Ropp aga suurejooneline
“Kokkola”
Autor Leea Klemola (Soome).
Tõlkija Maimu Berg.
Lavastaja ja muusikaline kujundaja
Ingomar Vihmar (külalisena). Lavakujundus Pille Jänes
(külalisena).
Osades Andrus Vaarik (külalisena), Jüri
Vlassov, Sepo Seeman, Kleer Maibaum (külalisena), Liis Laigna
(külalisena), Kaili Närep, Lii Tedre, Ago Anderson, Enn Keerd, Lauri
Kink ja Ahti Puudersell.
Esietendus Pärnus Endla teatri suures saalis 23. veebruaril.
“Kokkola”,
2005. aasta Soome parim näidend, katsub näidata elu nii
mõttetu ja ropuna, nagu see tegelikult on. Või vähemasti,
nagu see kõrvalt vaadates paistab. Nii palju joomist ja ropendamist nagu
kolme Kokkola-tunni sisse mahub, ei suuda pakkuda keegi peale soomlaste, ja
nemadki harva.
Esimese vaatuse lõpuks tekib moraali ja
katarsisega harjunud teatrisõbral ootus, et tolle kummalise
räuskava jaburduse tasakaaluks pakub teine vaatus vaoshoitumat ja
mõttekamat teksti, leevendust ja lunastust. Aga võta näpust,
etendus laseb sama noodi peal edasi, lisades vaid eksistentsiaalsele
roppusele pisut sürri juurde. Sellisest kompromissitusest,
halastamatusest vaataja vastu tunned soome sisu.
Mulle
“Kokkola” meeldis. Nagu eelöeldust võib aimata,
oli näidend suurejooneline. Mind lausa vaimustas, kui
pealetükkimatult ja möödaminnes oli tüki moraal esitatud.
Milles see õigupoolest seisnes? Eks vist selles, et lisaks teiste
alandamisele on inimene vahel harva võimeline alandama teiste huvides ka
ennast. Et kuigi liigikaaslane on enamasti purjus ja ebaadekvaatne, suudab
kooseksisteerimine pakkuda vahel ka helgeid hetki ning inimlik solidaarsus
on siiski olemas. Kõrged tunded esitatakse võimalikult madalas
vormis.
Mind on sageli häirinud tragöödiate lõpud,
kus kangelased peavad seetõttu, et nad ei mahu närustesse
oludesse ning ennekõike meie puhastumise nimel hukka saama. Selline
lahendus on suur, aga moodsas heaolumaailmas, kus pole enam kangelasi, pole
enam kodanikkegi, vaid ainult tarbijad, üpris ebaeluline.
“Kokkolas”, mille žanrimääratlus on arktiline
tragöödia, jäävad kõik suuremad ja väiklasemad
tegelased ellu, iseasi muidugi, mis elu see on. Üksteise peale
räuskamisest hetkeks väsinud, plaanivad nad bussiga isegi
Gröönimaale sõita. See on stoiline ja eluline lahendus!
Näidendi keskne, sündmusi koos hoidev tegelane on bussifirma
Eravedu Piano Larsson omanik Piano (Sepo Seeman). Ta on omamoodi Rehepapp, kes
suudab olukordi mõistlikult lahendada, õigel ajal kakluse
lõpetada ja joomahullule süsti teha või ta maoloputusele
viia. Aga mõtleb välja ka ainulaadse viisi, kuidas
armastav õde saab panetunud venna tunnetele mõjuda. Energiline ja
väga hea jämekoomika-tunnetusega Sepo Seeman saab selle rolliga
suurepäraselt hakkama.
Andrus Vaarik mängib
“naiskangelannat”, oma tütre kõrtsi uksehoidjat
Marja-Terttut (miskipärast on autor kirjutanud selle naiserolli
meesnäitlejale – et oleks sürrim?). Muude lihtsate soomlaste
seas jääb ebamäärase soolisusega tegelane mulle segaseks.
Vaarik esitab teda üsna naiseliku tüübina, omas laadis
stiilselt. Tema tütar Maura on karm lesbi, üsna ootamatu roll hapralt
blondiinilt Kleer Maibaumilt. Aga värskendav kindlasti.
Ingomar Vihmari lavastus on stiilikindlalt groteskne. Meeste stringides
ringikargamine, mis saalis elevust tekitab, mõjub pigem efektselt kui
labaselt, sest etenduse verbaalset labasust on raske ületada.
Igatahes loob lavast
aja mikrokosmose, mis laseb aimata, et tegelaste tunded on suured, aga
sõnad ja teod nende väljendamiseks väetid.
Joomine on
vaid teistsugune asjade nägemise viis, usub Piano. Kuidas muidu saakski
soomeugrilist tegelikkust aktsepteerida.
Kokkola on rannalinn Soomes. Kui
kirjutame ühel päeval samas poeetikas näidendi
“Pärnu”, siis on selge, et oleme sedavõrd
emantsipeerunud, et ei värise enam maailma arvamuse pärast. Praegu on
etendus igatahes õnnelik leid Pärnu teatrile.