plaadid
Nancy Sinatra
“The Very Best Of”
STRONG>
(Amigo)
Kuuekümnendatel oli maailm täis plikasid, kes nägid
meeletult blondid välja ja esitasid väga šefilt kohutavalt lahedaid vikerviise.
Petula Clark, Dusty Springfield, Shirley Bassey, Sandy Shaw, Heidy Tamme...
oeh, tegelikult on nende nimeks Leegion. Nancy Sinatra pole selle plejaadi
päris tüüpiline esindaja. Tema paps oli vana Frank ise ning isa ja tütre kuulus
duett “Somethin’ Stupid” on Eestis mobiilihelinate kategoorias jätkuvalt
tirituim meloodia.
Aga eriliseks teeb Nancy hoopis panus, mille tema
muusikasse andis produtsent ja helilooja Lee Hazlewood. Nancy repertuaari
paremik on Hazlewoodi looming, käesoleva albumi tipphetkedeks kujunevad hetked,
kus Nancy vahvalt plekisele häälekesele sekundeerib Hazlewoodi kummituslik ja
madal tämber. “Summer Wine”, “Lady Bird” ja “Sand” pole mingi easy
listening-stiilis tilulilu, vaid sügavad, mõjuvad laulud, mis võivad Johnny
Cashi ja John Cale’i veel praegugi kadedusest küüsi närima panna.
7
MART JUUR
A-ha
”Lifelines”
STRONG>
(WEA)
Öelge palun, kas 80ndate tagasitulemine on ametlikult
möödas või kestab veel? Sellel Norra bändil oli ju üks hittlugu kusagil
sedaaegu? Ma lihtsalt sellepärast küsin, et teada saada, kas albumil
“Lifelines” võiks kusagil kellegi koduses stereos mingisugunegi mõte olla. Aga
samas – kui 80ndate parim muusika oli glamuurselt pilklik ja võltsingujanune,
siis A-ha on ikka olnud skandinaavialikult siiras ja rahumeelselt eepiline ning
seega lõppkokkuvõttes kasutu ja kahjutu ühtviisi. Alati on edetabelites
leidunud paremaid asju. Ja alati on olnud ka ilgemaid. Sedakorda on A-ha
kaastöötajaiks palganud mitu kõva nimega produtsenti. Siin on Stephen Hague, on
paarikaupa töötavad Clive Langer ja Alan Winstanley. Aga miskit uudist neist ei
sünni. Nad on ju kõigest produtsendid, eks? Nad lihtsalt produtseerivad. Ja
tulemus on pelgalt produktsioon. Või mida teie siis ootasite? Muidugi, te võite
mängida ühe totra teooriaga – et miks Morten Harketi hääl kõlab kohati nagu too
sealt Brainstormist, aga seegi pole pikalt huvitav. Võibolla tuleks lihtsalt
mõnelt produtsendilt küsida. 4
Tõnis Kahu
Armand Van Helden
“Gandhi
Khan”
(Armed/Warner)
House. Õhus tukslev armastus. Muusikasse valatud seks. Mitte tantsimise,
hõõrumise muusika.
Mitte enam. Juba tükk aega mitte.
Kui Armand Van
Heldeni eelmine LP “Killing Puritans” oli kutse peksule, siis see siin on külm
sõda. Üks selline lõbus sõda. Sest see algab plaadikaane fotost, mille peal on
Armand Van Helden täies hiilguses. Ja ükski Armandi pilt pole endine pärast Ali
G-d. Aga olgu. Nalja saab ka keset kuulamist. Suurem osa ajast on lihtsalt
hirm. Kõige lummavam lugu on “I Can Smell U”. Palju trumme, palju müra, palju
vaikust ja üks pahaendeline jutustaja.
Tegelikult on “Gandhi Khan” nagu üks
arvutimäng. Kui sa piisavalt lähedalt asja jälgid, lendad Maa keskmest läbi
pinnase stratosfääri ja sealt läbi suvalise jääkamaka tagasi alla. Ja nii paar
korda per lugu. Armand Van on kontrastide mees. Kellavärgi Apelsin ’02 räägiks
temast.
Keeruline on ette kujutada, millisel Eesti diskol sellist muusikat
mängitakse. Samas on hästi lihtne ette kujutada sellist muusikat mingis
elektropop-setis Playgroupi ja näiteks Ural 14 Diktatorsi vahel. Ent ka siis
kisub ta sind korraks ruumist välja ja jätab omapead.
See on majesteetlik
album. Armand Van Helden on kuningas ilma kuningriigita. Liitu tema
kaaskonnaga, ja sul tekib Sancho-kompleks.
Ma ei saagi kohe aru, mis see on.
Black house? Doom house? Death house?
Aga see meeldib mulle hullu
moodi.
Äkki see polegi house? 9
ERIK MORNA
Danny Krivit
“Grass Roots”
STRONG>
(Strut)
Kui mõni tuttav satub New Yorki minema ja uurib
minult, kuhu õhtul aega veetma minna, siis tavaliselt soovitan esmalt pühapäeva
pärastlõunast pidu nimega Body And Soul. Keskmine newyorklane pole enamasti
Body And Soul’ist kuulnud, kuid keskmisele euroopa diskoturistile on see New
Yorgi pidu tihti õigustatult peamine sihtmärk.
Kolm keskealist DJd, kes
selle ürituse taga on, on Joe Claussell, Francois Kevorkian ja Danny Krivit.
Esimene neist käis möödunud suvel Tallinnas ja pani nii mõnegi puritaani
proovile U2 ja Whami mängides.
Francois Kevorkian on vähemalt leheküljelist
artiklit vääriv armeenia päritolu legendaarne vana kooli produtsent. Selle
retsensiooni kangelane on kolmikust vast vähim tuntud liige, kuid mitte vähem
kõva mees.
Varase noorpõlve veetis Danny ettekandjana ühes oma isa Village’i
söögikohtadest, mille kundedeks olid teiste seas Jimi Hendrix, Janis Joplin ja
John Lennon. Ta isa oli ka Chet Pakeri manager’iks, mis tähendas muuhulgas ka
seda, et noor musta muusika huviline võislubada endale privileegi näiteks James
Browniga sinasõprust pidada ning ligipääsu tema lugudele kohe, kui need linti
said. Danny esimene residendi koht oli samuti ühes isa klubidest. Nii et
sellise muljetavaldava taustaga mees on Danny Krivit.
“Grass Rootsile” on
Krivit pannud osakese teda enim mõjutanud muusikast – Talking Headsist Donald
Birdini, kaasa arvatud mõned rariteedid vanast ajast. Tõeline pärl-kogumik ka
kõige nõudlikuma maitsega melomaniakile. 10
RAUL SAAREMETS
Frank Sinatra
“Romance”
STRONG>
(Bristol/Reprise)
Selle duubelalbumi autor on Robbie
Williams. Või on mõni muu põhjus peale Williams/ Kidmani jõuluhiti “Something
Stupid”, miks keegi järsku otsustas, et maailm on valmis järjekordseks
Sinatra-kogumikuks. Kas Frank oli sama hea kui Robbie? Kas Cassius Clay oli
kõvem kui Mike Tyson? Rahvas nõuab.
Mis kokkuvõttes on kena. Sest nüüd on
mul viimaks võimalus omandada suhteliselt soodsalt peaaegu kõik “meie Franki”
paremad palad, millest ma tahaksin hoolida. Palad, mida mul pole, sest 50ndatel
polnud mind, 60ndatel olin liiga väike, 70ndatel ei teadnud, 80ndatel ei
hoolinud ja 90ndatel hoolisin, aga polnud raha.
Saluut, kallis
plaaditööstus! Rahvas nõuab, rahvas saab. Varsti saabub aeg, mil ei ilmu muid
plaate kui The Doorsi, Madonna ja Frank Sinatra kogumikud.
8
ERIK MORNA
Elvis Costello
”When I
Was Cruel”
(Island)
Oleks tahtnud Costello uue plaadi
arvustamist edasi lükata. Öelda toimetajale, et nii umbes neli kuud. Tema oleks
öelnud, et plaat on juba umbes paar nädalat sinu käes, oleksid pidanud rohkem
kuulama. Nojah, aga ma ei taha teda rohkem kuulata. Professionaalsetel
põhjustel ehk võiks, aga lõbu ja naudingu pärast vaevalt. Selline on Elvis
Costello alati olnud. Sa paned ta mängima ja ekstaas lahkub toast. Sulle jääb
kujutis temast, need prillid, see hääl, need pedantselt konstrueeritud laulud.
Mis edasi? Ma kujutaksin ette sellist tööd, kus poleks muud teha kui uurida
tema salasõnumeid ja tema viiteid ja tsitaate. See ei õpetaks kedagi teda
armastama, kuid aitaks tema maailma süsteemi viia, sellega kuhugi välja
jõuda.
Hea küll, “When I Was Cruel” väidetakse olevat moderniseeritud
Costello. Ja nagu alati sellega liialdatakse. Siin pole mingit techno’t ega
hip-hoppi. Ja igatahes on siin paras ports päris argiseid Costello-lugusid –
“45”, “Daddy Can I Turn This?”, “15 Petals” –, mis võiksid kõlvata
kõrvalepõikeks praktiliselt igale tema ligi paarikümnest stuudioplaadist. Kuid
siin-seal on ta oma puritaanlikku siseilma värsket õhku sisse lubanud ja midagi
sellest meiegi jaoks kaunistanud. “Dust 2...” ja “...Dust” lubavad end Costello
sakiliste servadega kitarrikõlast er(g)utada. “Alibi” võiks olla
klaustrofoobiline, aga ei ole ning “When I Was Cruel No. 2”, Barry Adamsoni
stiilis pop-noir, on parim kõigist. Aga õiglase hindega läheb aega. Veidi
rohkem kui 7, jah, pealegi see tõuseb pisut ja tasapisi... Ei usu aga, et ta 8
kätte saab. Nii et juuksekarva lõhki ajades – hetkel nii umbes 7, 247
TÕNIS KAHU
Erinevad
esinejad
“Audiolounge”
(Intermedium)
Ammer/Console,
Robert Lippok, Robert Merdzo / Bülent Kullucku ja Laar/Zeitblom toodavad igaüks
ühe pooletunnise loo. Ammer/Console teevad glitch’i selle sõna kontseptuaalses
tähenduses (lugude vahekohad, sumbumised, vaikuse saabumine/lõpp, lõiked jms),
mitte krabina mõttes. Väga huvitav, läbitunnetatud, poole tunniga tundmatuseni
muutuv materjal. Robert Lippok (To Rococo Rot) teeb vähem huvitava,
etteaimatavate “pop”-rütmidega loo, kus on küll ka häid kohti. CD 2 on
(teoreetiliselt) hullumeelne.
Merdzo/Kullucku liiguvad edasi-tagasi mürgise
ja ülikiire (a la ilma sepahaamrita hardcore) techno, aeglaselt ragisevate
biitide ja meloodiate, progressive house’i (sic!!!), jenka, trip-hopi jm
obskuursete stiilide vahel. Laar kujutab endast Kalle Laari. Tema ja Zeitblom
teevad kujuteldamatult musta, mürarikast minimal techno’t, mis kõlab, nagu
loeks helipea seda otse Ruhrgebieti söelindilt. Oh kurat, see lugu keeras mul
kõlarid ka p...e. 8
ERKKI LUUK
Michael Bolton
“Only A Woman
Like You”
(Jive Records)
Keda siiski uskuda? Tiina Park
väidab, et Michael Bolton on naiste suur lemmik, aga naised tegid öäk, kui
nende käest Boltoni kohta küsima läksin. Justkui oleksin likööri
pakkunud.
Boltoni plaati näeb tavainimene ainult kujundusajakirjades, kus on
pildistatud luksuskorterite interjööre. Siis on seal riiulile pandud mõned
pildiraamatud ja plaadimängija kõrval lösutab Boltoni “Greatest Hits” nagu
rammus padakonn. Kõige paremini, olen ma tähele pannud, taluvad Boltonit
taksojuhid. Nad vahetavad kohe jaama, kui raadiost mõni normaalne lugu tuleb,
aga kui kõlavad Boltoni aariad, on sohvril enamasti savi.
Üks asi on küll
täiesti kindel. Uus Bolton on sama hea kui eelmised. Võibolla natuke paremgi!
3
MART JUUR
Sheryl
Crow
“C’mon, C’mon”
(A&M)
Ühes vanas
psühholoogiaõpikus toodi kord selline näide, et illustreerida eri inimtüüpide
reaktsioone ootamatutes olukordades. Koleerik, sangviinik, melanhoolik ja
flegmaatik pandi magamise ajal kotti ja viidi sügavale metsa. Kui melanhoolik
kotist välja lasti, langes ta kummuli ning puhkes südantlõhestavalt nutma.
Koleerik rebis koti ribadeks ja kukkus märatsema. Flegma hõõrus silmi, vaatas
ringi, haigutas ja puges seejärel kotti tagasi, et teha veel üks uinak. Kuid
sangviinik, mida tegi tema? Sangviinik viskas koti õlale – sest kotti võib ju
tulevikus tarvis minna – ning hakkas muretult vilet lastes astuma suunas, kus
tema meelest asus metsaserv.
Vaata nüüd, armas lugeja – Sheryl Crow ongi
just nagu see sangviinik seal metsas. Situatsioonis, kus Alanis Morrisette
hakkaks ulguma, Madonna märatsema ja Dido heidaks magama, jääb tema ikka
heatujuliseks. Nagu kõigil kenadel inimestel, on tal palju häid sõpru. Lenny
Kravitz, Liz Phair, Stevie Nicks, Don Henley, Gwyneth Paltrow ja Emmylou
Harris tulevad platsi, kui plaaditegemiseks läheb. 8
MART
JUUR