Saksa ristiisad – Cluster
Maailmas leidub mõningaid inimesi –
näiteks David Bowie –, kelle arvates 70. aastatel tuli muusikaline
innovatsioon olulisel määral Saksamaalt. Siin on muidugi vaidlemise
koht, sest egas ülejäänud progressiivne maailm paigal seisnud,
aga teatud vitaalsest lainest saab Lääne-Saksamaa kultuuriteravikus
rääkida küll.
Muusika plaanis ühendasid
rock’i intensiivsuse, avangardi eksperimendi, posthipiliku
maailmarütmi ja pastoraalsed süntesaatorikatsetused sellised
grupid nagu Faust, Cluster, Kraftwerk, Can, Amon Düül, Neu!,
Tangerine Dream.
Kinokunstis asusid paralleelselt vägeva hooga
saksa vaimu ja ajalugu harutama Wim Wenders, Rainer Werner Fassbinder, Werner
Herzog ja teised.
Kunstivallas olid aktiivsed praeguseks klassikud
– Joseph Beuys, Anselm Kiefer, Georg Baselitz jt.
Rote Armee
Fraktion terroriseeris, Lääne-Saksamaa majandus õitses,
Beckenbauer lõi väravaid – ühesõnaga,
Saksamaa oli fookuses, fookuseks oli olemas reason.
Need on muidugi
populaarsed nimed, sündmused, inimesed, mida haritud inimene ikka teab.
Kuid kõige vähem teab ta kindlasti tollasest saksa
mittešlaagermuusikast, millele muusikapress on andnud nime
krautrock või kosmische musik. Seesama hinnanguline innovatsioon,
millele osutas Bowie ja millest lasi end ära võluda Brian Eno.
Selle muusika liikumise mõju kogu hilisemale muusikaajaloole oleks tark
mitte alahinnata.
Üks tollase laine gruppidest Cluster ehitas
oma muusika valdavalt süntesaatoritele, olles üks n-ö kosmiche
gruppidest. Neid on nimetatud nii ambientmuusika eelkäijateks kui
protoindustriaaliks ja loomulikult ka krautrock’iks, mis Clusterile
endale kuidagi hästi ei näi istuvat.
Cluster koosnes
kahest põhiliikmest – Hans-Joachim Roedeliusest ja Dieter
Moebiusest, kes projekti vahepealse kahe kümneaastase pausiga siiamaani
veavad. Clusteri albumid nagu “Zuckerzeit” (1974),
koostöös Brian Enoga salvestatud stuudiosessioonid “Cluster
& Eno” (1977) ja Clusteridjuudide sõsarprojekt Harmonia
plaadid kuuluvad kindlasti elektroonilise muusika raudvarasse.
*
Clusterist ja tema tegemistest praegu on üldkättesaadavate
allikate põhjal keeruline ülevaadet anda, mistõttu sai
tehtud küsimuste-vastuste voor 50% Clusteriga – Joachim
Roedeliusega.
Kuidas Cluster 2007. aastal esineb?
Improvisatsioon? Lindistatud lugude reaalajas manipuleerimine? Vanem kraam
segamini uuega?
Valdavalt eellindistatud materjal, mida me
manipuleerime ja mängime laiviga kokku. Ma kasutan juba linti
võetud asjade hulgas ka publikule tundmatuks jäävaid, vanemaid
Clusteri lugusid. Ainult tõsised insaiderid tabavad selle ära, kuna
see on miksitud uude, erinevasse konteksti.
Tallinnas te
esinete ekstsentrilise mõisniku Nikolai von Glehni poolt 1886. aastal
ehitatud libakeskaegses lossis. Kuidas tundub? Kus te tavaliselt
esinete?
See on hea uudis. Milline see ruum on, kus me
esineme?
(õlakehitus)
Me oleme oma
karjääri jooksul pea igal pool mänginud, ka kirikutes. Ma arvan,
et me oleme suutelised selles castello’s esinemist hindama. Kuid mis veel
olulisem ja miks me rahul oleme – me pole päris Ida-Euroopas kunagi
käinud ja see on meie esimene samm sellesse maakera punkti. Mu emapoolne
sugupuu võrsub idast ja võimalik, et mu esivanemad pärinevad
Baltimaadest.
Millised olid põhilised ihad erinevate
Clusteri albumite taga?
Sel oli pistmist II maailmasõja
järgse Saksamaa poliitilise ja k
ultuurilise situatsiooniga. See olukord põhjustas selle, kuidas me
lähenesime alates 1968. aastast kompositsioonile ja muusikale. Dieter
Moebius oli graafiline disainer ja mina tegutsesin füsioterapeudina.
Me õppisime muusikat ja kompositsiooni katsetades, praktiseerides pea
kõigega, mis tekitas müra. Seeläbi saime me paremini
teadlikuks, kuidas viimistleda oma isiklikku helikeelt. Mis iganes moel, mis
iganes viisil. Meie albumite taga on vaid üks vaim – Cluster, kahe
isiksuse ühine siht.
Kui sa oleksid jäänud
Ida-Saksamaale elama, oleksid sa muusik?
Ma pidasin Ida-Saksamaal
füsioterapeudi ja massööri ametit, soovisin
arstiks saada. Pidin Ida-Berliinist kiiresti – teatud
põhjustel – lahkuma, see muutis mu elukorda totaalselt ja
minust sai kunstnik.
Kas lääne
muusikaajalugu on Clusteri tähtsusest kuidagi mööda
vaadanud?
Paljud inimesed (sealhulgas ma ise) ütlevad, et me
oleme sama olulised, kui me olime tollal (70ndatel – autor). Me kastame
pideva järjekindlusega avangardiks kutsutava õrna taime juuri.
Clusteri sõsarprojekt oli Harmonia, miks Harmonia ei
taasühinenud?
Harmonia proovib taasühineda 27.
novembril Berliinis “Worldtronic”-festivalil. Harmonia tegelikult
avabki selle festivali. Kui see peaks õnnestuma, siis võimalik,
et Harmonia kontserdid saavad lisa. Põhimõtteliselt on kirjas
juba ka esinemine 2008. aasta aprilliks Londonis, Queen Elizabeth Hallis,
samuti ühel Norra suvefestivalil ja legendaarsel Montreaux’
jazz’ifestivalil 2008. aasta juulis. Kuid kõik oleneb sellest, kas
pärast Harmonia 30aastast esinemispausi Berliini kontsert
õnnestub
Mida termin krautrock sinu jaoks
tähendab?
Cluster ei olnud kunagi krautrock-bänd. Me
olime ja oleme endiselt nn krautrokkaritest väga erinevad. Me olime alati
ja oleme siiani kaugel ees sellest, mis parasjagu kaasaegse, populaarse
või elektroonilise muusika väljal argipäevane on. Me oleme
muusikaliselt – kosmoseajastu alusepanijad, vähemasti selline on
olnud publiku vastukaja Jaapanis.
Nüüdisaja
elektrooniline muusika ja innovatsioon?
Mul pole piisavalt aega,
et olla nüüdisaegsega kursis. Ma kuulan oma kaasaegset elektroonilist
muusikat juhuslikult, näiteks autoga sõites. Innovatsioon on
alati võimalik ja küll mõningad kreatiivsed inimesed selle
eest hoolt kannavad. Kunstis on alati uusi juveele ja inimesi, kes on armunud
elusse enesesse.
Sinu sooloplaadid on raskesti hoomatavad
ja vaiksemad kui bändiasjad, kas üksindus on
ahvatlev?
Ma armastan üksindust väga, kuna
üksinduses saan ma viimistleda oma toonikeelt. Vähemoluline pole ka
tegelemine tekstitööga, mis on tähtsuselt mul muusikaga samal
pulgal.
Utoopiatesse usud? Kui jah, siis äkki nimetad
mõne?
Ma püüan olla nii tõsine kui
võimalik, et luua oma personaalset Utoopiat, mida ma nimetan Roedeliuse
teeks.
Gil Scott Heron rääkis 1970. aastal:
“Revolution will not be televised” (“Revolutsiooni ei kanta
televiisoris üle”). Kas avangard kantakse üle?
Avangard on saatus, mitte eesmärk, ja ei saa kunagi ühegi
süsteemi poolt ära söödud.
Aitäh,
kas sul on mingi isiklik sõnum neile, kes veel kahtlevad Clusteri
esinemises?
Kes kahtlevad?
Cluster esineb
laupäeval, 6. oktoobril Glehni lossis, festivali “Hea Uus
Heli” raames toi
muval sündmusel “Müsteerium”.
Can
60ndatel Kölnis kokku tulnud Saksa rock’i imegrupp, mis kummutas paljude muusikasõprade arvamuse, et sakslastel puudub funk’i tunnetus. Kuulake näiteks Cani 18minutilist lugu “Halleluwah” 1971. aasta albumilt “Tago Mago”. Klahvpillidel möllas Stockhauseni õpilane Irmin Schmidt, inimtrummimasina osa täitis möödunudaastasel HUHil esinenud Jaki Liebezeit, kitarri venitas Michael Karoli, laulu veeretas – samuti Eestis käinud – jaapanlane Damo Suzuki ja bassi-wizard’i osa oli vana vuntsi Holger Czukay kanda.
Neu!
Kraftwerkist lahkunud kuttide Michael Rotheri ja Klaus Dingeri duo, kelle oskus teha perfektset autosõidu-rock’i sai inspiratsiooniks hiljem ka Kraftwerkile. Kuulake näiteks Neu 11minutilist lugu “Für Immer” 1973. aasta albumilt “Neu! 2”. Michael Rotheri koosjämmingud Clusteriga aka grupp Harmonia oli Clusteri ja Neu! kena laps. Neu! oskusest groove’i võluda on võlutud olnud mitmed hilisemadki kuulsad bändid, Kraftwerkist kuulsamadki.
Konrad Plank
Tuntud ka kui Conny Plank ja krautrock’i Phil Spector – oli vana habe Kölnist, kes oli põhimõtteliselt kõikide saksa bändide liige – enamasti produtsendina. Saagu nimetatud vaid mõned: Guru Guru, Cluster, Neu!, Kraftwerk, DAF, Scorpions (sic!), Harmonia, Ash Ra Tempel, Can’i Holger Czukay jne. Kui siia panna otsa veel posu Conny Planki produtseeritud inglise new wave-bände (Eurytmics, Ultravox), saab klaariks, kuhu saksa mõju jõudis. Conny Plank suri 18. detsembril 1987. aastal vähki ja keerab praegu ilmselt paika teispoolsuse saunde. Ilmselt oleks ka Eestis kohta mingilaadsele Conny mälestusüritusele.
La Düsseldorf
Kuna kõnealune kraudiskene ei kuulu muusikatööstuse mõttes suurte skenede hulka, võib siin täheldada risti-rästi läbipõimumist. Ärge nüüd üllatuge, et La Düsseldorfi projekti taga oli Neu! sepp Klaus Dinger koos oma venna (oeh!) Thomas Dingeriga. La Düsseldorf kannab eneses küll sarnaselt Tangerine Dreamiga krautrock’i progevaimu, kuid seda koos Neu! motoorse kiirusega. Kuulake näiteks La Düsseldorfi 20minutilist lugu “Cha Cha 2000 2000” 1978. aasta albumilt “Viva”, see on Bowie “Heroesi” jultunult tantsisklev vennasversioon. La Düsseldorf müüs muuseas väga hästi, miljonites.
Tangerine Dream
Võiks ju öelda, et tegemist oli saksa Pink Floydiga, aga emma-kumma suhtes oleks see siis ebaõiglane. Dinosaurus ja hüperlink on Tangerine Dream aga kindlasti. Grupi asutaja oli 1967. aastal Edgar Froese ja on olnud liige ka läbi grupi ajaloo. Kuid vähem või rohkem on olnud selle liikmed ka Joseph Beuysi käe all skulptuuri õppinud, Clusteri liige olnud ja krautrock’i vaat et olulisemaid orgunnijaid Conrad Schnitzler. Samuti üks elektroonilise muusika issidest Klaus Schulze, kes tegi bändi nimega Ash Ra Tempel, kus üheks liikmeks oli AD 2007 LCD Soundsystemit otseses plagiaadis süüdistav Manuel Göttsching.
Huvitav oli see 70ndate Saksamaa, ka siit 21. sajandist järele kajades.
A.T.Y