See on nii, nagu oli
“Kristuse kannatused”
The Passion of Christ,
USA 2004. Režissöör Mel Gibson. Mängivad James Caviezel
(Jeesus), Maia Morgenstern (Maria), Monica Bellucci (Magdalena).
Filmi näidati kahel korral nüüd juba taevas elavale paavstile,
Johannes Paulus II-le, ja sel läbivaatusel osalejad kinnitasid, et paavst
lausus pärast filmi: “See on nii, nagu oli.” Pärast
Vatikan distantseerus. Maailma meedias puhkes vaidlustorm. Taas kerkis
küsimus: “Kes siis tappis Jeesuse?”
Film ise
pole hoolimata evangeeliumidele vastavast tekstist ning ladina ja aramea keele
kasutamisest tavamõttes realistlik, pigem melodramaatiline sissevaade
üleloomuliku müüdi tekkimisse. Kristusele osaks langevad piinad
ja peks viivad publiku talumisvõime piirile. Lastefilm see ei ole.
Lugu koondub Jeesus Kristuse viimasesse kaheteistkümnesse tundi
alates ööst Getsemani aias, mil Juudas ta reedab. Tundub, et Mel
Gibson on tõemeeli tahtnud edasi anda Kristuse kannatusi. Et Kristus
tuli maa peale inimesena, et kannatada, ja surres lunastada meie kõigi
patud. See on ju kristliku religiooni keskne sündmus.
Film
toetub traditsioonilistele 1950.–1960. aastate piibliainelistele
filmijutustustele nagu “Quo vadis?”, “Kuningate
kuningas” ja “Ben Hur”. Tänapäeva vaatajale tundub
kauge anakronismina, et “Kuningate kuninga” (1961) tegemisel tuli
kontroll-läbivaatuste järel ristilöömine ümber
filmida, kuna Jeesus oli liiga karvane ja teda mängiv näitleja pidi
ära raseerima ka kaenlaalused.
Nüüd on Gibson
viskunud teise äärmusse. Kahest filmitunnist näeme tund ja
kolmveerand Jeesuse peksmist, piitsutamist, piinamist, risti alla vaarumist ja
ristile naelutamist. Operaator Caleb Deschaneli kaadrites seguneb poripruun
verepunasega. Gibson tahab Kristuse kannatused meile füüsiliselt
tajutavaks teha. Pritsiv veri mõjub võimsalt, kuid kuulub rohkem
sentimentaalsesse õudusfilmi.
Film on masendav, kuid
mõjuv.
Muide, peaosalisel James Caviezelil on samad
nimetähed kui Jeesus Kristusel, ja ta oli ka 33.
Usuleigetele
eestlastele peaks see Suurel Neljapäeval näidatav olema hea
õppefilm. Ja kindlasti on harivam, kui diskuteeritakse, kes siis
õieti tappis Kristuse, kui et kes võidab järjekordse
jalgpallimatši.
(s 1956), Ameerika näitleja ja režissöör, kerkis esile kauges Austraalias
maanteepolitseinik Maxina postapokalüptilistes ulmefilmides. Noor Mel mängis Maxi, kes läheb pärast oma naise ja lapse tapmist “hulluks” (siit ka filmi pealkiri “Mad Max”, 1979) ja otsib maanteedel julma kättemaksu.
1960, aastatel oli Gibsoni isa, raudteelane, kolinud New Yorgist naise sünnimaale Austraaliasse, et päästa oma poegi Vietnami sõjast. Peres oli 11 last, Mel oli kuues.
Alates esimesest rollist ja hiljem ka Ameerika filmides ei tegutse Gibsoni moraalselt ambivalentsed politseinikud ja kriminaalid kunagi reeglite järgi. Ja kunagi ei mängi noor Gibson n-ö jäägitut kangelast. Pöörases enesetapulises maailmas tantsisklevad nad lubatu ja lubamatu piiril. Sel piiril balansseerib Gibson ka edaspidi režissöörina.
1983 läheb Gibson pärast mitmel korral Austraalia parimaks filminäitlejaks tunnistamist Hollywoodi. Lavastajana paneb ta liikvele massid.
*
Gibson: “Usun, et evangeeliumid on tõde. Tahtsin olla nendele truu. Seda pole kunagi tehtud. Olen näinud naeruväärseid ja moonutavaid ja ebakorrektseid versioone. Oli vaja verd ja haavu, et see tõsidus ja määr, millega inimolend tahab igaühe juurde minna armastuses ja lunastada tema patud, oleks ränkmõjuv. Ma pidin auditooriumi viima taluvuse piirile.”