20.03.2009, 00:00
Raidpere teiste kandidaatide seas
Anu Liivak võrdleb Ars Fennicale kandideerinud viie kunstniku loomingut Kumus.
Näitus “Ars Fennica” Kumus, lahti kuni 26. aprillini.
Kumus avati 28. veebruaril 2008. aaasta Ars Fennica kunstipreemia
kandidaatide teoste näitus ja avalikustati seekordne auhinna saaja –
eesti kunstnik Mark Raidpere. Auhinna, millega kaasnes 34 000 euro suurune
rahaline preemia, andis üle Soome Vabariigi president Tarja Halonen.
Teised kandidaadid olid lätlanna Katrina Neiburga (s.1978), ja soomlased
Maria Duncker (s. 1963), Tea Mäkipää
(s. 1973) ja Seppo
Renvall (s. 1963). Auhinnasaaja valis nende seast San Franciscos
töötav, Hiinast pärit kriitik ja kuraator Hou Hanrou.
Ars Fennicast on saanud üks Soome prestiižikaimaid kunstiauhindu, mida
annab 1991.aastast alates välja Henna ja Pertti Niemistö Sihtasutus.
Valdavalt on kandidaadid olnud soome kunstnikud, ent neid on olnud ka teistest
Põhjamaadest, Baltikumist ja Venemaalt. Baltikumi kunstnikud, nende seas
Jüri Okas ja Leonhard Lapin, kandideerisid auhinnale viimati 1994. Selle
sai lätlane Olegs Tillbergs.
Auhind on vägev
tunnustus Mark Raidperele (s. 1975) ning kindlasti mõjutab positiivselt
tema kunstnikukarjääri. Samal ajal on juba Ars Fennica kandidaadiks
olemine märkimisväärne saavutus, milleni jõuavad vaid
tõeliselt eredad ja omanäolised kunstnikuisiksused. Mina poleks
küll tahtnud olla Hou Hanrou rollis ning ka tema ise tunnistas oma
saatetekstis, et ülesanne polnud kerge.
Näituse üks
nauditavamaid jooni on kunstnike käekirjade omanäolisus videoteostes,
mis kõik mingi piirini on dokumentaalsed ning lähtuvad
tänapäeva maailma mõtestamise vajadusest.
Videoinstallatsioonidest üks pilkupüüdvamaid on Katrina
Neiburga “Solitude” (2005), mis valmis kunstnikul pärast
naasmist Pariisist, kus ta mitu kuud elas ja töötas. Vastupidi
ootustele pole vaataja silmade eest kolme videokaamera vahendusel
läbiliuglevate fotokaadrite seas äratuntavaid motiive, vaid
dünaamiliselt teisenev piiratud vaadete jada, mis avaneb takso või
bussi aknast suurlinna peatänaval tipptunnil.
Neiburga ongi
võimekas meeleolukate lugude jutustaja. Kunstniku hoiak ei ilmne
ainult aine valikus. Teda huvitavad naise kogemused:
“Tänav” (2004) räägib Riia naistaksojuhtidest ja
“Liiklus. Mis on tüdrukutel kotis” (2003) dokumenteerib naiste
käekottide sisu. Tegemist on täiesti erinevas võtmes
lahendatud story’dega, mille meeleolu määrab esmajoones
kaadrite rütm, see, mida kunstnik rõhutab, millest üle
libiseb, mida ignoreerib. Väga isiklik ja tugeva emotsionaalse laenguga on
“Sihtmärk” (2008), milles kunstnik simuleerib isikliku
dramaatilise kogemuse meeleolu mänguasjade maailmas.
Seppo Renvalli teoseid on näituse kataloogis tabavalt iseloomustatud kui
läbinisti inimlikke, tunnete voolu ja inimese haavatavust
väärtustavaid. Peamiselt käe pealt filmitud kaadrite jadas
imiteerib kunstnik vastandlike muljete kulgu. Nauditav meeleolu valitseb
nurgasaalis, kus tervikuks sulavad videoinstallatsioon, fotoinstallatsioon
“Nimetu 1989–2007” ja videoinstallatsioon
“Wallpaper” (2007).
Koos kunstnikuga jälgib
vaataja ümberringi kulgeva elu akustilisi ja visuaalseid rütme, kerib
tagasi mälestusi...
Mark Raidpere loomingus on algusest peale
väga oluline koht olnud tema enda isikul ja suhetel lähedaste
inimestega. Varases, 2001. aastal valminud teoses “Isa”
portreteerib kunstnik oma isa tema koduse miljöö kaudu.
“Voiceover” (2005) baseerub isa monoloogil, milles ta kunstniku
sõnul seletab kaua aega tagasi juhtunud nende mõlema jaoks
olulist sünd
must (teksti pole peaaegu kuulda ning sellest pole tegelikult võimalik
aru saada), mida Raidpere ise ekraani ette paigutatud monitoris inglise keeles
vahendab. Vahepeal nutma puhkeva isa emotsionaalsusele vastandub poja kiretus,
ning liikuva ja staatilise kujundi vastandumine pingestab olukorda veelgi.
Kolmas samasse teemaderingi kuuluv video, mille taustaks on Erkki-Sven
Tüüri Kuldar Singile pühendatud muusikateos, viib videopildis
kokku kunstniku isa ja ema. Ent kohal on ka kunstnik ise: tema figuur
peegeldub vaevumärgatavalt ema ja isa figuuride taustaks oleva
polüesterkapi läikival pinnal. “Majestoso Mystico” (2007)
pidi algul võtma kokku kunstniku muljed Stockholmi reisilt, ent kuna
filmimine langes kokku pronksiööga Tallinnas, koosneb
lõpptulemus kolmest pildireast: esteetiliselt vaoshoitud vaateakende
fotodest, Stockholmi tänavale esinema palgatud duo loost ja
pronksiöö dokumentaalkaadritest.
Maria Dunkeri
hoiakute iseloomustamiseks sobiks vahest kõige paremini termin
skulptuuri dekonstrueerimine. Tema kolme teost ühendav väljapanek
sulab ruumiinstallatsiooniks, millesse sisenedes vaataja muutub ka tegelaseks
kunstniku lavastatud “nukunäidendis”. Viimane kommenteerib
hinnanguliselt päriselu, umbes nii nagu teleseriaal “Pehmed ja
karvased”. Seintele projitseeritav slaidi-show jutustab
koomilis-traagilist lugu grotesksete inimesetaoliste kartuliolendite olemistest
ja tegemistest, ning taustaks kõlab kurb-magus soome šlaager
“Alati ei lähe nii, nagu unistad...”. Materjalide ja
vormikeele osas on kunstniku eitav distants maksimaalselt suur kõigega,
mis kuidagigi seostub traditsioonilise skulptuuri mõistega... Ka see on
selgelt hinnanguline hoiak.
Viimastel aastatel üha enam
rahvusvahelist tunnustust pälvinud Tea Mäkipää mure
objektiks on inimtegevuse destruktiivne mõju elukeskkonnale. Ta
sõnum on ühene ja selge, kohati vägagi propagandistlik, ent
samas on alati tajutav ka teatav iroonia- ja huumorisegune hoiakunihe.
Liialdavas võtmes lavastatud fotoinstallatsioonides on see moment
selgem, sellistes teostes nagu “Kümme käsku 21.
sajandile” (2007) vaevu tajutav. Näituse kõige
vaatemängulisemateks teosteks on vaieldamatult Mäkipää kaks
“Motocalypse now” (2007) nimelist teost – hauamonumendid
bensiinimootoriga autole. Ühe vana mersu on kunstnik katnud rohu,
ronitaimede ja lilledega ning asetanud kapotile hauakivi; teine aga pakub
tõeliselt imposantset vaatepilti, sest auto põleb tõelise
leegiga kahest kohast, samal ajal kui esiklaasile projitseeritud video kujutab
välja pääseda püüdvaid sõitjaid.
Miks siis ikka sai preemia just Raidpere? Usun, et määravaks sai
tema sõnumi isiklikkus, see kaasatõmbav vajadus teoste kaudu
ennast, oma tausta ja ümbritsevat maailma mõista ja loomulikult
temale omane kordumatu viis seda teemat visuaalsete vahenditega
väljendada...