24.07.2009, 00:00
Plinkadi plonkadi pillerkaar
Tartu laululaval toimus laupäeval järjekorras viies sõltumatu
muusika festival Plink Plonk. Sellel üritusel laulukaare all koos ei
laulda, festival toimub lauluväljaku muruosal. Kes juba varem
plinkplonkimas käinud, teab, et lesimisaksessuaarid nagu näiteks
tekid-padjad tuleb festivalile kindlasti kaasa võtta. Söök,
jook ja sõbrad on siin kõik olemas, kõrvu paitab hea
muusika ja nahka silitab soe päike – tegemist on tõelise
paraadiga hedonistidele, kes oma olemusele vastavalt marssimise asemel
küll hoopis nautimise tõsiselt käsile võtnud on.
Festival hakkab juba lõuna ajal pihta.
“Estraadiraadio” torudest tuleb helgeid helisid ja
džässirütmidega võõrustavad nautlejaid rootsi
päritolu veidi shoegaze’iv helieksperimentalist Agnes Mercedes ja
Eesti-Rootsi-Taani džässroki sugemetega improviseeriv eklektikabänd
Dynamite Vikings. Viimase kitarrist Jaak Sooäär räägib
lugude vahele näiteks sellest, kuidas kuskil poes üks kidraplokk
temaga kõneles. Muusika kõneleb inimestega ja inimesed
kõnelevad festivalile kokku tulnud aasta otsa kadunud olnud tuttavatega
ning kõigil on mõnus olla.
Kellaviietee ajaks saab
kingapõrnitsemine läbi – lavale saabuvad Chungin & The
Strap-on Faggots.
Seda, mis nüüd juhtuma hakkab,
võib nimetada diskopungiks, new wave’iks või näiteks
eufooriliseks pervopopiks. Vahet pole, mis ta on, aga kuradi hea on. Bändi
laulja nimega Dancing Queen & Tambourine Chungin laulab natuke nagu Lotte
ansamblist Stella või Arnold Oksmaa ansamblist Syltan. Absoluutselt no
offence, kokku tuleb ideaalne naiivpsühhedeelia. Järsku on ka
festivali publik mitmekordistunud ja tantsukingad jalga saanud. Peale
Faggotseid jätkub psühhedeelia Iiri bändi The Brothers Movement
esituses, seekord indie-roki võtmes. Plink Plongi traditsioonilise
“hullu kahemehebändi” kategoorias astub sellel aastal tulle
noise doom’i duo Talbot, mis korraldajate sõnul veab ka publiku
puhastustulest läbi. Kogemus võib olla valus, aga paljudele
kindlasti vajalik.
Järgmine eksperimentalist, kes oma katseid
esitleb, on Islandi päritolu Kira Kira. Vahepeal tundub tõesti, et
tüübid häälestavad pille, mitte ei anna kontserti.
Bändi liidri Kristín Björk Kristjánsdóttiri
veidi soiguv hääl ei meelita ka eriti. Aga see on puhtalt maitse asi
– kellele kõik need björgid meeldivad, meeldib ka Kira Kira
kindlasti väga. Sest halba muusikat pole ma Plink Plongil küll kunagi
kuulnud, kõik lihtsalt ei maitse.
Eelviimane esineja –
briti pasunabänd Counterpoint on noortest, kohati lausa alaealistest
poistest koosnev pöörane kollektiiv. Tüübid näevad
välja, nagu oleks just rannast või vorsti grillimast saabunud, aga
nii kui torudest sisse puhuvad, läheb peoks. Klassikaline puhkpillimuusika
ja metal, džäss ja funk täitsa passivad, kui need poisid
“brassivad”. Kui siia lisada veel poistekoori meenutav vokaal, ei
teagi kohe, kas imetleda, imestada või asja hoopis imelikuks pidada. Aga
võib neid kõiki korraga teha.
Punkti paneb festivalile
soomlaste “Joensuu1685”. Psühhedeelne 60ndate garaažirokk on
hea lõpetus naeratamist, naiivsust, psühhedeeliat, pasunaid,
päikest, lesimist ja (joogi-)libistamist täis päevale. Vahepeal
meenutab vendade Joensuude power eelmise aasta Plink Plongi võimsat
finaali jaapani bändi Mono kujul, mida sellel aastal härdusega
meenutati. Kerge déjà vu tunne peal, astuvad sajad jalapaarid
Plink Plonk klubisse, kus toimub festi
vali Cooldowner. Winny Puhh ja Popidiot maha kedagi rahustada ei suuda.
Päev varem toimus siinsamas Warmupper, kus oli vast
mõnikümmend inimest, kes said intiimses õhkkonnas nautida
Orelipoisi hunnitut laivi ja siis koju kobistada, et festivalipäevaks
ilusti välja puhata. Nii et aftekal pole näha väsimuse
märkigi. Pöörane pidu kestab hommikuni ja veel kauemaks
jäävad Tartu linna ilmestama läbihigistanud, kuid ikka ilusad
inimesed, rütmid ja rütmihäired, laenatud sigaretid ja
indie-laste murufestivalile omane helge meeleolu.