22.02.2008, 00:00
Ruum teeb sureliku surematuks
Ajaloolane David Vseviov nägi arhitektuuriaasta välkloengul ehitistes mõnu ja tulevikku.
Pole mingit kahtlust, et enne arhitektuuri valitses tühjus ning maailm ja
arhitektuur on sündinud sisuliselt ühel ajal.
Vaadake
näiteks kreeka mütoloogilise maailma tekkelugu, kus ehitusmaterjal
nimega kaos modifitseerub algruumiks, mis kannab jumalate Gaia, Uranose ja
Tartarose nimesid. Kas see pole mitte eelduse ehk ruumi sünd, milles nagu
näitlejad teatris hakkavad tegutsema ülejäänud jumalad.
Seega on loomine, alustamine paratamatult ka ehitamine, arhitektuur.
Ja kahtlemata on kreatiivsus alati ka mõnu.
Mis tekitab
naudingut, millised on naudingu saavutamise eeldused, seda teame me
kõik. Vähemalt oma fantaasiates. Ning seda ka arhitektuuri vallas.
Kes siis meist poleks reaalselt mänginud liivakastis kodu, ehitanud
kättesattuvast materjalist onni (eriti hea oli seda teha mõne puu
ladvas), või mõttes kavandanud enesele maja, või, kas
või, rajanud õhulosse?
Kuigi suurele enamikule meist
on unistused jäänudki unistusteks ning heal juhul on meile
määratud nautida vaid kellegi teise, edukama realiseeritud
fantaasiaid, oleme me kõik, kas või lapsepõlves, saanud
osa mängudest ruumiga. Aga mängida, ning seda ka küpsemas eas,
on nauditav.
Üldiselt on tavaks öelda, et me elame
aegruumis. Mis oleks nagu ülevalt poolt meile antud lähteraamistik.
See on paljuski paratamatus, mis aja variandis piirdub reeglina meie elueaga.
Ning vähemalt tänase päeva seisuga pole meil, vaatamata
kõigile ponnistustele, õnnestunud neid piire nihutada,
surematusele märkimisväärselt lähemale jõuda.
Kuigi alates XIX sajandi teisest poolest oleme me ühe olulise
sammu astunud. Meil õnnestus aeg näiliselt peatada. See juhtus
siis, kui leiutati fotograafia.
Kuid ikkagi – aeg pole meie
teha. Isegi siis mitte, kui ütleme, et igaüks on oma aja peremees.
Tegelikult on peremees hoopis keegi teine. Ning meie aeg sureb koos meiega.
Teine asi on ruum. Siin saame me jumalatega sarnanedes projekteerida,
luua, rajada, püstitada, purustada, restaureerida, konserveerida, ehk
kokkuvõtvalt – möllata. Siin võime me saada
surematuteks. Näiteks ehitades püramiide või Eiffeli torni,
aga võib-olla ka uut Sakala keskust. Sest pole ju ka asjata maailmaimede
seas valdavalt vaid ehitised.
Ning kui keegi meist ei viitsigi
otseselt ehitada ja arhitekt olla, siis võib ta oma nime ajalukku
jäädvustada ühe Rooma keisriga sarnaselt, kes polevat ise midagi
ehitanud. Ta lihtsalt andis, teades suurepäraselt, et inimeste mälu
on üürike, käsu kinnitada varem rajatud silmapaistvatele
hoonetele sildid: “selle maja ehitasin mina”. Sest, kes seda
tõelist autorit aastate möödudes ikka mäletab.
Miks ma ajaloolasena naudin oma tööd? Sest kui ma olen pikalt
kirjutanud Katariina II suhetest oma armukestega, hakkan ma viimastega
samastuma. Mul hakkab peaaegu sama hea kui neil (või mõnikord
mulle tundub, et sama hea kui Katariina II-l). Ja ma tunnen ülimat
naudingut.
Arhitektid toimetavad aga ajaloolastest veelgi kõrgemal
– jumalate sfääris. Mina üritan vaid markeerida olnud
aega, arhitektid aga loovad oleviku ja tuleviku ruumi. Ehituskunstnike looming
on jumalik. Koos kõigi sellest tulenevate tagajärgedega.