plaadid
Simple Minds
“Cry”
(Eagle
Records)
Ma ei oska Simple Mindsi suhtuda. Alati oli neil mõni enam
kui keskpärane ja natuke, aga mitte liialt painajalik lööklaul, alati olid nad
“Vaese mehe U2” – või on selline väljend olemuselt loll? Mind vihastab näiteks
Joe Jacksoni nimetamine vaese mehe Billy Joeliks väga, minu arust on BJ rikka,
aga lolli mehe Joe Jackson. Jim Kerr & Co võisid ju staadionidel mängida,
aga meeldejäävust ja ajaloolisust väljaspool telepoe kuumade 80ndate
kogumikplaate kipub väheseks jääma.
Seda veidram, et uus album mulle isegi
pisut meeldib. Siin on tugevat vanaaegset simplemindslikkust (“Cry”,
“Spaceface”, “One Step Closer”), 80ndatest päritolijale sobivat kompleksivaba
elektroonilisust ilma mingi “juurte” või rock’n’roll’i pretensioonita. Siin on
üllatavaid kõrvalekaldeid, bowielik “Face In The Sun” ja eurodisko ja Leonhard
Coheni armsalt totakas hübriid “Disconnected”. Ja loomulikult teab kust
stuudiosse sisse astunud Erasure’i mehe Vince Clarke’i kirjutatud
instrumentaalne lõpunumber, ohjeldamatult, nauditavalt banaalne “The Floating
World”. 6
Tõnu Kaalep
Tanya Donnelly
“Beautysleep”
(4AD)
Tanya Donnelly (kunagi
ansamblis Throwing Muses) plaadil on isevärki ruumitaju. Need on üsna ilmselt
suletud uste, summutatud helide, mõningase tolmu ja üksiolemise laulud. Aga kui
mõni teine – näiteks Tori Amos – kuuleb sellises maailmas paranoiliselt
viirastusi ja laseb tasakaaluta, hüsteerilisel olekul oma hääles esile tulla,
siis Donnelly küll mitte. Ta laulab täpselt mõõdetud toonil täpses mõõdus laule
ja tunneb ennast kodus. Tema suhe oma mikrofoni on väga keskendunud, väga
usalduslik, ehkki platooniline. Saatebänd, eesotsas multiinstrumentalist Dean
Fisheriga, mängib, mängleb hoopis rohkem, kuigi mitte esiplaanil. Neil lauludel
on mõndagi öelda ja kunagi, kui olen tekste põhjalikumalt lugenud, saan teada,
mida täpselt. Kuid praegu meeldib “Beautysleep” mulle kui hääl, kui
kompositsioon, kui vorm puhtuse ja lõpetatuse piiril. Eriti lood 2 kuni 5. Ja
iseäranis number 2, “The Storm”. 8
TÕNIS KAHU
Ash
“Free All Angels”
STRONG>
(Infectious)
Teismelised hevimetali- ja ulmefännid
salvestasid 90ndate keskel loo “Girl From Mars”. Sellest ajast saadab neid
maine, mis teeks Eestis kadedaks suvalise riigiettevõtte. Ashi võrreldakse
Oasise või Weezeriga ja enamasti on võrdlus Oasise ja Weezeri
kahjuks.
Ansambli neljas, ülikiitvaid hinnanguid pälvinud LP “Free All
Angels” ilmus juba 16. aprillil 2001. Niisiis peaaegu et “vana, aga oluline”.
Mida öelda? Hea plaat, mis oleks võinud olla palju parem. Väikestest iiri
UFO-sõpradest on saanud noored mehed. Aga sisenemisel täiskasvanumaailma on
midagi olulist kaotsi läinud. Varasemaid sangviinilisi fantaasiapilte asendab
melanhoolne suhete-poeesia. Ja veel: Tim Wheeleri soov teha pärast kõiki neid
pungiaastaid midagi “uut” on täiesti arusaadav. Paraku tähendab “uus”
käesoleval juhtumil laia joonega ballaade “Shining Light”, “Candy”, “Someday”,
“Sometimes” ja “There’s A Star”, kust nõrgub ülirammusaid meloodiaid nagu
kasest mahla. Ashi senine kaubamärk, särav powerpop, mida plaadil esindavad
“Walking Barefoot”, “Burn Baby Burn” ja “Cherry Bomb”, upub justkui
tselluliiti. 6
MART JUUR
Masters At Work
“Our Time Is
Coming”
(Tommy Boy)
Mis asi see oli, mis
house-muusika kunagi nii atraktiivseks tegi… Jeesas, neid asju oli palju! Kuid
house’i vaieldamatuks veetluseks oli, et pillidel ja aparaatidega, mille
kasutamiseks polnud vaja instrumendiharidust, tehti ideerikkamat ja põnevamat
muusikat kui ümbritsevas ja valitsevas muusika-stseenis. Oli omamoodi leebem
versioon pungi fuck-off’ist pilliludistamise ja virtuoossuse kummardamise vastu
– raputav, robustne, toores, friik, edasiviiv ja tohutu haardejõuga muusika,
millega võis katsetada igaüks. Arvutite ja sämplerite taha sattunud
“diletantidest” noorukite muusika, mis ei olnud see p ä r i s, see õ i g e
muusika. Päris ja õige muusika loomiseks on üldise arusaama kohaselt vaja
korralikult pilli vallata, koolitatult laulda ning parem oleks, kui laulus
oleks salm ja refrään ja salm ja refrään. House oli aga fucking elektrooniline
ja mõni eriti hea lugu võis koosneda minimaalsetest komponentidest. Üks
ootamatu süntesaatorihääl, miski töötav sämpel ja trummimasin, sellest
piisas.
‘00ndate hausimehele meeldib aga miski muu. Tema jaoks pole tähtsal
kohal originaalne idee ning tema kahepealiseks jumalaks on Masters At Work.
Püha Kenny ja püha Louie, kes omal ajal olid samasugused masinatega
eksperimenteerijad nagu kõik teised – ainult et paremad – ning kes on tänasesse
tantsumuusikasse toonud lausa orkestrid. Kullahinda tõstnud live-bassid ja
live-trummid. Kitarril professionaal! Trompeti ja flöödi taga elus ja real
inimene! Oi kuidas ikka on kuulda, et see muusika elab!!! Ja kaasa teevad
vokalistid, ledzendarid: vanad ja head James Ingram, Patti Austin, Stephanie
Mills, tülpimust tekitavad jõulisehäälsed vokaalhiiglased, kellesse MAW
tulutult relevantsust sisse proovib süstida.
Pillivägede kasutamises
iseenesest ehk poleks midagi tagasiviivat või halba, kui nad suudaks õ i g e
muusika vahenditega sellegipoolest uusi väärtusi luua. Aga nad ei loo. Nad kas
ei viitsi tegeleda ideede otsimisega või siis ei jätku neil värsket
pealehakkamist igale poole ja toodavad halvas mõttes ülikorraliku, up-deiditud
diskosouli. Minu arust võiks kokku leppida, et see – enamik albumi “Our Time Is
Coming” muusikast – ei ole house-muusika. See on hoolikalt sepistatud soulful
tuksumine. Miski leebe ja kaunis ning disainerhingeline meeleolumuusika, mis on
kestnud juba kümnendeid, kuid uuesti- ja ümberpakituna taas kaubaks läheb. See
ei ole house!!
Lõppude lõpuks, ega siin väga uusi lugusid ka pole. Kõik
viimase aasta jooksul klubiinimesi tantsutanud ja rõõmustanud Masters At Worki
hitid – “Lean On Me”, “MAW Expensive”, “Latin Lover” – mitte-DJ-inimese jaoks
ühele plaadile kokku pandud, ja “Work” on tõesti hea ning kõige parem lugu
siin. Teeb su megaõnnelikuks, kui lihtne MAWi fänn oled. 6
SIIM NESTOR
Cornershop
“Handcream For A
Generation”
(Wiija)
Lauspakett eklektikat Londoni
pundilt, kes protestiks Morrissey skinhead’i imagole põletas omal ajal
ex-Smithsi pilte kontsertidel ja pressikatel. Briti meedia arvates oli see vaid
puhas PR-samm, kuigi antirassistlikud avaldused pole Cornershopi juhi, sikhist
Tjinder Singhi muusikavälisest tegevusest ka tänapäeval kadunud. Samuti näitab
ta endiselt nutti laulutekstide ja viisijuppide koostamisel. Kuigi, jah, 1997
ilmunud superalbumi “When I Was Born For The 7th Time” lööv värskus on hääbunud
viis aastat kestnud eneseimetlusperioodi ja vahepealsesse – üsna igavasse –
alter-ego disco-projekti Clinton.
Aga pole hullu. Ja seda eriti minule,
kelle middle name on eklektika, ja Punjabi muusikakultuur sama südamelähedane
kui jamaika reggae või gallia house-biit. Aastaid oodatud uus materjal algab
stiilse – kuid mitte eriti tõhusa – funky-palaga “Heavy Soup”, kus lauljaks
paar põlvkonda varasem Otis Clay. Edasi läheb aga lõbusaks, sest
background-vokaali laulvad lapsed annavad palale “Staging The Plaguing Of The
Raised Platform” eht-korneršopliku siira positiivsuse. Eklektiline atakk jätkub
Etienne de Crecy tüüpi prantsuse funkhouse’iga, pool aastat Pariisis elamist on
jätnud Tjinderisse oma jälje. Seejärel tuleb aktuaalne singel väga laheda
pealkirjaga “Lessons Learned From Rocky I To Rocky III”. Lähemal kuulamisel
saab aru, et siin antakse kõva pilkelaks nu-metal-kultuurile. “Wogs Will Walk”
on justkui tagavara “Brimful Of Asha”, kuid igavus ununeb kiiresti, kui kätte
jõuab “Motion The 11”. “Kojak Of The Nazaritesi” uhke rastavokaal ja leebed
kitarri-oreli rütmid-harmooniad annavad üllatusliku tõdemuse, et see on nüüd
esimene kord, kui Cornershop jamaika temaatika üldse sisse toob. Plaadi parim
rada! Albumi teine pool on (veel) tugevam ja aeg liigub kiiresti. “People Power
In The Disco Hour” on ilmne tulevane hitt ja “London Radar” lahe
easy-listening. Kulminatsioon saabub eelviimases loos “Spectral Mornings”, mis
kõlab psühhedeelsemalt kui Primal Scream ja kus Noel Gallagher mängib kitra
lahedamalt kui iial varem.
Vaatamata alguses toodud umbusklikule
umbsuse-väitele on Cornershop teinud siiski jälle hea plaadi. Lõpp hea, kõik
hea. 8
KOIT RAUDSEPP