22.08.2008, 00:00
Sigur Rós "'Með suð í eyrum við spilum endalaust"'
Islandi jumal, Sigur Rós, on (poolenisti) rõõmsaks muutunud!
Sigur Rós
“Með suð í eyrum við spilum
endalaust”
(EMI)
Sigur Rósi eelmine album
“Takk” andis kahes või kolmes loos aimu, et tahke arktilise
kooriku all on tunda teatud sula. Meenuvad sellised palad nagu
“Gong” või pea-et-rokkiv
“Sæglópur”, mis hööveldasid Sigur
Rósi tavalisest loopikkusest jupi maha ja tõstsid tempo talveunes
looma südamelöökide kiirusest millekski elavamaks. Tulemuseks
värske, teistsugune Sigur Rós, mida kuulates jäi vaid loota,
et see aeglaselt avanev uus sisu end edaspidi ka rohkem näitab.
Kaks aastat edasi kerides, võib veenduda, et meie parimad soovid on
(vähemalt osaliselt) tõeks saanud. Uue hääldamatu nimega
albumi (mis tõlkes tähendab umbes “mängime igavesti,
sumin kõrvades”) avalugu “Gobbledigook” on hektiline
ja hüpnootiline (ja mažoorne!) hipiküte a la Animal Collective.
Endiselt täiesti Sigur Rós, ent samas hoopis midagi muud. Head
minekut hoiavad nad veel nii mõnekski looks – teine lugu
(säästan teid pealkirjast) otsib selle Islandi kvarteti ammuste
tavade kohaselt keelpillide abiga filmilikku katarsist, ent teeb seda
märksa jälgitavamas tempos, mis mõjub vana Sigur Rósi
taustal kuidagi väga värskelt ja ...
ahem, ehk isegi
indipopilikult. Kolmandaks looks on selge veel üks erinevus –
kadunud on lõputud overdub’id ja kajad, lood on sarnased, aga
nopitud hoolikalt nii hõredaks, et müramassiivi asemel on
võimalik eristada igat pilli selles pea skeletlikus konstruktsioonis.
Samas on see (ja ka neljas lugu “Við Spilum
Endalaust”) ehk lähim koht, kus Sigur Rós on olnud
klassikalisele shoegaze’ile. Seni on kõik parimas korras.
Plaadi põhiline probleem avaldab end viiendaks looks
“Festival”. Lugu kuulates meenub aforism vettehüppajast, kes
tahtis poole tee peal ümber mõelda, aga otse loomulikult polnud see
enam võimalik. Tundub, et Sigur Rós on ennast–unustavalt
tundmatus kohas vette karanud, aga poolel teel on tulnud tahtmine ikka
vanaviisi asju edasi ajada ja tulemuseks on täielik segadus.
“Festival” korjab end küll viie minuti märgi juures maast
üles, aga kahju on juba tekitatud – plaadi noorusliku uue sammu
kõrval mõjub “klassikaline vana Sigur Rós”
väsinu ja vanamoodsana. Tänasel päeval mõjuvad samad
nipid ilmselge anakronismina ja paraku on sealt edasi (tegelikult kõik
lood 6-10) vana valemiga tehtud ja tekitavad vaid tulist kahjutunnet, kui
mõelda, milline see plaat tegelikult olla oleks võinud. Veidi
suurema julguse juures oleks sellest võinud tulla aasta parim album.
Praegu õigustab see aga vaid iTunesist loo kaupa ostmise
taktikat.