1960) on kirjanik, näitleja, filmi- ja teatrilavastaja. Pärast “Ellingu” tohutut edu (800 000 vaatajat Norras) ja Oscari-nominatsiooni kutsuti ta Hollywoodi lavastama. “Mozart and the Whale” ei kukkunud välja sugugi sellisena, nagu Næss seda soovis. Kuna Ameerikas toodetakse filme erarahaga, siis võtsid produtsendid postproduktsioonis järje üle. “Minule ei antud võimalust viimast sõna öelda. Nad vahetasid ära musa, ja minu jaoks ühest tõsisemast filmist tegid nemad romantilise komöödia! Norras räägime me postproduktsioonis, millist filmi me tahame teha. Seal aga räägitakse lõpufaasis filmist, mida publik näha tahaks.”
Ameerikas elab sama palju norrakaid kui Norra kuningriigis. Næss on ülimalt kriitiline Ameerika poliitika suhtes, kuid selgitab, et kuna Ameerika aitas Norrat pärast sõda üles ehitada, siis on kahel riigil väga tihe side. “Võib-olla siis, kui ameeriklased on kogu maailma perse keeranud, saadakse aru, et ameeriklane ongi see bad-guy. Kui keegi praegu Norras valitsuse tasemel julgeb öelda midagi Ameerika-vastast, tuleb kohe kõne Ameerika saatkonnast. Norra valitsus peaks olema palju kriitilisem, aga nad ei julge. Ma peaks sellest vist filmi tegema!”