“Kujutluste ühiskond”
Akadeemia Nord.
Tallinn, 2009.
Sotsiaalteaduste, sealhulgas meedia õpetajad
võivad rõõmustada: Raivo Palmaru on taas ära teinud
suure töö. 2003 ilmus temalt “Juhatus
kommunikatsiooniteooriasse” ja nüüd siis raamat
“Kujutluste ühiskond”, kus seletatakse lahti
konstruktsionistlik perspektiiv ühiskonnateadustes, ennekõike
kommunikatsiooni ja meedia uurimisel ja mõtestamisel.
Palmaru
raamat on erandlik kahes mõttes: autor tugineb saksa autoritele ja
toestab sotsiaalteaduslikke kontseptsioone loodusteaduslikega.
Enamasti on konstruktsionistlik perspektiiv sotsiaalteadlastele tuttav
ingliskeelse teooria põhjal ja viidatakse Peter Bergeri ja Thomas
Luckmani 1966. aasta raamatule “The Social Construction of Reality: A
Treatise in the Sociology of Knowledge”.
Bergeri-Luckmani
kontseptsiooni tuuma moodustavad kolm väidet: ühiskond on inimeste
looming, ühiskond on objektiivne reaalsus (tõelus) ja inimene on
ühiskonna looming. Neid väiteid seob omavahel mõiste
“teadmised” (knowledge), mille all tuleb mõista igasugust
ühiskondlikku teadmist. Teadmised tekivad ajaliselt ja ruumiliselt
piiritletava kogemuse vahendusel, olenedes seega alati kellegi tajust
või tajumislaadist. Maailm kujutab sotsiaalse konstruktsionismi valgusel
endast objektiveerunud inimkogemust.
Palmaru tugineb saksa
traditsioonile, tutvustades selliseid autoreid nagu Ernst von Glasersfeld
(radikaalne konstruktivism), Siegfried Schmidt (sotsiaal-kultuuriline
konstruktivism) ja Niklas Luhman (autopoieetiliste ehk iseennast
reprodutseerivate süsteemide teooria).
Sotsiaalteaduste ajaloos
pole ebatavaline, et sarnased kontseptsioonid sünnivad paralleelselt eri
keeleruumides. Anglo-ameerika ja prantsuse traditsiooni järgiv ehk
Luckmani, Bergeri, aga ka diskursuseanalüüsi populaarsemate nimede
Foucault’ ja Fairclough’ alusel tegelikkust mõtestama
harjunud akadeemilise seltskonna, sealhulgas üliõpilaste jaoks on
kindlasti huviväärne tutvuda sama ajastu saksa traditsiooniga.
Palmaru nimetab oma raamatus küll eelmainitud traditsioone, kuid
sügavuti ei lähe. Lisaks puudutab ta briti
kultuuriuuringuid, mis tuginevad samuti analoogsetele arusaamadele,
rõhutades ennekõike meedia kui tegelikkust konstrueeriva
jõu kesksust tänapäeva kultuuris.
Palmaru
erandlikkus seisneb veel järjekindlas püüdluses seletada
sotsiaalset konstruktsionismi ja kommunikatsiooni matemaatiliste teooriate,
ennekõike süsteemiteooria abil, esindades nii veendumust, mille
kohaselt vaid matemaatiliste vahendite kasutamine on teaduslikkuse tunnus ja
loodusteaduslik põhjendatavus õigustus sotsiaalteaduslikele
väidetele.
Ei ole nõus siiski Palmaru kriitikaga ses
osas, et Eestis valitsevad arusaamad meediast ja kommunikatsioonist pole veel
ületanud Descartes’i ja Aristotelese dualistlikku maailmapilti (et
vaim ja mateeria on kaks eri asja) ja “lootusetult vananenud”
ülekande mudelit: et on tegelikkus ja meedia kuidagi peegeldab seda.
Jääb ka segaseks, kas Palmaru mõtleb teoreetikuid ja
sotsiaalteadlasi või süüdistab praktikuid, näiteks
ajakirjanikke, et need ei mõista, et konstrueerivad tegelikkust.
Konstruktsionismist arusaamiseks pole ju paha ka teada
“klassikalisi” seisukohti kommunikatsiooniteoorias, mida esitab
kõrgkoolides õpikuna kasutatav Denis McQuaili 2003 eesti
keelde jõudnud “Massikommunikatsiooni teooria”. Palmaru
kritiseerib seda kui vananenut.
Olen ka veendunud, et
kommunikatsiooni praktikud kuskil maailmas ei jõua ennast
igapäevases
tegevuses kuigivõrd vaevata mõttega, et nad konstrueerivad
tegelikkust – ajakirjanikud sõnastavad siiski usinalt seda, mida
peavad – vaikimisi – objektiivseks “tõeks”.
Kokkuvõttes: “Kujutluste ühiskond” on hea
raamat ja Raivo Palmaru on tänu ajakirjaniku- ja
õppejõukogemusele väga selge sõnastaja, tema tekst on
ladus ja õpetlik lugeda.