Sellist muusikat me tahtsimegi!
Andrew Liles
"In My Father's House are Many
Mansions"
(Fourth Dimension)
Tumeda eksperimentaalmuusika remiksid.
Nimekate tumedama ambient/experimental-suuna
esindajate remiksid Andrew Liles'i lugudest. Colin Potter, Jonathan Coleclough,
Aranos, The Hafler Trio, Nurse with Wound, Freiband, Vidna Obmana, Irr.App
(Ext) jt. Suunale tüüpiliselt on siin palju veidrate häälte
sissesulatamist välilindistustele. Üksteisega võrreldes on
kõik lood äraarvamatud, mõned (Aaron Moore, Darren Tate)
koosnevad hõredatest tükkidest (pasun, kulinad,
keeletõmbed), teised tihedamast raginast (Freiband, Band of Pain, Ruse,
Irr.App (Ext)). Samas paistavad kõik selle stiili esindajad silma suure,
märksa avaramates piirides avalduva süstemaatilisusega, kui
tavaliselt eksperimentaalse muusika puhul harjunud oleme. Kõige
põnevamad ekskursioonid ongi kõige süstemaatilisemad, nt
puhta tumeda ambient'i soonel kaevandavad Bass Communion ja
Coleclough, kelle lugudel on mitte ainult kõlalist, vaid ka sisulist
katet. Stilistiliselt huvitavaima, rütmilise ja saagiva, minimalistliku,
samas meloodilise, õige raskesti määratletava töö
teeb Aranos. 9
Erkki Luuk
Giant Drag
"Hearts and Unicorns"
(Polydor)
Kitarripõrnitsemisalgetega ja äärmiselt siivutu suuvärgiga indie-pop.
See siin on
üks plaat, mis mind närvi ajab. No mida, kurat! Algab nagu aasta
album, sest "Kevin is Gay" on lihtsalt võrratu. My Bloody
Valentine'i paroodia koos kassi moodi mäugumisega on just see, mis mulle
meeldib. Sellist muusikat me tahtsimegi! Aga mida lugu edasi, seda
mõttetumana see Inglismaal popp olev L.A. bänd tundub. Mingi kuradi
poolnärviline vingumine + MBV stiilis kitarri kääksutamine. Mina
seda plaati lõpuni kuulata ei saa! Ärge mõnitage mind, ma
ütlen. See on nagu ostaks poest leiva, kus ainult esimene viil on
rosinatega. Võis siis jäätis, kus on lubatud, et on iiris
sees, aga ei ole. Sööd ja sööd ja ootad, no kus need iirise
tükid nüüd on? Lõpuks iiveldad ainult. Not good,
Giant Drag. 3
Raul Saaremets
Speak Low
"I'm Gonna Groove Ya!!"
Acid Jazz
Happelisi vikerviise puhkepäevaks.
Tore on näha, et selline
vahva plaadifirma nagu Acid Jazz veel hingitseb. Mitte küll nii
võimsalt kui neil aegadel, mil defineeriti moodne tantsu-jazz
ja leibli hingekirjas olid Brand New Heavies, Jamiroquai, Galliano,
Corduroy ning paljud teised ässad. Kui aus olla, siis pärast seda ma
Acid Jazzi tegemistega väga kursis polegi olnud. Speaklow'd kuulates
tundub muidugi, et ega seal majas vist suurt midagi muutunud pole.
Küllaltki vaimuvaese nimega plaadile laotud materjal kõlab
täpselt nii nagu dekaaditagune Corduroy või James Taylor Quarteti
helivaramu ehk siis ülisuurtes kogustes Hammondit, 60ndate kitši
gruuvi ja totralt lõbusat minnalaskmismeeleolu. Tegelikult on need
päris mõnusad pühapäeva pärstlõunased
vikerviisid, mille saatel on täitsa okei näiteks raamatut lugeda
või mõnd muud moodi pohmelli põdeda. Väga ei gruuvi,
aga närvi ka ei aja. Kergesti seeditav ja erilisele sügavusele ei
pretendeeri. 6
Lauri Tikerpe
Agent M
"Šokolaad EP"
MTÜ
Kuludpea
Interne tist raadio kaudu plaadile.
Mulle Agent M meeldib. Suurepärane näide, et kodus lindistatud muusika ei pea olema halb Sound Clubiga tehtud tümakas või kriipiv lo-fi indie. Kui "Seitse surmapattu" on veel korralik Eesti kvindirokk ja "Surfing On Tsunami" pigem katsetus kui korralik lugu, siis "Kus on mu kodu" astub sammu retrohõngulise diskoroki suunas ning "Šokolaad" on selles mõttes nagu lõpp-peatus - made in Sweden. Kui ei usu, siis kõrvutage nimiloo ingliskeelset versiooni mõne väljamaa bändi samas stiilis looga.
Häirib kakskeelsus. Inglise keeles ei kõla Agent M
sugugi veenvalt. Selline kahe keele vahel pendeldamine mõjub (eriti
popžanrites) veidi toorelt. 7
Mart Niineste
A.F.I.
"Decemberunderground"
(Interscope Records)
Jäneste pehme revolutsioon.
Kunagise
Misfitsi-cover-bändi A.F.I. tegelikult seitsmes album on mingis
mõttes ka nende teine. Eelnes sellele ju "Sing the Sorrow",
mis tõi bändile kommertsiaalse edu ja laiema tuntuse, kuid
tähendas varasematelt hardcore-pungi radadelt hoopis
raadiosõbralikuma, emotsionaalset sorti rokkmuusika rüppe
siirdumist. "Decemberundergroundil" on A.F.I. sama teemat
jätkanud, ehkki veidi kahvatumal kujul nagu "teise plaadi"
sündroomile iseloomulik. Niisiis pakub uus album üpris
vaheldusrikast, kiiremat sorti rokkmuusikat (+ üks kohustuslik ballaad),
mis on ootuspäraselt elektroonikaga vürtsitatud ja pikitud A.F.I.
spetsialiteedi, ühislaulukohtadega. Minimalismist just rääkida
ei saa, bänd läheneb kohati lausa staadionirokilikule
pompöössusele (nt "Love Like Winter"), kuid üksikud
lood (nt "Kill Caustic") paistavad veel mingi pungi-toorusega silma
ja vahepeal leidub isegi teatud tantsulikkust ("37mm"). Kui
alternatiivsemate huvidega kuulajale muusika ka midagi väga erilist ei
paku, siis lahe jänestega kaanekujundus räägib igatahes 100%
albumi kasuks. 5
Mart Kuldkepp
Angels & Airwaves
"We Don't Need To
Whisper"
(Geffen)
Blinki-182 mees on astunud emotroonika ridadesse
Kui keegi (Tom
DeLonge) saadab heast peast pensionile kommertslikult igati toimiva grupi
(Blink-182), et selle asemel ühes pundi kunagiste menu- ja
kultusbändide endiste liikmetega hakata viljelema
"tõelist" muusikat, siis on selle taga ilmselt siiralt head
kavatsused. Samas maksavad need head kavatsused kopikas ämber, kui katse
aretada pop-pungist progressiivset rocki resulteerub U2 helipildist tuttava
delay-efekti mõõdutundetus ekspluateerimises ning
kordustele ülesehitatud lauluviisides (mis on niivõrd
ühetüübilised laulust laulu, et sisuliselt täidab albumit
üksainus, 51 minutit kestev võimatult tüütu
kompositsioon), on kuri karjas. Iseenesest oleks huvitav tutvuda inimestega,
kellele DeLonge'i nööbihääl naha vahele pugeda suudab
(olevikus ja minevikus on neid olnud vähemalt 10 miljonit), sest antud
hetkel muudab just see tekstides sisalduvad messianistlikud sõnumid
("The cure is if you let in just a little more love")
naeruväärseks. 4
Andri Riid