01.08.2008, 00:00
Ruumi- ja ajanihe. Arhitektuuri selja taga
Viljandi otsustas urbaniseerida suurima unustusesaarekese linnasüdames. Mis hävib? Linnakangast harutab Anneliis Aunapuu.
Kesklinnas uidates hakkab tunduma, et tänavad on inimjõgede poolt
linnamassiivi sisse uuristatud kanalid, tähendab, et tänavatevahed on
maju täis. Kuid lennukiaknast või aerofotolt linna vaadates
võib hämmastusega täheldada, et kvartal on ainult palistatud
ehitistega. Fassaadide taga peitub ainult suhteliselt kitsas rant maju ja kohe
nende tagant algab siseõu, hoov või lausa eikellegimaa.
Tsivilisatsiooni ja looduse vahel
Linnaservas
seisab maja enamasti õue keskel, kesklinnas on aga vastupidi –
hoov jääb majade keskele. Mida enam linnaserva poole, seda unisemaks
ja unustatumaks lähevad siseõued, kuni lõpuks saab hoovist
eikellegimaa, mis jookseb näiteks piki raudteed või teepeenart.
Neil aladel on lõputult vaheastmeid, alates romantilisest metsistunud
aiast ja lõpetades lammutusjälgi kandva jäätmaaga.
Just õuel kasvavad mõnusad mittekultuurtaimed, mida metsa
all ei kohta. Need on vanad head taluõuetaimed: hobukummel ja linnurohi,
teeleht ja hanijalg. Kus niiskem ja varjulisem, seal vohab naat. Kus kuivem ja
kivisem, seal kullerdab kukehari. Jasmiinid ja sirelid, sõstrad ja
tikrid – kui mitte inimese, siis lindude poolt kasvama pandud. Selline
keskkond tekitab põlvkondade tagant kerkiva nostalgia, mida
kesklinnalaps ehk ei tunnegi.
Kas üleminekualad kaovad,
seistes kahe tule vahel: linnakultuur ühelt poolt ja loodus teiselt poolt?
Ei, õnneks on need paratamatus, nagu Koit ja Hämarik, iseasi, kus
nad paiknevad. Vahel võib veel siiski juhtuda, et leiate mõne
ääretult suure ja vaikse siseõue otse kesklinnas ajatult
tukkumas.
Kangialusest teise aegruumi
Ühe sellise, tänini kummitava ruumi- ja ajanihke-elamuse sain
aastakümneid tagasi Viljandi linnast. Lonkisin mööda suvist
vilgast peatänavat, ümberringi sekeldamine, kära ja päevane
rutt. Kõrvetav päike sundis mind hetkeks pöörduma
peatänavalt kõrvale kangi alla varju, kust õhkus jahedust.
Kangialuse hämaruses vangistas pilku taamal avanev hele vaade rohelusse.
Astusin lummatult paar sammu edasi, ja äkki olin sattunud teise ajastusse,
teise mõõtmesse – vaikus. Sirelite lõhn. Unustus.
Aeg seisab, pole teada, mis on kell või mis kuu või mis aasta.
Või mis sajand. Lagunenud müüritised, punane tellis ja
maakivi, vaid kärbeste sumin häirimas täielikku vaikust.
Rabav kontrast: äsja olin majade vahel piiratud ja suunatud
ruumis. Nüüd aga avarus – pilk kaob kaugusesse, hoovimajad
puuduvad või on nii kaugel, et ei tule arvesse. Valitseb siin muinasaeg,
et linna veel ei ole? Või tulevik – et linn, mis siin äsja
just oli, on lagunenud?
Tundub, see koht on seal muutumatuna püsinud
sajandeid, juba enne, kui selle ümber majad ehitati. (Siit vastus
muna-ja-kana-küsimusele: hoov oli enne linna.)
Tänava ja õue abielu – käik
Sellest ajast peale olen sarnast uinuvat, teistsuguses aja- ja
mõõtkava-suhetes hoovi ka Tallinnas otsinud. Äärelinnas
võib isegi vahel midagi sarnast leida, kuid vanalinnas muidugi mitte.
Siinsed kitsad, romantilised, räsitud, ainuomase ajaloo ja vahelduva
ilmega hoovid, mille kaudu vanasti ka ühelt tänavalt teisele
pääses, on praeguseks enamasti korda tehtud, varbvärava
küljes lukk ja juures silt “Privaat” või
“Läbikäik suletud”.
Mõneti kahju, sest
mõnest kvartalist, kuhu tänavat pole tehtud, võiks
linnakodanik tohtida ikka läbi käia ka. Sellised sõidukitele
suletud k&
amp;
amp;
amp;
amp;
auml;igud, on selleks siis kitsas kuja või uhke klaaskatusega kaetud
äritänav, on sageli kujunenud linna armastatuimateks paikadeks, nagu
näiteks Saia käik Tallinnas või Vittorio Emanuele II galerii
Milanos. Need käigud-passaažid on sõbralik žest jalakäijatele,
et nood ei peaks ümber kvartalite liiga pikki ringe tegema.
Ühtlasi meeldib neile nagu möödaminnes oma raha kulutada, mida
käsitöölised ja kaupmehed hästi teavad.
Linn läheb aeda mängima
Niisiis, Viljandis
seisab suur tükk hinnalist linnamaad jõude. Nüüd on linn
otsustanud, et see kasutamata ala võiks ontlikule kodanikule märksa
rohkem pakkuda, ning on asunud seda ala heakorrastama. On võetud
nõuks luua sinna urbanistlik keskkond, millel on nii pargi, tänava
kui ka aia tunnuseid ja millele on antud imekaunis nimetus – Arkaadia
aed.
Ala, mida olla ka enne sõda tantsuplatsiga puhkealana
kasutatud, anti planeerida noortele arhitektidele. Veronika Valk ja Kadri
Klementi, kes väidavad olevat inspiratsiooni leidnud Tom Stoppardi
“Arkaadiast“ (näidend aastast 1993, kus väljendub
utoopiline visioon pastoraalsest harmooniast loodusega), on loonud sinna
multistruktuurse ala, kus põimuvad vana ja uus. Nimele vastavalt on
loodud lahedad võimalused suvelavastuste ja välikohvikute jaoks.
Alale on projektis antud selgroog. Tähtis roll on
säilinud linnamüürijupil, vallikraavi markeerides on
mängitud pinnasereljeefiga, kasutades seal erinevate sillutiste ja
vahelduvailmelise taimkattega alasid. Rajatud on teid ja treppe, disainitud on
istepink ja valgusteid. Nn vallikraavi ületavad mitmed
vikerkaarevärvilised ronimiskaared ning lisatud on muidki atraktsioone, et
lastel lõbus oleks.
Plaanid on veel arengujärgus, ideed
paindlikud. Mõtteis on veel miskitmoodi markeerida linnamüüri
loodetorni, mille vundament töötab seal praegugi üht kuuri
kandes. Viljandi linnaarhitekt Marko Männik tutvustas sellekohaseid plaane
kultuslehes Sakala: “Seal võiks olla üks kõrgem
ehitis, mille otsast inimesed saaksid pilgu üle katuste heita. Kuid
keskaegset kaitsetorni me kindlasti taastama ei hakka, vastasel juhul
võiks terve linnamüüri taastada.”
Jah, ega
meil makettide püstitamist õigeks peetagi. Aga et sinna üks
kõrgem koht ära kulub, näitab see, et siinsedki fotod
külatanumast kesk linnakära on tehtud Sakala uue hoone katuselt.
Võimuvõitlus linna ja eraomandi vahel
Linnas on avalik ja eraruum ühte põimunud, nende suhted pole aga praegu hästi paigas.
Ons tasakaal nõukaajal unustatud või käibki talupojamõistus lainetena üle inimkogumi…
Kindlasti olete imestanud, kui kaua võib kesklinnas seista mõni ahervare. Näib, nagu poleks linnal ennastorganiseerivat jõudu. Kodanikule ei tohiks võimaldada omandi täielikku hooletussejätmist, selle peaks välistama leping linna kui ühistuga, kes nõuab, et tema nägu oleks korras...
Ja vastupidi, reeglid peavad tagama, et linnamaja ei muutuks kindluseks – et majaesist kõnni- või sõiduteed ei piirataks taraga, kuulutades, et see on privaat. (nagu USA saatkond tegi). Samas, eks avatus sõltub sellest, kui destruktiivne on ühiskond – kui lähedale selle liikmeid on mõistlik eraomandile lasta.
Iseenesest kultuur ahvatleb, aga ühtlasi ka tõrjub destruktiivsust, nii et see end korrastatud keskkonnas hästi ei tunne. Graffitit (kunst või mitte, aga enamasti pole see nauditav) tehakse salaja. Eks aknaidki lõhutakse salaja (või siis üksiku kampaania korras).
Mõnuga, peaaegu avalikult ja pöördumatult lõhutakse ainult seal, kus kultuur on destruktsioonile niikuinii alla jäämas. Entroopia võtab võimust kohe, kui kordaloov alge nõrgeneb.
Aga muide, alati polegi see nii taunitav. Vahel mõjub unustus isegi rahustavalt – siis, kui kultuurikära kurnama kipub. Mis võiks olla võluvam kui väheke metsistunud aed! Siit on aga üksainus samm Viljandi siseõueni.
Linnas on avalik ja eraruum ühte põimunud, nende suhted pole aga praegu hästi paigas.
Ons tasakaal nõukaajal unustatud või käibki talupojamõistus lainetena üle inimkogumi…
Kindlasti olete imestanud, kui kaua võib kesklinnas seista mõni ahervare. Näib, nagu poleks linnal ennastorganiseerivat jõudu. Kodanikule ei tohiks võimaldada omandi täielikku hooletussejätmist, selle peaks välistama leping linna kui ühistuga, kes nõuab, et tema nägu oleks korras...
Ja vastupidi, reeglid peavad tagama, et linnamaja ei muutuks kindluseks – et majaesist kõnni- või sõiduteed ei piirataks taraga, kuulutades, et see on privaat. (nagu USA saatkond tegi). Samas, eks avatus sõltub sellest, kui destruktiivne on ühiskond – kui lähedale selle liikmeid on mõistlik eraomandile lasta.
Iseenesest kultuur ahvatleb, aga ühtlasi ka tõrjub destruktiivsust, nii et see end korrastatud keskkonnas hästi ei tunne. Graffitit (kunst või mitte, aga enamasti pole see nauditav) tehakse salaja. Eks aknaidki lõhutakse salaja (või siis üksiku kampaania korras).
Mõnuga, peaaegu avalikult ja pöördumatult lõhutakse ainult seal, kus kultuur on destruktsioonile niikuinii alla jäämas. Entroopia võtab võimust kohe, kui kordaloov alge nõrgeneb.
Aga muide, alati polegi see nii taunitav. Vahel mõjub unustus isegi rahustavalt – siis, kui kultuurikära kurnama kipub. Mis võiks olla võluvam kui väheke metsistunud aed! Siit on aga üksainus samm Viljandi siseõueni.