Ekspressistki on läbi käinud teade, et piletid Eesti Kaitseväe
Orkestri kontserdile kaovad kassast mõne tunniga. Kui eri
maailmanurkadest saadud muljed kokku punuda, siis tundub mulle, et
puhkpillimuusika on nagu teine rock. Suur kuulajaskond, rohkelt esinemisi ka
vabaõhulavadel, paljusid erutav repertuaar, tohutu
kõlajõud, mis prõmmib vastu selgroogu ja tekitab
eufooriatunnet. Selle jõulisuse embusse mängitud piano tundub eriti
hõrk.
Ametlikul kevade alguse päeval tähistas
Eesti Kaitseväe Orkester Estonia kontserdisaalis oma taasloomise 15.
aastapäeva. Ja piletid said jälle ühe päevaga otsa. Kui
keegi arvab, et puhkpilliorkestri kontserdi publik on kuidagi
ühekülgne, olgu tal piinlik. Ei kogunenud sinna ainult soliidsemad
naised õhtu teises pooles esinenud Tõnu Kilgast vaatama. Samuti
mitte ainult puberteet ajateenija Kristjan Kasearu pärast, kes laulis ja
esitas tolmuimeja soolo Malcolm Arnoldi teoses “Ülisuur
avamäng”. Esindatud olid kõik vanuserühmad ja
riietumisstiilid.
Oli sõjaväelisi kuklaid, paljastatud
selgadega daame ja isegi muusikateadlane Kristel Pappel.
Rääkimata Jaak Aaviksoost.
Ka taidlusorkestrit on tore
vahel kuulata, aga selle orkestri muusikud on ju profid. Nende esinemised
lihtsalt jäävad kriitikute vaateväljast vasakule, sest neil pole
Sirbi märki küljes. Aga kaitseväe orkestri ja
pianisti-ajateenija Rain Rämmali mängitud “Rhapsody in
Blue” oli üks kõige mahlakamaid ja hoogsamaid
Gershwini-esitusi, mida olen kuulnud.
Suurtele kuulajahulkadele
rahuldust pakkuva ja järjepidevalt Eestit maailmas esindava orkestri
siseelu kirjeldab Areenile riigikaitse ja kunst ühes isikus –
peadirigent doktorikraadiga major Peeter Saan.
Miks ähvardab teie orkestri kontsertidel saal publiku rohkusest
lõhki minna? Milles seisneb puhkpilliorkestri kõla fenomen?
See kõla on ülev, tõstab kõrgemale.
Piletid kaovad tõepoolest kassast mõne tunniga, nende välja
andmise hulgale seavad piirid tuletõrje ohutusnõuded. Raha me
pileti eest ei küsi, kontsert on meie tänu maksumaksjale, et ta meid
ülal pidada aitab.
Minu arvates seisab puhkpillimuusika
popmuusika ja n-ö tõsise muusika vahel. Meie koosseisuga saab
mängida nii popi-, svingi-, džässi- kui ka rock’i-seadeid, ja
see kõlab. Samas lubab meie kõla mängida ka Bachi. Paljudele
inimestele just see meeldibki.
Puhkpilliorkester saab mängida
ka keset platsi – ta kostab, tema kõlal on jõudu. No mine
esine Raekoja platsil keelpillikvartetiga... Orkestri repertuaaris on palju
sellist muusikat, mis kõlab väljas hästi, paljud pillid on
dubleeritud. Aga professionaalne orkester oskab ka vaikselt mängida, kui
vaja.
Oleme ka täissümfoonilisi kavasid teinud. Kui
käisin doktorantuuris, poleks ju muud teha saanudki. Doktorikontserdi kava
pidin juba pool aastat varem paika panema, valisin sinna näiteks Berliozi
Symphonie Funébre et Triomphale, ise kartsin, mida ütleb selle
peale minu publik, kes on harjunud teistsuguse repertuaariga. Kontsert sattus
olema päev enne Lennart Meri matuseid. Vastuvõtt oli fenomenaalne,
sest publik oli just selle teose meeleolus.
Terves maailmas
tõmbab tuhandeid inimesi ligi tattoo, mis aga teie töös ei
tähenda kehale tipitud roose, ankruid või kuradikesi.
Tattoo on tulnud sõnadest tap toe, mis tähendas
õhtust rivistust pärast seda, kui õlleankrule oli punn ette
pandud. Kõrts kinni, õhtune loendus, jumalateenistus ja
hümn. Õhtune rivistus sisaldas alati palju muusikat ja et seda
huvitavamaks teha, liikusid muusikud ühest kohast teise.
Tänapäeval kuulub tattoo ehk vigur- või kujundmarsi programm
noorematest inimestest koosnevate orkestrite sundrepertuaari.
Sõjaväeorkestrile on see hiilgav võimalus näidata, et
oskame nii mängida kui ka marssida. See ei ole kerge, liikudes ju
kõik põrub. Õpitakse, kuidas marssida nii, nagu paneks
jala tugevasti maha, aga tegelikult liigud ringi nagu kass. Tattoo on
šõuprogramm, mis laseb orkestril end näidata kogu hiilguses.
Efektsed ridadest läbimarssimised on viimaseni lihvitud. Aastas toimub
üle maailma sadu tattoo-festivale, kõrgeima kategooria omi on
kümmekond.
Meie orkester on praeguseks osalenud
paarikümnel festivalil, kõrgeima kategooria omadest Kanadas,
Hollandis ja Saksamaal. Enamasti toimuvad need suurtes spordihallides, kus saab
ka valgusega mängida jne. Orkestrinumbrite vahel esinevad tantsijad,
võimlejad, tsirkuseartistid, mootorratturid moodustavad
püramiide.
Publikut on seal vist palju nagu
rock-kontserdil?
12 000 on tavaline hulk.
Möödunud aastal Hollandi festivalil toimus kaheksa etendust,
igaühel viis tuhat vaatajat. Orkestrile on need festivalid tegelikult
väga rasked. Hommikust õhtuni kestvad tööpäevad, aga
vajalikul hetkel pead särama. See-eest oleme sadade tuhandete jaoks olnud
Eesti visiitkaart.
Mida tegi Eesti Kaitseväe Orkester
San Remo laulufestivalil?
Meid kutsuti n-ö
soojendusbändiks. Käisime San Remos kaks korda, teine kord seoses
lauluvõistlusega. Maailmas toimub sadu festivale, mis seisnevad
orkestrite paraadmarssides läbi linna. San Remos, mis on Euroopa suurim
lilletarnija, korraldatakse lillefestivali.
Ümberkaudsed
külad võistlevad, kes teeb parima lilleseade. Seadeid veetakse
traktoriga mööda linna, sageli on need orkestrisuurused. Kui meie
osalesime, pidid külad tegema lilleseade, mis sümboliseeriks
mõnd uutest Euroopa Liidu liikmetest.
Eesti
sümboliseerimiseks oli tehtud umbes nelja meetri kõrgune lilledest
Nevski katedraal, seinal kolme lõviga vapp. Katedraali alt voolas ojake
elava veega. Traktor tegi sellega linna peal neli ringi, orkester kõndis
sabas ja mängis, DanceActi tüdrukud tantsisid. Kuna meie etteaste
kohalikele nii meeldis, kutsuti meid paar kuud hiljem laulufestivalile.
Esinesime mitu päeva festivali toimumiskoha ees platsil, kuhu rahvas
kogunes staare vaatama. Saime sealt hiljemgi esinemiskutseid, aga me oleme
siiski sõjaväeorkester...
Kui esinesime
möödunud aastal hoopis teises Itaalia osas, Giulianovas, avastasime
seal kohvikus suhkrupakikestelt oma orkestri pildi, San Remos tehtud ja
“Estonia” peale kirjutatud.
Eesti inimene ei
kujuta vist ettegi, kui populaarne on puhkpillimuusika mujal maailmas?
On riike, kus puhkpillimuusika populaarsus on tohutu.
Näiteks Norras ei kujutata ette üldhariduslikku kooli, millel poleks
oma puhkpilliorkestrit. Enamasti on see umbes 60-liikmeline.
Kui
orkestris ei mängi, langed seltskonnast välja. Orkester on nagu
klubi. Ka Hollandis on väga palju kõrge tasemega orkestreid,
Ameerikas tundub lausa müstiline, kuidas ülikoolide juures tegutsevad
120-liikmelised puhkpilliorkestrid. Palju orkestreid tegutseb
jõustruktuuride juures, täites ka tseremoniaalseid ülesandeid.
Eestis on puhkpillimuusi
ka ajalooliselt olnud väga populaarne, 1940. aastani oli siin oma 250
orkestrit. Praegu ehk sadakond. Okupatsioon tappis selle kultuuri peaaegu
ära. Orkestreid tegutses küll, aga riigist välja ei saanud,
võrdlusvõimalust ei olnud ja puhkpillimuusika plaadid ei levinud
nii nagu biitlite omad. Kui tuli uuesti EV, avanesid inimestel
võimalused palju muud teha, raha teenida, Läänele järele
jõuda. Nüüd avastavad rõõmsameelsed
ärimehed, kes jõudnud normaalse elustiilini – alates Rein
Kilgist, kes tahab kangesti saksofoni mängida –, et on tore
õhtul käia seltskonnas ja muusikat teha. Neil on raha hea pilli
ostmiseks, saab eputada ja kallis pill ka kõlab hästi. Tean ka
Soomes orkestreid, mille liikmed on suurärimehed. Ega nad lähe
põllumeeste orkestrisse, seal pole neil meestega millestki
rääkida.
Kuidas kaitseväe orkester end
kontsertide ja tseremooniate vahel jagab?
50–60
protsenti tööst on kõikvõimalikud tseremooniad, alates
presidendi ja valitsuse omadest.
40 protsenti on
“propagandatöö”, millega näitame inimestele, et
oleme olemas, et sõjavägi on oma rahva vastu heatahtlik ja pakub
pealegi muusikaelamusi. Aastas on keskeltläbi 170 esinemist.
Mina teen kontserte, tseremooniadirigent on meil Indrek Toompere.
Üksikute eranditega oleme mänginud kõigile kõrgetele
külalistele, kes Eestis viimase 15 aasta jooksul käinud. Noodikogus
on meil üle saja hümni, mida oleme mänginud.
Tseremooniatel mängime valdavalt kuni 1940. aastani loodud muusikat.
Esimese vabariigi ajal oli hea kooliga heliloojaid, kes kirjutasid
puhkpilliorkestrile praeguseni tõsiselt võetavat muusikat. Praegu
ju tseremooniamuusikat peaaegu üldse ei tehta. Ka selle tellimine ei ole
kellegi suur huvi. Maailmas kirjutatakse ka ülimodernseid
puhkpilliteoseid, aga minu arvates ei ole mõtet puhkpilliorkestrile NYYD
Ensemble’i muusikat kirjutada.
Vahel tuleb vist
esineda ka üsna jubedates tingimustes?
Ega ilm meilt
luba küsi. Mängime, tulgu või rahet. Kõrgel tasemel
tseremoonia ei jää ära isegi miinus 12 kraadi juures.
Määrustikus on küll kirjas, et orkester üldjuhul nii madala
temperatuuriga ei esine, aga erijuhtudel mängime ikka. Ainult kaks paraadi
on ära jäänud.
Kuidas saite kaitseväe orkestri
juhiks?
Töötasin saksofonimängijana
orkestris Tallinn. Kui riigikord muutus, tuli 20 muusikut Tallinnast üle
taasloodud kaitseväe orkestrisse. Oleks keegi aastal 1985 küsinud,
kas minust võiks saada sõjaväemuusik, oleks vastus olnud
kindel ei. Aga oma riigi sõjaväkke minna oli auküsimus.
Aastal 1994 tekkis olukord, et hakkasime minema oma esimesele
välisreisile Prantsusmaale ja Saksamaale, aga neli päeva enne
väljasõitu teatas kindral Einseln, et orkester võib minna,
aga dirigent mitte. Põhjenduseks ütles, et “joodikud Eesti
Vabariiki ei esinda”. Oli vaja leida uus dirigent. Otsustamisaega oli
viis sekundit. Tõusin püsti, panin pilli toolile ja ütlesin
– kui orkestril ei ole midagi selle vastu, siis mina hakkan juhatama.
Olin tolleks ajaks teinud hulga seadeid, teadsin repertuaari päris
hästi.
Kuna uues olukorras oli vaja õppida dirigendiks,
läksin Muusikaakadeemia magistrantuuri. Siis tegin ka doktorikraadi
ära. Magistritöö teema oli “Eesti riikliku ja
sõjaväelise tseremooniamuusika kujunemine 1920–1940”,
doktoritööl “Eesti sõjaväeorkestrid 1918–1940
”. Juhendajad Olavi Kasemaa ja sõjaväe poolelt Hannes Walter.
Praegust EV hümni ei peaks puutuma?
Muidugi mitte. Kui rahvas on selle kunagi valinud, siis las olla. Samas, kui
rahva enamus otsustaks valida hümniks näiteks mõne Tanel
Padari loo, hakkaks selle peale püsti tõusma ja mütsi maha
kiskuma, oleks reaalne selle saamine hümniks. Seda vist siiski ei
juhtu...
Kaitseväe orkester ja naised?
Kaitseväe orkestris on 40 meest, neist 7 on naised. Nii
olen teinekord öelnud. Viis naist on hetkel reas, kaks lapsepuhkusel.
Naisi ei tohi ka liiga palju olla. Neist väga lugu pidades ütlen
siiski, et kui neid on liiga palju, tekib ka liialt probleeme, mida ainult
meeste seltskonnas ei teki.
Kui naisi on parasjagu, teeb see mehed
hoolivamaks ja parandab kõvasti keelekasutust. Meil tuleb palju viibida
bussis kitsastes tingimustes ja kui seltskonnas on paar naisterahvast, siis
paranevad käitumismaneerid ikka tunduvalt. Väga hulluks ei saa asjad
minna, sest naisi on nii vähe, et kõigile niikuinii ei
jätkuks. Üks perekond on orkestri töö käigus
moodustunud.
Mitu korda peab püssi laskma ja mitu
meetrit roomama, et muusik saaks loa sõjaväeorkestris
töötada?
Poistele on kohustuslik ajateenistus,
vanematel Nõukogude armee oma. Sõduri baaskursus tuleb
läbida, et teada, mis see sõjavägi on. Kaks ja pool kuud ei
saa kordagi pilli puudutada.
Elementaarsed asjad, nagu relvad
ja roomamised, käivad asja juurde, aga ma pole kuulnud, et keegi selle
üle kurdaks. Orkestrisse tööle tulles lõpeb roomamine
ära, tegeldakse ainult muusikaga. Ajateenijatena on mul orkestrist
läbi käinud väga huvitavaid inimesi, sest ega siis ainult
puhkpillimängijad siia satu, ka klaveri- ja keelpillimängijad,
koorijuhid. Kes puhkpilli ei mängi, maandub näiteks rivitrummariks.
Kuidas pikkadele bussisõitudele vastu peate? Kas see
jooma ei aja?
Vanasti ajas. Aga see tore traditsioon, et
väljasõit algab alkoholipoe külastusega, on ammu läbi.
See ei ole enam võimalik, sest töökoormus on suur ja purjus
peaga ei mängi oma partiid maha. On elementaarne, et
sõjaväeorkester jõuab sihtkohta purukainena. Kolleegidelt
teistest riikidest olen kuulnud, et neilgi on sama probleem kunagi
tõsine olnud.
Kui vaba on kaitseväe orkestri
liige arvamuse avaldamisel? Riigikogu palganumbrit tohib kritiseerida?
Nagu iga teinegi sõjaväelane, ei tohi. Kui vorm on
seljas, ei või pressile poliitika teemadel midagi öelda. Muusikast
võib rääkida. Mina ohvitserina pean ka erariides valima, mida
ütlen, kui “Reporteri” mikrofon nina alla pannakse. Oleme
andnud tõotuse, mille järgi me ei kritiseeri seaduslikult valitud
parlamenti ja valitsust.
Kas on isiksuseomadusi, mis
takistavad selles orkestris töötamist?
ERSO
muusik võib öelda, et mina täna selles saalis ei mängi,
sest siin on ainult pluss 12 kraadi. Meie orkestri liige võib
öelda, et hea meelega ei mängiks, sest on miinus 12. Meie inimesed
peavad olema valmis ekstreemolukordadeks.
Paljusid muusikuid
peetakse boheemlasteks. Meie orkestris tekitaks boheemlus ainult probleeme.
Näiteks ei tohi rastapatse teha, samas ei keela elektronmuusikule seda
keegi.
Seeliku pikkus on määrustikus ette nähtud.
Tagasihoidlik meik lubatud.
Mida te vabal ajal kuulate?
Mitte midagi, kui võimalik. Ja kui üldse, siis
vana Queeni, Led Zeppelini, Procol Harumit.
Sümfooniliselt läbi komponeeritud rock’i või
poppi, milles saab harmoonia arengut jälgida, midagi avastada. Neljast
traadist ja kolmest duurist jääb mulle väheks.
Valik Peeter Saani tegusid- Sündis 16. aprillil 1959 Võrus, õppis akordioni, klarnetit, saksofoni ja dirigeerimist.
- 2002 sai magistriks, 2006 doktoriks puhkpilliorkestri dirigeerimise erialal.
- 1980–1993 oli puhkpilliorkestris Tallinn klarneti- ja saksofonimängija, aastast 1993 töötab Eesti Kaitseväe Orkestris, alates 1996 orkestri ülem ja peadirigent.
- Valik autasusid: Kotkaristi kuldrist, Kaitseliidu III klassi Valgerist, USA Maavägede teenetemedal, Eesti Muinsuskaitse Seltsi teenetemärk, Poola Vabariigi eriteenete kuldrist, Soome Vabariigi sõjaväemuusika teeneterist.
- Salvestanud muusikat üheksale plaadile.
- Annab igal aastal Eesti Kaitseväe Orkestriga kuni 10 kontserti sümfoonilise kavaga ja kuni 30 kontserti meeleolumuusikast. Puhkpilliorkestrite üldjuht laulupidudel.
- Seadnud puhkpilliorkestrile üle saja teose Tubinast muusikalideni.
- Tõlkinud lastekirjandust vene keelest, ilmunud neli raamatut.