22.05.2002, 00:00
Poliitilised ideed ja teenused
Ma ei tea, kust, aga tõenäoliselt kõiksugu turundusõpikutest,
kapitalismikursustelt ja ärikoolidest on liikvele läinud iseäralik juuksurite
ja kelnerite teenindusfilosoofia. Arst osutavat selle järgi raviteenust,
õpetaja haridusteenust, valitsusasutused avalikku teenust ja erakonnad
poliitilist teenust. See jampslik elufilosoofia kujutab ühiskonnas olevaid
täiesti otseseid vajadusi ja huvisid ette nagu teatavat kliendikapriisi, mis
suvatseb menüü või preiskurandi järgi tellida endale sobiva tervise, hariduse,
riigivõimu, ja kui seda rida loogiliselt edasi arendada, siis varsti võib-olla
ka hooajakohase jumala ehk usuteenuse.
Täiesti ilmselt on marketingi alale
paslike mõistete laiendamine avalikku valdkonda olnud kõike muud kui
meelemõistuslik tegu.
Erakonnad on tekkinud ühiskonda selleks, et kindlate
poliitiliste ideede elluviimiseks valmistuda haarama ja teostama poliitilist
võimu. Kui sellest määratlusest aga välistada kindlad poliitilised ideed, siis
hakkab asi tõega välja nägema trahteri või juuksuritöökoja moodi: erakonnad
haaravad ja teostavad võimu, et osutada ühiskonnarühmadele mis tahes avalikku
poliitilist teenust. “Mida iganes”, nagu kõlab üks praegusi levinumaid
keeleklišeesid.
Tõsiseid ja otseseid poliitilisi ideid ei ole üheski
ühiskonnas kuigi palju. Neid on peaaegu kõikjal vähem kui erakondi, mis
väidavad end neid ideid järgivat. Samas on suurem jagu tänaste Euroopa riikide
erakondi siiski kindla poliitilise ja ideelise minevikuga – ei kristlik
demokraatia ega sotsiaaldemokraatia olnud 20. sajandi esimestel kümnenditel nii
süütud ja sarnased kui tänapäeval. Pärast mitmesuguste poliitiliste ideede
purunemist või kompromiteerumist on vanad erakonnad pidanud uue ajaga
muganduma. Idabloki kokkuvarisemine ja paljude väikeriikide taasiseseisvumine
oli ränk hoop kõigile vasakpoolsetele erakondadele, sõltumata sellest, kas nad
orienteerusid Kremlile või mitte. Aga ka rahvuslikud erakonnad, mis ilmestasid
mitmeid ühiskondi enne Teist maailmasõda, ei saanud pärast Saksamaa kogemust
enam kõiki ideid afišeerida. Tõsi küll, just praegu on rahvuslik parempoolsus
jälle mitmel pool tõusuteel, aga see ei tulene mitte pöördumisest alglätete
juurde, vaid aktuaalsest demograafilisest olukorrast mitmes riigis ja
rahulolematusest just selles mõttes.
On suur kiusatus püüda iseloomustada
Eesti erakondi nende juhtivate poliitiliste ideede järgi, aga et see nõuab
mahukamat selgitamist ja põhjendamist, siis jäägu see mõne pikema käsitluse
puhuks. Mind huvitab siin hoopis, mis juhtub erakondadega siis, kui igaühele
neist ei jätku oma läbivat ja püsivat poliitilist ideed, kui valija ei saa enam
aru, mis joont mõni erakond tegelikult ajab või on suuteline ajama.
Ideelises mõttes on vanimad erakonnad taasiseseisvunud Eestis kahtlemata
Keskerakond ja Isamaaliit kui Rahvarinde ja Eesti Komitee kunagiste suundade
järgijad, nii nende vastasseisud kui ka partnerlus on pärit neist aegadest. Kui
jätame kõrvale sellised ühekordsed eduprojektid nagu Vaba Eesti,
kuningriiklased, vabariiklased, Koonderakond, liberaalid, pensionärid ja
perekonnad jt, siis mingisugust algset poliitilist ideed sisaldavad täna ehk
veel Mõõdukad, Rahvaliit ja osalt vist ka Reformierakond. Seal, kus on kunagi
olnud mingi selge poliitiline idee, on tänaseks toimunud ilmne lõhenemine
algidee puhtuse järgijate ja menüü paisutajate vahel. Ühed tahaksid jääda
truuks algsele aatele, teised aga osutada klientuuri kasvatamise nimel
võimalikult mimekülgsemat poliitilist teenust. Ja just selle viimase rühma
tegutsemine on kõigis erakondades muutnud nende erakondade platvormid sarnaseks
nagu junkfood’i toidukaardid.
Raske on programme lugedes leida erakonda, kes
ühtaegu ei sooviks edendada ettevõtlust ja vähendada töötust, kes ei sooviks
alandada makse ja suurendada sotsiaalaabi, kes ei esindaks ühekorraga nii
kapitalismi kui ka sotsialismi. Ning täiesti ootuspärane oli, et ükski partei
ei võtnud omaks sotsiaalteadlaste pakutud neomarksistlikku Teise Eesti
kujundit, sest see sisaldas liigagi puhast poliitilist ideed, mis meie
erakondade trendikasse men
üüsse lihtsalt ei saanud sobida – Teise Eesti idee meenutas paljudele borši,
tatraputru ja kalapäevi.
Paraku olukorras, kus n-ö õigeid poliitilisi ideid
on vähe, aga erakondi endid väga palju, on kõige suuremas segaduses valija. Tal
on juba pea ükstapuha, millises sööklas lasta end teenindada. Üksjagu valijaid
peab küll endistviisi lugu poliitiliste ideede puhtusest ja valib
traditsiooniliselt, aga uued ja noored valijad otsustavad vist lihtsalt
erakonna nime trendikuse või üksikute sümpaatsete poliitikute nägude
järgi.
Et nagunii on juba kätte jõudnud Eesti Vabariigi poliitilise
stagnatsiooni ajajärk, siis ega sel kõigel vahet polegi. Poliitiliste ideede
selgust ja erakondade täpset paigutumist läheb vaja keerulistel ja otsustavatel
aegadel, millega praegu küll tegu ei ole. Erakonnad on nagu ühe valdkonna
firmad, mis teevad võidu oma pakkumisi, kusjuures hinnad on suhteliselt
sarnased ja kaup pea täiesti identne.